به گزارش اکوایران، کاخ سفید روز جمعه به چندین اداره دولتی اطلاع داد تا برای تعطیلی احتمالی دولت به دلیل اختلاف جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در کنگره بر سر طرح بودجه، آماده شوند.

به گزارش بلومبرگ، دفتر مدیریت و بودجه به این اداره‌‌ها گفته است که برنامه‌های خود را برای نحوه عملکردشان در صورت فقدان بودجه دولتی که منجر به اخراج هزاران کارگر فدرال یا بدون دستمزد به کار و توقف برخی از خدمات دولتی می‌شود، آماده کنند.

اداره‌هایی که تحت تأثیر تعطیلی نسبی احتمالی قرار گرفته‌اند شامل بخش‌های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، حمل و نقل و انرژی است.

این دستورالعمل‌ها در بحبوحه شورش محافظه کاران تندرو بر سر طرح بودجه در سطح کلی مخارج ارائه می‌شود که مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان با چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، آن را کاهش داد. شومر و جانسون بر سر سقف هزینه‌های 1.66 تریلیون دلاری برای سال مالی جاری توافق کردند، اما تندروها در مجلس نمایندگان حداقل 70 میلیارد دلار کمتر می‌خواهند.

قانونگذاران محافظه‌کار جمهوری‌خواه، کار در مجلس نمایندگان را متوقف کرده‌‌اند و از جانسون خواسته‌اند که به دنبال کاهش بیشتر هزینه‌های دولت باشد.

اگر طرح بودجه تا 2 فوریه به قانون تبدیل نشود، ادارات بیشتری، از جمله وزارت دفاع، با کمبود بودجه مواجه خواهند شد.

این مخالفت‌ها همچنین تلاش‌های جانسون برای مذاکره با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد امنیت مرزی و سیاست مهاجرت را تهدید می‌کند، که برای گرفتن حمایت جمهوری‌خواهان از کمک 61 میلیارد دلاری که کاخ سفید برای اوکراین به دنبال آن است، حیاتی است.

برخی از منتقدان جانسون در هیئت رئیسه حتی تهدیدهایی برای برکناری او از سمت رئیس مجلس مطرح کرده‌اند. اختلافات بر سر طرح بودجه، سال گذشته منجر به برکناری کوین مک‌کارتی، رئیس سابق مجلس نمایندگان شد.