به گزارش اکوایران، قطعنامه شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل علیه حوثی‌های یمن در شرایطی به تصویب رسید که بخش‌هایی از آن عملیات دریایی به رهبری ایالات متحده در دریای سرخ را تائید می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مفاد کلیدی این قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده و ژاپن که با رای مثبت یازده عضو و رای ممتنع چهار عضو دیگر تصویب شد،  به حق کشورهای عضو سازمان ملل متحد، مطابق با قوانین بین المللی، «برای دفاع از کشتی‌های خود در برابر حملات، از جمله کشتی‌هایی که حقوق و آزادی‌های ناوبری را تضعیف می‌کنند» اشاره کرده است. در واقع، این ماده به منزله تایید ضمنی عملیات «نگهبان سعادت» است -یک گروه ضربت دریایی چندملیتی به رهبری ایالات متحده که ادعا می‌کند از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن در برابر حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها دفاع می‌کند.

در جلسه شب گذشته شورای امنیت، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «تهدید علیه حقوق و آزادی‌های دریانوردی در دریای سرخ یک چالش جهانی است که نیاز به پاسخ جهانی دارد».

با این حال، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، مشروعیت این گروه ضربت را زیر سوال برد و گفت که این قطعنامه همانطور که پیش نویس شده است «یک موهبت بی‌پایان از آن» است.

در واکنش به این قطعنامه، محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌های یمن، قطعنامه سازمان ملل را «بازی سیاسی» خوانده و ایالات متحده را به عنوان ناقض قوانین بین‌المللی معرفی کرد.

هم‌چنین در همین شرایط، اداره عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) روز پنجشنبه اعلام کرد که گزارشی از وقوع یک حادثه در ۵۰ مایل دریایی شرق بندر «صحار» عمان دریافت کرده است.

بنا بر گزارش وبگاه «عرب‌نیوز»، این نهاد بریتانیایی می‌گوید که چند فرد ناشناس  صبح امروز وارد یک کشتی شدند که در دریای عمان در حال حرکت بوده است.