به گزارش اکوایران، تورم، حزب‌گرایی و همه‌گیری، آمریکایی‌ها را بیش از آنچه که اعداد و ارقام نشان می‌دهند، غمگین کرده است.

«حس خوبی وجود ندارد » عبارتی است که معمولاً در تحلیل‌های اقتصادی دقیق دیده نمی‌شود، اما در یک سال گذشته بارها و بارها در بحث‌های جدی درباره آمریکا مطرح شده است. با توجه به مجموعه‌ای از داده‌ها، علل زیادی وجود دارد که فکر کنیم مردم باید از وضعیت اقتصادی کاملاً راضی باشند. تورم به شدت کاهش یافته است، قیمت بنزین کم شده است، مشاغل فراوان هستند، درآمدها در حال افزایش است و بازار سهام قوی است. اما نظرسنجی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در واقع کاملاً ناراضی هستند. آنها فکر می‌کنند که اقتصاد در وضعیت بدی قرار دارد و رئیس جمهور جو بایدن در حال سوء مدیریت آن است. چرا این اتفاق افتاده است؟

با شواهد ناامیدی شروع کنید. رقمی که بیشتر توسط اقتصاددانان برای درک احساسات مردم مورد توجه قرار گرفته است، شاخص احساسات مصرف‌کننده از دانشگاه میشیگان است. این آمار در دو سال گذشته، در سطوحی که آخرین بار در طول بحران مالی جهانی 2007-2009 مشاهده شده بود، افزایش یافته است و حتی با بهبود در ماه دسامبر، هنوز 30 درصد کمتر از اوج خود در آستانه بحران کووید-19 در اوایل سال 2020 است.

به گزارش اکونومیست، بسیاری از نظرسنجی‌های دیگر نیز همین اعداد را نشان می‌دهند. هر هفته از سال 2009، نظرسنجی اکونومیست/ یو گاو، از حدود 1500 آمریکایی خواسته است تا اقتصاد را ارزیابی کنند. تقریباً نیمی از آنها فکر می‌کنند که اوضاع در حال بدتر شدن است. این آمار در دهه قبل از کووید یک سوم بود. پرسش‌هایی که بر رکورد بایدن متمرکز شده‌اند، شور و اشتیاق کمتری به همراه دارد. دو سوم پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی گالوپ در ماه نوامبر، عملکرد او در اقتصاد را تایید نمی‌کنند. و همه اینها علیرغم این است که آمریکا در چند سال گذشته از همتایان بزرگ و توسعه یافته خود پیشی گرفته است.

این واقعیت که بسیاری از آمریکایی‌ها از چنین اقتصاد قدرتمندی بسیار دلسرد شده‌اند، مجموعه‌ای از نظریه‌ها را به وجود آورده است. دسته اول استدلال می‌کنند که مردم کاملاً حق دارند که احساس ناامیدی کنند. تورم دستمزد آنها را کاهش داده است. با کنترل قیمت‌های مصرف‌کننده (یکی از معیارهای رایج تورم)، میانگین درآمد کارگران بخش خصوصی اساساً در همان سطح فوریه 2020، درست قبل از شیوع کووید، باقی مانده است.

اگرچه تعداد کمی از آمریکایی‌ها مایل به بازگشت به دنیای تعطیلی ناشی از کووید هستند، بسیاری از آنها مزایای زیادی از کمک هزینه‌های دولتی در آن زمان دریافت کردند. درآمد شخصی پس از کسر مالیات در حال حاضر حدود 15 درصد کمتر از مارس 2021 است، زمانی که بسته حمایتی عظیمی که دموکرات‌ها بلافاصله پس از روی کار آمدن بایدن به تصویب رساندند، تقویت شد. مقایسه نامطلوب دیگری با گذشته نشان می‌دهد افزایش شدید نرخ بهره مورد نیاز برای مهار تورم، وام مسکن و خودرو را بسیار گرانتر کرده است. مقرون به صرفه بودن مسکن در سال گذشته به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسید و به عنوان هدفی آسان برای منتقدان آقای بایدن بود. کمیته ملی جمهوری‌خواه می‌گوید اقتصاد دولت بایدن «میلیون‌ها نفر را از رویای آمریکایی دور می‌کند.»

با این حال، همانطور که دولت بایدن خیلی مشتاق است که به این موضوع اشاره کند، چیزهای زیادی در مورد اقتصاد فعلی وجود دارد که دوست داشته باشیم. رکود فرضی دستمزدهای بخش خصوصی در واقع یک توهم آماری ناشی از افزایش سوگیری در شاخص قیمت مصرف کننده است. از یک جایگزین بهتر استفاده کنید. شاخص هزینه‌های مصرف شخصی که توسط فدرال رزرو هدف گذاری شده است نشان می‌دهد نرخ بیکاری با 3.7 درصد تنها اندکی بالاتر از پایین‌ترین سطح در پنج دهه اخیر است. رشد دستمزدها به ویژه برای آمریکایی‌های کم درآمد قوی بوده است.

برای قضاوت از طیف شاخص‌ها - خوب و بد - به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بیش از حد بدبین هستند. رایان کامینگز و نیل ماهونی، دو اقتصاددانی که قبلا در کاخ سفید بایدن خدمت می‌کردند، یک مدل ساده برای پیش‌بینی سطح شاخص احساسات مصرف‌کننده ایجاد کردند که بر اساس داده‌های تورم، بیکاری و مصرف و همچنین عملکرد بازار سهام است. نتیجه‌گیری آنها این بود که این شاخص حدود 20 درصد کمتر از جایی است که داده‌ها نشان می‌دهد باید باشد. مدل‌های دیگر نیز اختلاف مشابهی پیدا کرده‌اند.

این توضیح دسته دومی را نشان می‌دهد؛ نظرسنجی‌ها و نظرسنجی‌های احساسات ممکن است سوگیری منفی داشته باشند. خصومت عمیق حزبی بدون شک یکی از عوامل است. کامینگز و ماهونی در مطالعه خود محاسبه کردند که ضدیت جمهوری‌خواهان نسبت به کاخ سفید تحت کنترل دموکرات‌ها ممکن است حدود 30 درصد از شکاف احساسات امروز را تشکیل دهد.

عنصر دیگر ممکن است لحن پوشش خبری باشد. بن هریس و آرون سوژورنر از موسسه بروکینگز، یک اندیشکده، رابطه بین داده‌های اقتصادی و شاخصی از احساسات، اخبار اقتصادی را مورد مطالعه قرار دادند. از سال 2021، شاخص احساس اخبار، مانند شاخص احساسات مصرف کننده، به طور قابل توجهی بدتر از آن چیزی است که از داده‌ها انتظار می‌رود. شاخص احساسات خبری که توسط شعبه فدرال رزرو در سانفرانسیسکو ایجاد شده است، بر اساس مقالات اقتصادی در روزنامه‌های بزرگ آمریکایی است.

توضیح نهایی این است که ممکن است به سادگی یک فاصله طولانی بین بهبود اوضاع پس از همه‌گیری و احساسات در مورد اقتصاد وجود داشته باشد. این دوره‌ای مغشوش بوده است. بلاتکلیفی شدید سال‌های کووید، از دست دادن شغل، تعطیلی مدارس، ورشکستگی و بیماری، بر مردم تأثیر گذاشت. بسیاری هنوز از نبرد با تورم ناراحت هستند. اگرچه تورم تعدیل شده است، اما قیمت‌ها نزدیک به 20 درصد بیشتر از زمان روی کار آمدن بایدن است. کامینگز و ماهونی تخمین می‌زنند که افزایش 10 درصدی تورم، احساسات مصرف‌کننده را به میزان 35 واحد در سال، 16 واحد در سال آینده و هشت واحد در سال پس از آن کاهش می‌دهد.

اگر خط زمانی مشابهی در حال حاضر در جریان باشد، آمریکایی‌ها احتمالاً نیمی از راه را برای پذیرش واقعیت جدید با قیمت بالاتر رفته‌اند. همچنین به افزایش سرعت رشد درآمد واقعی در سال گذشته کمک می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد بخشی از قدرت خرید از دست رفته خود را بازیابی کنند. شاخص تمایلات مصرف کننده نوسان داشته است، اما به وضوح در اواسط سال 2022 به پایین‌ترین سطح خود رسید، یعنی دقیقاً در حوالی اوج تورم، و همچنین در ماه دسامبر افزایش قابل توجهی داشت، حتی اگر طبق استانداردها پایین بماند.

تئوری ما این است که اگر بتوانیم به حفظ بازار کار فشرده و در عین حال کاهش تورم و افزایش دستمزدهای واقعی ادامه دهیم، این دستورالعمل باید در احساسات بهبود یافته ظاهر شود. جرد برنشتاین، رئیس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید می‌گوید «و ما فکر می‌کنیم که همین حالا هم شروع به دیدن این موضوع کرده‌ایم. به عبارت دیگر، به وجود آمدن حس بهتر ممکن است در حال افزایش باشد.»