به گزارش اکوایران، دولت «جاستین ترودو» -نخست‌وزیر کانادا- در تازه‌ترین تلاش برای حل مشکل مربوط به کمبود شدید مسکن در این کشور به کتاب‌‎های تاریخ رجوع کرده است.

به نوشته بلومبرگ، دولت کانادا برای کاهش هزینه و سرعت بخشیدن به ساخت مسکن، کاتالوگی از طرح خانه‌های از پیش تأییدشده را ارائه می‌کند. این ایده به دهه 1940 برمی‌گردد، یعنی زمانی که هزاران سرباز از جنگ جهانی دوم بازگشتند و به مکانی برای زندگی نیاز داشتند.

«شان فریزر» -‌وزیر مسکن کانادا‌- اعلام کرده: «ما با بحران مسکن روبه‌‌رو هستیم، اما این نخستین‌بار نیست که کشور با چنین مشکلی روبه‌رو شده است».

برنامه جدید از برخی جنبه‌های کلیدی با استراتژی دوران جنگ تفاوت دارد. بین دهه 1940 تا دهه 1960، کاتالوگی از طراحی‌های ساده، اجازه داد تا یک میلیون خانه با اسکلت چوبی در سراسر کانادا ساخته شود که در آن زمان از آن‌ها به عنوان «خانه‌های پیروزی» یا «جعبه‌های توت‌فرنگی» یاد می‌شد.

وزیر مسکن کانادا اعلام کرده به دنبال ساخت خانه‌هایی است که مانند مالتی‌پلکس‌ها تراکم بیشتری داشته باشند؛ ساختمان‌های متوسط، خانه‌های سالمندان، مسکن دانشجویی و سوئیت‌-باغ‌ها نیز در طرح‌های یادشده وجود دارند. هدف از این اقدام ارائه طرح‌های گوناگون در هر دسته‌بندی است تا شهروندان بتوانند با توجه به نیازهایشان، خانه‌ خود را انتخاب کنند.

در زمان جنگ جهانی، دولت کانادا برای ساخت مسکن یک آژانس فدرال ایجاد کرد که در نهایت به شرکت «وام مسکن و خانه‌سازی کانادا» تبدیل شد. در حالی که شرکت یادشده هم‌اکنون برنامه‌های مسکن فدرال را مدیریت می‌کند، مستقیما در ساخت خانه دخالت ندارد.

کاتالوگ پیشنهادیِ طرح‌ خانه‌های از پیش تأییدشده از سازندگان مسکن در مقیاس بزرگ تا سازمان‌های غیرانتفاعی را هدف قرار داده است. این کاتالوگ به عنوان منبعی برای توسعه‌دهندگان مسکن در نظر گرفته می‌شود که به ارائه مجموعه‌ای از طرح‌هایی می‌پردازد که از پیش مورد تأیید مقامات مربوطه قرار گرفته‌اند و روند ساخت مسکن را برای توسعه‌دهندگان ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. در واقع توسعه‌دهندگان می‌توانند به جای ایجاد طرح‌های منحصربه‌فرد برای هر پروژه، از طرح‌های از پیش تأییدشده در کاتالوگ استفاده کنند. این امر مراحل برنامه‌ریزی و تصویب ساخت‌وساز را ساده می‌کند و موانع بوروکراتیک و هزینه‌های مرتبط را کاهش می‌دهد.

اساسا، این کاتالوگ طیف وسیعی از طرح‌های مسکن را ارائه می‌کند که با استانداردهای تعیین‌شده مطابقت دارد و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از میان این گزینه‌ها که قبلا تأییدیه‌های نظارتی لازم را دریافت کرده‌اند، انتخاب کنند. هدف از این اقدام تسریع در ساخت خانه‌ها با ارائه یک مجموعه آماده از طرح‌هایی است که معیارهای مورد نیاز را برآورده و فرآیند ساخت خانه را برای سازندگان کارآمدتر می‌کند.

این تصمیم، تازه‌ترین اقدام دولت ترودو در پاسخ به نارضایتی‌ها نسبت به افزایش هزینه‌های زندگی است. قیمت خانه و اجاره‌بها به دلیل ناکافی بودن مسکن موجود در بحبوحه سیل عظیم مهاجران به کانادا، با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

طبق برآوردها، برای بازگرداندن ثبات قیمتی و ارزان‌تر شدن خانه و اجاره‌بها در کانادا، باید تا سال 2030 میلادی حدود 3/5 میلیون واحد مسکونی ساخته شود.