به گزارش اکوایران، یک انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 که با پیامدهای عمیق برای جهان همراه است مطمئناً آشنا به نظر می‌رسد. اما این یکی خیلی زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید اتفاق می‌افتد.

تایوان، یک دموکراسی کوچک و پر جنب و‌ جوش آسیایی در نزدیکی همسایه خودکامه بسیار بزرگتر خود، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را در روز شنبه برگزار می‌کند و نتایج آن بسیار فراتر از مرزهایش طنین‌انداز خواهد شد.

رهبران کمونیست چین که مدت‌هاست تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌دانند، علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده‌اند، نتیجه را از نزدیک زیر نظر دارند.

اکثریت قریب به اتفاق مردم تایوان نمی‌خواهند توسط چین اداره شوند، زیرا شی جین پینگ، رهبر قدرتمند آن، کنترل خود را در داخل کشور شدید‌تر کرده است و در همین حال این کشور نسبت به همسایگان خود تهاجمی‌تر شده است.

چین آشکارا با حزب حاکم فعلی تایوان مخالف است و انتخابات را به عنوان انتخابی بین «جنگ و صلح، رفاه و زوال» معرفی کرده است. شی در یک سخنرانی در شب سال نو هشدار جدیدی به تایوان داد و اعلام کرد: «اتحاد مجدد سرزمین مادری یک امر اجتناب ناپذیر تاریخی است».

به گزارش سی‌ان‌ان، تایوان همچنین بزرگترین منبع تنش بین چین و ایالات‌متحده، حامی اصلی بین‌المللی و تامین‌کننده تسلیحات این جزیره است و روابط بین دو ابرقدرت جهان برای سال‌ها پر تنش بوده است.

نحوه واکنش چین به انتخاب‌های رای‌دهندگان تایوان در این آخر هفته، نشان خواهد داد که آیا پکن و واشنگتن می‌توانند تنش‌ها را مدیریت کنند یا به سمت رویارویی بیشتر – و حتی درگیری حرکت می‌کنند.