به گزارش اکوایران، روز چهارشنبه، گروه مسلح الشباب یک هلیکوپتر متعلق به سازمان ملل را در سومالی به تصرف خود درآورد و یک نفر را کشت و چندین مسافر و خدمه دیگر را ربود.

این بالگرد در یک ماموریت تخلیه پزشکی از شهر بلدوین در مرکز سومالی پرواز کرده و به سمت شهر ویسیل در فاصله تقریباً 500 کیلومتری (310 مایلی) حرکت می‌کرد، اما پس از یک حادثه، هنگام حمله الشباب، مجبور به فرود در اواسط مسیر شده بود.

حمله اخیر یکی از بی‌پرواترین حملات الشباب در ماه‌های اخیر است و در بحبوحه حملات تشدید شده علیه این گروه توسط ارتش سومالی انجام می‌شود که در سال 2022 آغاز شد. 

به گزارش الجزیره، در مراحل اولیه، کارزار نظامی، ارتش دستاوردهایی داشت اما در سال گذشته با شکست مواجه شد و الشباب مناطقی را که از دست داده بود بازپس گرفت.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل، بزرگترین گروه تامین کمک‌های بشردوستانه در سومالی، اعلام کرد که در نتیجه این حمله تمام پروازهای خود را در این منطقه به حالت تعلیق درآورده است.

یک نامه غیر رسمی سازمان ملل که توسط الجزیره مشاهده شده تأیید کرد که کارگران ربوده شده در بالگرد از پیمانکاران سازمان ملل بودند و دو نفر از آنها مردان سومالیایی بودند. افرادی از کشورهای آفریقایی و اروپایی نیز حضور داشتند، اما مشخص نیست که این مسافران چه ملیتی دارند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که 8 مسافر در هلیکوپتر بوده و برخی دیگر می‌گویند در مجموع 9 مسافر بوده‌اند.

بر اساس گزارش های متعدد، در این حمله یک نفر کشته شده است. محل دو مسافر دیگر نامعلوم است و ممکن است در این حمله فرار کرده باشند. تعداد دقیق افراد ربوده شده که در حال حاضر در دست این گروه مسلح هستند مشخص نیست.

هلیکوپتر در یک ماموریت تخلیه پزشکی بود. حداقل برخی از مسافران آن پرسنل نظامی بودند و همچنین تجهیزات پزشکی را با خود داشتند. این هلیکوپتر از شهر بلدوین در مرکز سومالی به پرواز درآمده بود و به سمت شرق به سمت شهر ویسیل حرکت می‌کرد. اما پس از برخورد یک شیء، در نزدیکی روستای هیندره فرود آمد. محل سقوط آن در قلمرو الشباب و هم مرز با منطقه گالگودود در خط مقدم حمله دولت بود. مشخص نیست که این شیء چه بوده و یا اینکه عمداً توسط جنگجویان الشباب پرتاب شده است یا نه.

واشنگتن پست گزارش داد که جنگجویان الشباب پس از دستگیری مسافران هلیکوپتر را به آتش کشیدند.

الشباب یک گروه مسلح است که از سال 2006 در سومالی فعالیت می‌کند و می‌خواهد دولتی ایجاد کند که به تفسیر دقیق خود از اسلام در سومالی پایبند باشد. این گروه که هزاران جنگجو را فرماندهی می‌کند، غیرنظامیان و پاسگاه‌های نظامی را در حملات مرگبار و اغلب وحشتناک هدف قرار داده و در برخی موارد به کنیا همسایه سومالی نیز حمله کرده است.