به گزارش اکوایران، دو منبع آگاه به رویترز گفتند که رهگیری‌های ارتباطات جمع‌آوری‌شده توسط ایالات متحده تأیید می‌کند که شاخه داعش در افغانستان (موسوم به داعش خراسان) مسئول دو بمب‌گذاری تروریستی در ایران انجام بوده که نزدیک به ۱۰۰ نفر تلفات داشته است.

یکی از منابع گفت: «داده‌های اطلاعاتی واضح و غیرقابل انکار است».

این منابع بدون ارائه جزئیات بیشتر گفتند که اطلاعات آمریکا شامل مجموعه‌ای از رهگیری‌های ارتباطی است که قبلا گزارش نشده بود.

بمب‌گذاری روز چهارشنبه یکی از مرگبارترین بمب‌گذاری‌ها در ایران از زمان انقلاب اسلامی بوده و به تنش‌های منطقه‌ای بر سر جنگ اسرائیل و حماس و حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ افزود.

روز پنجشنبه، داعش مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت و گفت که دو عامل انتحاری با کمربندهای انفجاری این حمله را در مراسم یادبود سردار قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، انجام دادند.

اما این گروه تروریستی اشاره‌ای به این نکرد که شاخه مستقر در افغانستان موسوم به داعش خراسان مسئول بمب‌گذاری در شهر کرمان بوده است.

منبع اول گفت: «ایالات متحده اطلاعات کاملاً روشنی دارد که داعش خراسان این حمله را انجام داده است».

داعش کینه‌توزی شدیدی نسبت به شیعیان داشته و آن‌ها را مرتد می‌داند.

داعش قبلا مسئولیت حمله سال ۲۰۲۲ به زیارتگاه شیعیان در ایران که منجر به کشته‌شدن ۱۵ نفر شد و حملات سال ۲۰۱۷ به مجلس و حرم آیت‌الله خمینی را بر عهده گرفته بود.

ایران روز جمعه اعلام کرد که نیروهای امنیتی ۱۱ نفر مظنون به دست‌داشتن در حمله روز چهارشنبه را دستگیر کرده و مواد منفجره و جلیقه‌ها را کشف و ضبط کرده‌اند.

مقامات آمریکایی می‌گویند در حالی که سرکوب‌های طالبان، داعش خراسان را تضعیف کرده و برخی از اعضا را وادار به ترک افغانستان به کشورهای همسایه کرده، اما این گروه به طرح‌ریزی عملیات‌های خارجی خود ادامه داده است.