به گزارش اکوایران، انگلستان قرار است طی سال جاری 2.5 میلیارد پوند (3.2 میلیارد دلار) کمک نظامی به اوکراین ارائه دهد، که بزرگترین تعهد سالانه بریتانیا از زمان تهاجم روسیه به این کشور است.

به نوشته بی‌بی‌سی، نخست وزیر انگلیس این خبر را در سفری نادر به این کشور اعلام کرد، جایی که او همچنین توافقنامه جدیدی را برای حمایت بلندمدت از امنیت اوکراین امضا خواهد کرد.

مقامات گفتند این بسته شامل موشک‌‌های دوربرد، دفاع هوایی و گلوله‌های توپخانه خواهد بود و حدود 200 میلیون پوند برای پهپادهایی هزینه خواهد شد که بیشتر آنها ساخت انگلستان خواهند بود.

مقامات گفتند این بسته نظامی - برای سال مالی آینده که از آوریل آغاز می‌شود - بزرگترین محموله ارسالی از پهپادها به اوکراین توسط هر کشوری خواهد بود.

برخی از وزرا و شخصیت‌های ارشد نظامی به طور خصوصی گفتند که این امر سیگنال قدرتمندی از حمایت بلندمدت بریتانیا، به مسکو ارسال می‌کند.

آقای سوناک تصمیم گرفته است 200 میلیون پوند بیشتر از دو سال گذشته هزینه کند، در سال‌هایی که تعهد نظامی سالانه بریتانیا به اوکراین 2.3 میلیارد پوند بود.

دفتر نخست وزیری گفت این بسته حمایتی اولین گام از «مشارکت تزلزل ناپذیر صد ساله بین اوکراین و بریتانیا» خواهد بود.

همچنین شامل 18 میلیون پوند برای کمک‌های بشردوستانه، کمک به تقویت زیرساخت‌های انرژی اوکراین و بودجه بیشتر برای آموزش آنلاین زبان انگلیسی است.

جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح به بی‌بی‌سی گفت که پهپادها در سال‌های پیش‌رو به اوکراین برتری خواهند داد.

او گفت: «این‌ها پهپادهایی هستند که با سرعت در حال توسعه هستند، با توجه به همه درس‌هایی که در دو سال گذشته در اوکراین گرفته‌ایم.»

وی افزود این بودجه نشان می‌دهد که بریتانیا جایگاه رهبری خود را در اروپا، به عنوان دومین کمک کننده بزرگ به اوکراین حفظ می کند.»

_132285008_7bb140690f5d37b6d685f

ریشی سوناک در حال سفر در داخل اوکراین برای دیدار با ولادیمیر زلنسکی

ریشی سوناک در راه دیدار با رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی، با کارکنان ارشد دفاعی با قطار از طریق اوکراین سفر کرد.

سوناک که آخرین بار 15 ماه پیش در نوامبر 2022 از اوکراین بازدید کرد، گفت: «امروز با یک پیام اینجا هستم: بریتانیا نیز لغزش نخواهد کرد. ما در تاریک ترین ساعات و در روزهای بهتر آینده در کنار اوکراین خواهیم بود.»

وی افزود: «بریتانیا در حال حاضر یکی از نزدیک ترین شرکای اوکراین است، زیرا ما می‌دانیم که امنیت آن‌ها امنیت ماست.»

سوناک گفت: «امروز ما یک قدم جلوتر می‌رویم، کمک‌های نظامی خود را افزایش می‌دهیم، هزاران پهپاد پیشرفته را تحویل می‌دهیم و یک توافقنامه امنیتی تاریخی جدید را امضا می‌کنیم تا تضمین‌های لازم برای اوکراین در درازمدت را فراهم کنیم.»

این در حالی است که هم ایالات متحده و هم اتحادیه اروپا در تائید بسته‌های حمایتی خود با چالش مواجه هستند و اوکراین به شدت به گلوله‌های توپخانه و موشک‌های بیشتر نیاز دارد.

در ایالات متحده، جمهوری‌خواهان در تلاش برای افزایش هزینه‌ها برای مقابله با مهاجرت در امتداد مرز جنوبی آمریکا، بسته حمایتی 60 میلیارد دلاری اوکراین را مسدود کرده‌اند.

و در اتحادیه اروپا، نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوربان، مانع از تائید بسته حمایتی 50 میلیارد یورویی برای اوکراین می‌شود.

توافقنامه بریتانیا و اوکراین - که امروز امضا شد - شامل مجموعه‌ای از تضمین‌های دوجانبه برای حمایت نظامی و اقتصادی است که برای بازدارنگی از روسیه، قبل از پیوستن اوکراین به ناتو طراحی شده است.

مقامات گفتند که بریتانیا اولین کشور گروه 7 است که چنین پیمانی را امضا می کند، که هر هفت کشور صنعتی در نشست سال گذشته ناتو در ویلنیوس وعده انجام آن را دادند.