به گزارش اکوایران، قبل از اینکه رای دهندگان تایوانی روز شنبه پای صندوق‌های رای بروند، حزب کمونیست چین اطمینان حاصل کرد که آن‌ها از نتیجه مطلوب پکن اطلاع دارند. چین از آن‌ها خواست که «انتخاب درست» را بین صلح و جنگ انجام دهند و لای چینگ-ته از حزب ضد چین دموکراتیک مترقی را به عنوان یک جدایی‌طلب خطرناک محکوم کرد.

اما اکنون که لای برنده ریاست جمهوری شده است، پکن لفاظی‌های خود را کاهش داده است. دفتر امور تایوان چین در مورد پیروزی لای با 40 درصد آرا و از دست دادن اکثریت پارلمان توسط حزب او گفت که این نتیجه نشان می‌دهد که «حزب دموکراتیک مترقی به هیچ وجه نمی‌تواند افکار عمومی جریان اصلی جزیره را نمایندگی کند.»

به نوشته فایننشال‌تایمز، در دنیای پیچیده روابط چین و تایوان، واکنش پکن را می‌توان به عنوان یک خبر خوب تفسیر کرد.

بسیاری از تحلیلگران این واکنش را دلیلی بر این می‌دانند که علیرغم پیروزی بی سابقه حزب دموکراتیک خلق برای سومین دوره متوالی، پکن ممکن است از کاهش شدید حمایت رای دهندگان از حزبی که از همکاری با آن امتناع می‌ورزد، راضی باشد. حزب دموکراتیک خلق تایوان را کشوری مستقل و جدا از چین می‌داند، در حالی که پکن تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و تهدید می‌کند در صورتی که تایپه در برابر اتحاد مقاومت کند، به آن حمله خواهد کرد.

لای آی-چانگ، رئیس اندیشکده پرسپکت در تایپه ، گفت: «بیانیه چین خط شی جین پینگ در قبال تایوان را دنبال می‌کنند، با این استدلال که پکن با موفقیت اکثریت عمده حامیان حزب دموکراتیک خلق را به یک دولت اقلیت تبدیل کرده است.»

کارلا فریمن، کارشناس ارشد برنامه چین در مؤسسه صلح ایالات متحده، گفت: «این شرایط برای پکن خیلی بد نیست. چین نسبت به پیروزی ضعیف‌تر لای در انتخابات احساس مثبتی دارد، و احتمالاً از یک پارلمان دو دسته و نمایش قدرتمند [حزب اپوزیسیون] کومینتانگ در پارلمان خوشحال است.» دولت چین با حزب کومینتانگ همکاری دارد، حزبی که می‌گوید تایوان جزئی از کشور بزرگ چین است، اگرچه با پکن در مورد اینکه کدام یک حق حاکمیت بر آن کشور را دارند، اختلاف نظر دارد.

2203798_1705137515188-130284

فریمن گفت که پاسخ پکن به پیروزی حزب دموکراتیک خلق می‌تواند به رویکردی حساب‌شده‌تر در قبال تایوان منجر شود و احتمال اقدام نظامی چین در قبال تایوان را کمتر کند.

علیرغم واکنش آرام چین به نتیجه انتخابات و انتظارات دولت و کارشناسان تایوانی مبنی بر اینکه حمله چین در سال‌های آینده بعید است، کارشناسان معتقدند پکن به فشار بی امان بر این جزیره خودگردان ادامه خواهد داد.

به گفته تحلیلگران، معرفی دولت لای به عنوان یک اقلیت و نه نماینده مردم تایوان، شانس گفتگوی پکن با دولت جدید را حتی از دوره رئیس جمهور فعلی، تسای اینگ ون، کمتر می‌کند. در عوض، انتظار می‌رود که تبادلات بین مقامات چینی و اعضای پارلمان جدید تایوان بیشتر شود.

افزایش روابط با اعضای پارلمان تایوان با استراتژی پکن مطابقت دارد. پکن روز شنبه اعلام کرد که چین به همکاری با احزاب سیاسی، گروه‌ها و مردم از همه اقشار در تایوان برای ارتقای تبادلات بین تنگه‌ای، ترویج مشترک فرهنگ چین، توسعه صلح‌آمیز بین تنگه‌ای و پیشبرد هدف بزرگ اتحاد وطن ادامه خواهد داد».

اگرچه دو حزب دیگر نیز حمایت خود را از افزایش بیشتر هزینه‌های دفاعی ابراز کرده‌اند، سیاستمداران احزاب اصلی در مورد جزئیات استراتژی نظامی و اینکه کدام تسلیحات باید از ایالات متحده خریداری شود، اختلاف نظر دارند.

علی‌رغم پیروزی ضعیف لای، اکثر ناظران چینی این توهم را ندارند که این نشانه کاهش بلندمدت حمایت از حزب دموکراتیک خلق است.

وانگ یی‌وی، محقق روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین پکن، گفت که پیروزی حزب دموکراتیک خلق برای چین تعجب‌آور نبود، زیرا این حزب در حال جاافتادن در سیاست تایوان است. او این روند را به حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن تشبیه کرد، که به استثنای شش سال، از سال 1955 قدرت را در دست داشته است.

وانگ گفت، پکن انتظار ندارد که لای از خطوط قرمز آن مانند تغییر قانون اساسی یا نام رسمی تایوان عبور کند، اگرچه ممکن است گهگاه به این خطوط نزدیک شود.

او گفت تا زمانی که لای گامی برای استقلال رسمی برندارد، «وضعیت موجود تایوان تا زمانی که یک شیفت قدرت بین چین و ایالات متحده صورت نگیرد، حفظ خواهد شد».