به گزارش اکوایران، کانادا قوانین جدیدی را با هدف جلوگیری از انتقال تحقیقات فناوری حساس توسعه یافته در این کشور به چین، ایران و روسیه رونمایی کرد.

دولت نخست‌وزیر جاستین ترودو روز سه‌شنبه فهرستی از ده‌ها موسسه، مدرسه و آزمایشگاه خارجی را تهیه کرد که به ادعای آن‌ها با نهادهایی مرتبط هستند که ممکن است امنیت ملی کانادا را به خطر بیندازند.

به گزارش بلومبرگ، دولت پروژه‌های تحقیقاتی حساس از جمله پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی، فناوری پیشرفته انرژی و سیستم‌های هوافضا و ماهواره‌ای را در صورتی که به هر طریقی به موسسات در لیست سیاه وابسته باشند، تامین مالی نخواهد کرد.

روزنامه گلوب اند میل سال گذشته گزارش داد که محققان ده‌ها دانشگاه کانادا با دانشمندان مرتبط با ارتش چین کار کرده‌اند. بلافاصله پس از آن، دولت قصد خود را برای توقف تامین مالی چنین پروژه‌هایی اعلام کرد.

قوانین جدید فهرستی از حوزه‌های تحقیقاتی حساس، مانند سلاح‌های پیشرفته، زیرساخت‌های دیجیتال و فناوری‌های علوم حیاتی را شامل می‌شود. هر پروژه‌ای در این زمینه‌ها که از یکی از مؤسسات فهرست شده پول دریافت می‌کند، واجد شرایط دریافت کمک هزینه دولت کانادا نخواهد بود.

این سازمان‌ها عمدتاً در چین مستقر هستند، اما این فهرست شامل چندین مورد از روسیه و ایران نیز می‌شود. آنها شامل دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین، مدارس نظامی مختلف چین و دانشگاه امام حسین ایران است که بر تحقیقات هسته‌ای تمرکز دارد.

مقامات دولتی طی یک نشست خبری اعلام کردند که کانادا بیشتر نگران این است که تحقیقات استراتژیک به دست دشمنان خارجی بیفتد. این اقدام روز سه‌شنبه به دنبال تصمیم اخیر دادگاه فدرال است که درخواست یک ساکن چینی برای تحصیل در دانشگاه کانادا را به دلیل نگرانی‌های جاسوسی رد کرد.

برخی کشورها پا را از این فراتر گذاشته‌اند. هلند در حال کار بر روی قانونی است که برای ممنوعیت دانشجویان چینی از برنامه‌های دانشگاهی در زمینه فناوری‌های حساس از جمله نیمه هادی‌ها و دفاع استفاده می‌شود. ران دی‌سانتس، فرماندار فلوریدا، کالج‌ها و دانشگاه‌ها را برای گرفتن پول یا مشارکت با چین یا هر «کشور موجب نگرانی» خارجی دیگر محدود کرده است.