به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ممکن است مجبور شود با یک «جنگ قبیله‌ای» در راهروهای قدرت کرملین دست و پنجه نرم کند در حالی که به سمت انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس حرکت می‌کند و به دنبال احیای باتلاق نظامی مسکو در اوکراین است.

موسسه مطالعات جنگ (آی‌اس‌دابلیو) خاطرنشان کرد که تنش‌ها در میان «سیلوویکی» پوتین، اصطلاحی که به کهنه‌سربازان اطلاعاتی و امنیتی اشاره دارد که مدت‌هاست این مرد قدرتمند را محاصره کرده‌اند، در بحبوحه تنش‌های جنگ در اوکراین به طور فزاینده‌ای در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گزارش نیوزویک، آی‌اس‌دابلیو گفت: «این گونه خصومت‌های جناحی تأثیرات قابل توجهی در میدان نبرد دارند، اما این تاثیرات لزوما منفی نیستند. آنها می‌توانند به انسجام بین نیروهای روسی آسیب بزنند و روحیه پرسنل روسیه را تضعیف کنند، اما بعید است که منجر به درگیری گسترده در بین نیروهای روسیه یا جامعه گسترده‌تر شود.»

تنش‌های اخیر بین فرماندهی نظامی روسیه و یک تشکیلات مزدور صرب که در آن سرباز صرب، دژان بریچ، که اکنون مشاور تیم انتخابات ریاست‌جمهوری پوتین است، ادعا کرد که هموطنانش توسط فرماندهان هوابرد وی دی وی مورد آزار قرار گرفته‌اند، از یک «جنگ قبیله‌ای» در داخل روسیه صحبت می‌کند. 

اکانت تلگرام کانال ویژنری روسیه که این اندیشکده آن را یک منبع آگاه سیاسی روسیه توصیف می‌کند که به طور معمول جزئیات خاصی از تغییرات فرماندهی سیاسی و نظامی روسیه را مورد بحث قرار می‌دهد گفت: «به جای یک آتش بس سست قبل از انتخابات، یک جنگ قبیله‌ای در گرفت.»

کانال ویژنری گفت که شکایات عمومی بریک احتمالاً بخشی از حمله گسترده‌تر وزارت دفاع روسیه علیه وبلاگ‌نویسان مستقل طرفدار جنگ، تشکل‌های قدرتمند هوابرد وی‌دی‌وی روسیه و حامیان آنها در کرملین است.

این منبع ادعا کرد که درخواست بریچ بخشی از یک حمله تلافی‌جویانه بود که به نمایندگی از جناح‌های مربوطه نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در کرملین، علیه جناح ایگور سچین، معاون عملی پوتین و مدیرعامل شرکت نفت دولتی روسیه روسنفت رخ داد.

این کانال تلگرام گفت که اقدامات بریک ممکن است برای تضعیف فرماندار استان تولا، الکسی دیومین، یکی از اعضای جناح سچین، که حامی چندین تشکل وی‌دی‌وی و همچنین فرماندهان وی‌دی‌وی، سرلشکر ولادیمیر سلیورستوف و فرمانده سرهنگ ژنرال میخائیل تپلین است، باشد.

اندیشکده خاطرنشان کرد: «دیومین، تپلینسکی و سلیورستوف قبلاً با وزارت دفاع روسیه درگیر بوده‌اند و به گروه واگنر و مخالفت با شویگو وابسته بوده‌اند.»

موسسه مطالعات جنگ خاطرنشان کرد: «این منبع اشاره کرد که جناح‌ها تلاش می‌کنند یکدیگر را در نظر پوتین بی‌اعتبار کنند تا مطمئن شوند که می‌توانند موقعیت‌های جدیدی را در کرملین پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به دست آورند.»

پوتین مدت‌هاست که فضای رقابتی را در حلقه درونی خود ایجاد کرده است و با قرار دادن جناح‌های مختلف در مقابل یکدیگر بازی می‌کند و در عین حال تا حد زیادی خود را فراتر از این مبارزه سمی قرار داده است.

موسسه مطالعات جنگ نوشت: «جنگ داخلی و پویایی جناحی در کرملین پدیده جدیدی نیست و نشان‌دهنده فروپاشی قریب الوقوع رژیم پوتین نیست، به ویژه به این دلیل که عمودهای قدرت پایه و اساس رژیم پوتین هستند. پوتین به جای اخراج مستقیم مقامات و فرماندهان نظامی برای جلوگیری از به دست آوردن نفوذ سیاسی بیش از حد و حفظ حمایت در میان جناح‌های رقیب، تمایل زیادی به جابجایی مقامات و فرماندهان نظامی دارد.»

این اندیشکده افزود: «بعید است پوتین این سیستم را تغییر دهد و این عمودهای قدرت را از بین ببرد، زیرا آنها به عنوان پایه و اساس حکومت او عمل می‌کنند.»

به گفته این اندیشکده «اصطکاک دائمی میان جناح‌های مختلف که در جنگ پوتین در اوکراین نقش دارند، به هر حال می‌تواند مانع از تصمیم‌گیری روسیه شود و توانایی کرملین را برای ایجاد انسجام و کارآمدی برای ارتش روسیه محدود کند.»