به گزارش اکوایران، مقامات دولت بایدن در حال طراحی برنامه‌هایی برای واکنش به گسترش احتمالی درگیری‌های منطقه‌ای در خاورمیانه هستند. چهار مقام آشنا، از جمله یک مقام ارشد دولت، گفتگوها در مورد سناریوهایی را توصیف کردند که به طور بالقوه می‌تواند ایالات متحده را وارد جنگ دیگری در خاورمیانه کند.

به گفته سه مقام آمریکایی، ارتش در حال آماده کردن طرح‌هایی برای مقابله با انصارالله (حوثی‌ها) است که شامل حمله به اهداف حوثی در یمن می‌شود.

به نوشته پولیتیکو، مقامات اطلاعاتی در حال ارائه راه‌هایی برای پیش‌بینی و دفع حملات احتمالی در عراق و سوریه به پایگاه‌های آمریکا هستند. آمریکا ماه‌هاست که در پشت صحنه خواستار کاهش این حملات شده است، اما مقامات می‌گویند که هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش حملات ندیده‌اند و نگران هستند که خشونت در روزهای آینده افزایش یابد.

مقامات گفتند که پتانسیل درگیری گسترده‌تر در پی یک رشته وقایع در عراق، لبنان و ایران در چند روز گذشته در حال افزایش است.

این تحولات نه تنها برای امنیت منطقه بلکه برای شانس انتخاب مجدد بایدن –که با وعده پایان دادن به درگیری‌های آمریکا وارد کاخ سفید شد- خطرناک است.

طی هفته گذشته، هلیکوپترهای نیروی دریایی آمریکا سه قایق حوثی‌ها را طی یک درگیری هدف قرار دادند. در روز سه شنبه یک فرمانده ارشد حماس در بیروت، در یک عملیات ترور نسبت داده شده شده به اسرائیل کشته شد. روز چهارشنبه در جریان یک رشته انفجار در کرمان، ده‌ها نفر کشته شدند. گروه داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

در روز پنجشنبه نیز یک حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی منجر به کشته شدن مشتاق طالب السعیدی، از رهبران مقاومت عراق شد.

نشانه‌هایی وجود دارد از این که دولت آمریکا نسبت به افزایش تهدیدات منطقه‌ای نگران است، به ویژه پس از حمله روز چهارشنبه در ایران. یک نگرانی ویژه، احتمال تشدید تنش در دریای سرخ است. تا روز پنجشنبه، 25 حمله علیه کشتی‌های تجاری در حال عبور از جنوب دریای سرخ و خلیج عدن صورت گرفته است.

همزمان این نگرانی ادامه دارد که جنگ در غزه ممکن است به کرانه باختری و لبنان سرایت کند. در حال حاضر، حزب الله لبنان و اسرائیل در حال تبادل آتش روزانه در مرز هستند این درگیری‌ها ممکن است پس از ترور صالح العاروری، از رهبران حماس در لبنان در روز سه شنبه افزایش یابد.

میک مولروی، افسر سابق سیا و از مقامات پنتاگون در دوران ترامپ، گفت: «اگرچه ایالات متحده گفته است که می‌خواهد از تبدیل جنگ غزه به جنگ منطقه‌ای جلوگیری کند، اما در نهایت تمام این تصمیم به ما بستگی ندارد. نشانه‌ها هشدار زیادی وجود دارند که این [درگیری] می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود.»