به گزارش اکوایران، ارتش چین یک روز قبل از برگزاری انتخابات کلیدی تایوان وعده داد که هر گونه تلاش برای پیش‌برد استقلال این جزیره خودگردان را «درهم خواهد شکست».

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی مهم روز شنبه تایوان، صدها هزار نفر در راهپیمایی پیش از انتخابات در روز جمعه شرکت کردند.

ژانگ شیائوگانگ، سخنگوی وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای گفت: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین همیشه هوشیاری خود را حفظ می‌کند و تمام اقدامات لازم را برای در هم شکستن محکم تلاش‌های "استقلال تایوان" در هر شکل انجام خواهد داد.»

شیائوگانگ در پاسخ به سوالی در مورد ارتقاء هواپیماهای جنگنده F-16 توسط نیروی هوایی تایوان و خرید تجهیزات بیشتر از ایالات متحده، گفت، حزب حاکم دموکرات ترقی خواه حتی با خرید تسلیحات آمریکایی «نمی‌تواند روند اتحاد کامل سرزمین مادری را متوقف کند.»

به نوشته الجزیره، حزب دموکراتیک خلق، که از هویت مجزای تایوان دفاع می‌کند و ادعاهای ارضی چین را رد می‌کند، با نامزد خود، معاون فعلی رئیس جمهور لای چینگ ته، در تلاش برای کسب سومین دوره ریاست جمهوری خواهد بود.

چین این انتخابات را به عنوان انتخابی بین «صلح و جنگ» تعریف کرده و حزب دموکراتیک خلق را جدایی‌طلبانی خطرناک خوانده و از تایوانی‌ها خواسته است که «انتخاب درست» را انجام دهند.

حزب دموکراتیک خلق ادعاهای حاکمیت چین را رد کرده و گفته است که فقط مردم تایوان می‌توانند آینده خود را تعیین کنند. لای در سخنرانی در یک راهپیمایی در شهر نیو تایپه، گفت که جهان در حال تماشای رأی دادن تایوان است.

او در جمع حاضران گفت: «اگر تایوان دوباره به چین نزدیک‌تر شود، مزیت خود را از دست خواهد داد و سرمایه‌گذاری خارجی در تایوان به احتمال زیاد تعلیق یا متوقف می‌شود. بنابراین، تایوان باید در این نبرد پیروز شود.»

لای برای ریاست جمهوری با دو رقیب روبرو است: هو یو-ایه از بزرگترین حزب اپوزوسیون تایوان، کومینتانگ و شهردار سابق تایپه، کو ون-جه از حزب کوچک مردم تایوان که در سال 2019 تأسیس شد.

هو می‌خواهد دوباره تعامل با چین را آغاز کند و مانند چین، لای را به حمایت از استقلال رسمی تایوان متهم کرده است. لای گفته است که هو طرفدار پکن است، چیزی که هو رد می‌کند.

هو به هوادارانش گفت: «اگر لای چینگ ته انتخاب شود، تنگه تایوان احتمالاً دچار آشوب خواهد شد. آیا شما مردم هم می‌خواهید تایوان وارد جنگ شود؟»

کو به دلیل تمرکز بر مسائلی مانند هزینه بالای مسکن، یک پایگاه حمایت پرشور به ویژه در میان رای دهندگان جوان به دست آورده است. او نیز می‌خواهد دوباره با چین وارد تعامل شود، اما اصرار دارد که این امر نمی‌تواند به قیمت دموکراسی و شیوه زندگی تایوان تمام شود.