به گزارش اکوایران، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که یک کشتی نیروی دریایی روسیه را در حمله هوایی به پایگاهی در کریمه منهدم کرده است. به گفته اوکراین این کشتی حامل هواپیماهای بدون سرنشین برای استفاده در جنگ مسکو علیه کیف بوده است.

به نوشته الجزیره، نیروی هوایی روز سه شنبه در تلگرام اعلام کرد که کشتی بزرگ «نووچرکاسک نابود شد.»

این پیام با اشاره به پهپادهای انفجاری ایرانی که روسیه مرتباً از آنها برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند، نوشت: «مردم می‌گویند که این کشتی پهپادهای شاهد را حمل کرده است.»

نیروی هوایی محل حمله را مشخص نکرد، اما فرمانده میکولا اولشچوک ویدئویی از انفجار در پایگاه دریایی روسیه در فئودوسیا، در دریای سیاه در کریمه، منتشر کرد و گفت که نووچرکاسک مورد اصابت قرار گرفته است.

روسیه در سال 2014 شبه جزیره کریمه اوکراین را تصرف و سپس آن را ضمیمه خاک خود کرد.

سرگئی آکسیونوف، فرماندار کریمه، اذعان کرد که فئودوسیا مورد اصابت قرار گرفته است و گفت که این حمله باعث آتش سوزی شده که تحت کنترل قرار گرفته است: «حمله دشمن در منطقه فئودوسیا انجام شد.» او در تلگرام نوشت: «منطقه بندر محاصره شده است.»

تصاویری که چندین خبرگزاری روسی در تلگرام به اشتراک گذاشته‌اند، انفجارهای شدید و آتش سوزی در منطقه بندری را نشان می‌دهد.

اوکراین و روسیه از زمانی که روسیه در فوریه 2022 تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، اغلب در مورد خساراتی که ادعا می‌کنند به دیگری وارد کرده‌اند اغراق کرده‌اند.

کیف و مسکو نیز هر یک در سرنگونی هواپیماهای جنگنده طرف مقابل موفق بوده‌اند و هر یک از طرفین هرگونه تلفات را رد کرده‌اند.

در آوریل 2022، اوکراین رزمناو مسکوا، پرچمدار دوران شوروی ناوگان دریای سیاه روسیه را غرق کرد.

مسکو گفت که «انفجار مهمات» باعث آتش سوزی شد و خدمه را مجبور به تخلیه کرد و کشتی در حین یدک‌کشی به بندر غرق شد.

در همین حال، به نوشته آناتولی، در روزهای اخیر، مسکو مدعی شده است که کنترل شهر مارینکا در شرق این کشور را به دست گرفته است و کیف این موضوع را رد کرده است.

وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه مدعی شد که نیروهای مسلح این کشور کنترل شهر مارینکا در منطقه دونتسک شرقی اوکراین را به دست گرفتند.

سرگئی شویگو در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: «در جریان عملیات تهاجمی، یگان حمله جنوب امروز مارینکا را به طور کامل آزاد کردند.»

شویگو در ادامه گفت: «پیشروی روسیه توانایی‌های اوکراین را در این منطقه کاهش می‌دهد و فرصت‌های بیشتری را برای ارتش روسیه فراهم می‌کند.»

او همچنین مدعی شد که ارتش روسیه توپخانه اوکراین را به طور قابل‌توجهی به سمت غرب از شهر دونتسک دور کرده است و به این ترتیب به مسکو اجازه می‌دهد تا «به طور موثرتری از دونتسک در برابر حملات محافظت کند.»

مقامات اوکراینی هنوز درباره اظهارات شویگو اظهار نظر نکرده‌اند.