به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ گفت که معاون خود را برای شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 انتخاب کرده و تعهدش به ائتلاف ناتو به نحوه رفتار اروپایی‌ها با ایالات متحده بستگی دارد.

معاونی که هنوز از پرده در نیامده

به نوشته خبرگزاری رویترز، ترامپ که پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان بود، هنگامی که شب گذشته در برنامه فاکس‌نیوز با پرسشی پیرامون گزینه معاونت رئیس‌جمهوری خود مواجه شد، گفت: «من واقعا نمی‌توانم این را به شما بگویم. ولی این را می‌دانم که چه کسی قرار است باشد».

گمانه زنی‌ها در مورد نامزد مورد نظر او برای پست معاونت ریاست‌جمهوری بیش‌تر بر الیز استفانیک، متحد ترامپ و نفر چهارم جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و نیکی هیلی، رقیب او در این انتخابات که از سال 2017 تا ۲۰۱۸ در دوره دولت ترامپ سفیر سازمان ملل بود، متمرکز شده است.

تردید در ادامه حضور در ناتو

هم‌چنین در این برنامه از ترامپ درباره موضعش در قبال ناتو پرسیده شد. ترامپ در پاسخ به سوال مجریان فاکس در مورد تعهدش به ائتلاف ناتو گفت: «بستگی دارد که آنها با ما درست رفتار کنند. ببینید، ناتو از کشور ما سوء استفاده کرده است، کشورهای اروپایی از ما سوء استفاده کردند».

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود از سال 2017 تا 2021 بارها با متحدان سنتی خود بر سر هزینه های تجاری و دفاعی درگیر شد.

ترامپ در شرایطی این سخنان را اظهار کرد که پیش از آن، یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا افشا کرد دونالد ترامپ در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود به مقامات ارشد اروپایی گفت که اگر اروپا مورد حمله قرار گیرد، ایالات متحده هرگز به اروپا کمک نخواهد کرد.

به نوشته رویترز، تیری برتون، کمیسر فرانسوی که مسئول بازار داخلی اتحادیه اروپا است، گفت که ترامپ این سخنان را به اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در ژانویه 2020 بیان کرد.

برتون روز سه‌شنبه در یک میزگرد در بروکسل خاطرات خود را از این دیدار که او نیز در آن حضور داشت، بازگو کرد. برتون به نقل از ترامپ در نشست داووس گفت: «شما باید درک کنید که اگر اروپا مورد حمله قرار گیرد، ما هرگز برای کمک و حمایت از شما نخواهیم آمد». به گفته برتون، ترامپ همچنین در مراسمی که به میزبانی حزب سیاسی احیای اروپا در پارلمان اروپا برگزار شد، گفت: «به هر حال، ناتو مرده است، و ما می‌رویم، از ناتو خارج می‌شویم». برتون به نقل از ترامپ گفت: «و اتفاقاً، شما 400 میلیارد دلار به من بدهکار هستید، زیرا شما آلمانی‌ها، آنچه را که باید برای دفاع بپردازید، پرداخت نکردید».

سخنگوی رئیس کمیسیون اروپا در پاسخ به این سوال که آیا خاطرات فون در لاین از اظهارات ترامپ با برتون مطابقت دارد یا خیر، از اظهار نظر خودداری کرد.

این اظهارات باعث انتقاد شدید از ترامپ در روز چهارشنبه از سوی ستاد انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای انتخاب مجدد شد. سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن گفت: «این ایده که اگر او به خواسته‌اش نرسد متحدان ما را رها می‌کند،  نشان می‌دهد که ما قبلاً درباره دونالد ترامپ درست می‌گفتم: تنها کسی که او به آن اهمیت می‌دهد خودش است».

ترامپ تاکنون سرنخ‌های کمی در مورد سیاست خارجی که در صورت پیروزی در سال 2024 دنبال می‌کرد -فراتر از ادعاهای گسترده‌ای مانند پایان دادن به جنگ اوکراین در 24 ساعت- ارائه کرده که باعث نگرانی پایتخت‌های اروپایی شده است. به گفته دستیاران و دیپلمات‌های فعلی و سابق، او احتمالاً در دوره دوم ریاست‌جمهوری افراد وفادار به خود را در پست‌های کلیدی منصوب می‌کند تا به او اجازه دهد سیاست‌های انزواگرایانه‌ای را اعمال کند.