به گزارش اکوایران، تنها در هفته گذشته، اسرائیل یک رهبر ارشد حماس را در یک حمله هوایی در بیروت و یک فرمانده ارشد حزب‌الله را در جنوب لبنان ترور کرده، حزب‌الله یک پایگاه حساس اسرائیل را با موشک هدف قرار داده، ایالات متحده یک فرمانده عراقی را در بغداد هدف گرفته و انصارالله (حوثی‌ها) در دریای سرخ با نیروی دریایی ایالات متحده تبادل آتش داشته است.

به نوشته اسوشیتدپرس، هر حمله و حمله متقابل خطر سرایت جنگ به سراسر منطقه را افزایش می‌دهد. و در بن‌بست چند دهه‌ای ایالات متحده و اسرائیل در مقابل ایران و گروه‌های متحدش، این نگرانی وجود دارد که جنگ گسترده‌تری را آغاز شود.

تقسیمات درون هر اردوگاه لایه دیگری به تلاطم‌ها می‌افزاید: حماس شاید امیدوار به حمایت فراتری پس حمله 7 اکتبر بود. اسرائیلی‌ها به طور فزاینده‌ای ادعاذمی‌کنند که به تغییر معادله در لبنان نیاز است. و ظاهرا واشنگتن قصد دارد درگیری گسترده‌تر را مهار کند.

همزمان که بازی‌های درهم تنیده شطرنج پیچیده‌تر می‌شوند و احتمال اشتباه در محاسبه افزایش می‌یابد.

غزه؛ زمین صفر

حماس می‌گوید که حمله 7 اکتبر در جنوب اسرائیل که جنگ در غزه را آغاز کرد، پاسخی کاملاً فلسطینی به چندین دهه سلطه اسرائیل بود. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران، حزب‌الله یا سایر گروه‌های مقاومت منطقه نقش مستقیمی در آن داشته‌اند یا حتی از قبل از آن اطلاع داشته‌اند، وجود ندارد.

اما زمانی که اسرائیل با راه اندازی یکی از مخرب ترین لشکرکشی‌های قرن بیست‌و‌یکم در غزه، پاسخ داد، ایران و متحدانش ضروری دیدن  که به این مسئله واکنش نشان دهند.

از میان تمامی بازیگران منطقه‌ای، حزب الله با بزرگ‌ترین معضل مواجه است.

اگر حملات اسرائیل را تحمل کند، مانند حمله در بیروت که منجر به کشته شدن معاون سیاسی حماس شد، متحد ضعیف یا غیرقابل اعتمادی به نظر می‌رسد. اما اگر جنگی تمام عیار آغاز شود، اسرائیل تهدید کرده که ویرانی بزرگی در لبنان ایجاد خواهد کرد -آن هم در لبنانی که در حال حاضر در یک بحران شدید اقتصادی غرق شده است. حتی حامیان حزب الله نیز ممکن است این را بهایی بیش از حد سنگین برای ماجراهای اخیر بدانند.

wirestory_0373be2e21b5a832d71f5b

حزب الله از زمان آغاز جنگ غزه تقریباً هر روز حملاتی را در امتداد مرز انجام داده است و هدف آن درگیر کردن برخی از نیروهای اسرائیلی در شمال بوده است. اسراییل با آتش پاسخ داده، اما به نظر می‌رسد که هر یک از طرفین به دقت اقدامات خود را تنظیم می‌کنند.

حداقل 40 موشک حزب‌الله که روز شنبه به یک پایگاه نظامی کلیدی اسرائیل شلیک شد، بدون شروع جنگ پیامی را ارسال کرد، اگرچه ممکن است محرک درگیری‌های روز دوشنبه بوده باشد.

آیا 80 موشک باعث شروع جنگ می‌شد؟ چه تعداد تلفات آغازگر یک حمله تمام عیار است؟ این محاسبات هیچ پاسخ روشنی ارائه نمی‌دهد. کارشناسان می‌گویند، ممکن است یک حمله واحد این کار را نکند.

اسرائیل مصمم است که ده‌ها هزار نفر به سکونت‌گاه‌های خود در نزدیکی مرز با لبنان بازگردند که تقریباً سه ماه پیش زیر آتش حزب‌الله آن‌جا را ترک کردند. رهبران اسرائیل بارها ادعا کرده‌اند که اگر حزب‌الله به آتش‌بس سال 2006 سازمان ملل که آن را ملزم به فاصله گرفتن از مرز می‌کرد عمل نکند، اقدام نظامی خواهد کرد.

یوئل گوزانسکی، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت در دانشگاه تل آویو گفت: «هیچ یک از طرفین خواهان جنگ نیستند، اما دو طرف معتقدند که این جنگ اجتناب ناپذیر است. همه در اسرائیل فکر می‌کنند که مسئله فقط زمان است.»

حدود بازدارندگی آمریکا

ایالات متحده در ماه اکتبر دو ناو گروه هواپیمابر را در منطقه مستقر کرد. یکی از آن‌ها در حال بازگشت به خانه است، اما با کشتی‌های جنگی دیگری جایگزین می‌شود. این استقرارها هشداری به بازیگران منطقه‌ای نسبت به گسترش درگیری بود، اما به نظر می‌رسد که همه این پیام را دریافت نکرده‌اند.

گروه‌های مقاومت فعال در سوریه و عراق ده‌ها حمله راکتی به پایگاه‌های آمریکایی انجام داده‌اند. نیروهای حوثی در یمن به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ حمله کرده‌اند که پیامدهای بالقوه‌ای برای اقتصاد جهانی دارد. ایران هم تاکید داشته که نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این گروه‌ها به تنهایی و مستقلاً عمل می‌کنند.

آخرین چیزی که اکثر آمریکایی‌ها پس از دو دهه جنگ پرهزینه در عراق و افغانستان می‌خواهند، جنگ دیگری در خاورمیانه است. این کابوسی برای واشنگتن است.

اما در هفته‌های اخیر، نیروهای آمریکایی یک فرمانده ارشد عراقی و 10 نیروی حوثی را که سعی در توقف یک کشتی کانتینری را داشتند، کشتند که می‌تواند پاسخی به دنبال داشته باشد.

در همین حال، مقامات اسرائیلی گفته‌اند که پنجره‌ی متحدانش برای آرام کردن حزب‌الله و حوثی‌ها در حال بسته شدن است.

این وضعیت کی به پایان می‌رسد؟

تنش‌های منطقه‌ای احتمالا تا زمانی که اسرائیل به حمله خود به غزه پایان ندهد، ادامه خواهد داشت. با توجه به ریشه‌های عمیق حماس در جامعه فلسطین، بسیاری شک دارند که اسرائیل در رسیدن به هدف ادعایی خود برای نابودی حماس موفق شود و رهبران این رژیم می‌گویند این کار ماه‌ها طول می‌کشد.

ایالات متحده که حمایت نظامی و دیپلماتیک مهمی برای حمله اسرائیل فراهم کرده، به طور گسترده به عنوان تنها قدرتی تلقی می‌شود که قادر به پایان دادن به آن است. به نظر می‌رسد نیروهای منطقه‌ای بر این باورند که اگر هزینه‌های آمریکا بیش از حد بالا برود، واشنگتن برای توقف جنگ وارد عمل خواهد شد- و حملات به پایگاه‌های ایالات متحده و کشتیرانی بین المللی از این روست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، همگی این هفته به منطقه بازگشته‌اند و هدف آن‌ها تلاش برای مهار خشونت از طریق دیپلماسی است.

اما مهم‌ترین پیام‌ها همچنان احتمالاً از طریق موشک ارسال می‌شوند.

علی حماده، تحلیلگر روزنامه لبنانی النهار می‌گوید: «آمریکایی‌ها خواهان جنگ علنی با ایران نیستند و ایرانی‌ها نیز خواهان جنگ علنی با ایالات متحده نیستند. بنابراین، مذاکراتی با استفاده از آتش در جریان است.»