به گزارش اکوایران، سیاستگذاران در کی‌یف تلاش می‌کنند تا دریابند که اگر متحدانش نتوانند کمک‌های وعده داده شده را ارائه کنند، چگونه می‌توانند تلاش‌های جنگی اوکراین را تامین کنند. گزینه‌های پیش روی آن‌ها سرشار از ریسک هستند.

به نوشته بلومبرگ، مجموعه ابزار مالی کی‌یف شامل افزایش درآمد مالیاتی -که چالشی آشکار برای اقتصادی آسیب دیده است- یا کاهش هزینه‌های عمومی -برای مردمی که تحت حمله قرار گرفته‌اند. سرهی مارچنکو وزیر دارایی این کشور به بلومبرگ گفته که گزینه‌های سیاست پولی«پیامدهای منفی» خواهد داشت و باعث کاهش ارزش پول اوکراین و افزایش فشار به بانک مرکزی می‌شود.

راه نجات در خطر؛ شبح تغییر نقشه اروپا

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور در واشنگتن به سر می برد تا از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا راضی کند تا بودجه پیشنهادی 60 میلیارد دلاری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را تصویب کنند. در همین حال، بسته 50 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا توسط ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان مسدود شده است.

پس از آنکه ضدحمله کی‌یف نتوانست دستاوردهایی را به همراه داشته باشد و دومین زمستان پس از زمان تهاجم روسیه با سختی‌های جدیدیش از راه رسیده، راه نجات مالی اوکراین در خطر افتاده است. رئیس دفتر زلنسکی که هفته گذشته با مقامات آمریکایی دیدار کرد، گفته که توقف کمک‌های مالی این شبح را ایجاد می‌کند که به ولادیمیر پوتین یک پیروزی که نقشه اروپا را تغییر می‌دهد، افزایش می‌دهد. مارچنکو هفته گذشته به بلومبرگ گفت: «حمایت اتحادیه اروپا و ایالات متحده بسیار مهم است. اوکراین در حال حفظ ارتباط فعال با نمایندگان اتحادیه اروپا و ایالات متحده است و آن‌ها را در مورد نیازهای ما برای سال بودجه آینده آگاه می کند».

گزینه‌های ناخوشایند برای کی‌یف

کیف قصد دارد کسری بودجه خود را که حدود یک پنجم تولید اقتصاد این کشور است، عمدتاً با بیش از 40 میلیارد دلار تامین مالی خارجی در سال آینده پوشش دهد. وزیر دارایی اوکراین ماه گذشته گفت که بیش از دو سوم این بودجه هنوز تایید نشده است.

اولنا بیلان، اقتصاددان ارشد بانک سرمایه گذاری دراگون کپیتال مستقر در کیف، گفت: «اگر کمک‌های خارجی تامین نشود، مقامات تنها گزینه‌های ناخوشایندی برای انتخاب خواهند داشت».

ممکن است وزارت دارایی از بانک مرکزی بخواهد تا ارزش هریونیا را کاهش دهد، اقدامی که در جهت تقویت درآمد مالیاتی با منابعی مانند عوارض گمرکی انجام‌پذیر است.

حتی پس از اینکه بانک مرکزی نرخ ارز مدیریت شده انعطاف‌پذیرتری را در ماه اکتبر اعلام کرد -کنترل‌های سرمایه‌ای که در آغاز جنگ تحمیل شد تا حدی کاهش یافت- سیاست‌گذاران پولی با مداخلات بازار، نرخ هریونیا را در برابر دلار آمریکا ثابت نگه داشتند.

این امر بر بودجه سال آینده فشار وارد می‌کند، زیرا این وزارتخانه با کاهش ارزش متوسط نرخ مبادله هریونا 40.7 در برابر دلار، قوی‌تر از پیش‌بینی اولیه 41.4 قیمت گذاری کرده است. اما ارز اوکراین در یک راهرو باقی مانده است و از زمان اعلام کاهش قیمت، نزدیک به 37 معامله می شود.

یک گزینه‌ پولی دیگر امتحان شده هم پیش رو است: چاپ پول. سال گذشته بانک مرکزی تقریباً 400 میلیارد هریونا (10.9 میلیارد دلار) از طریق خرید اوراق قرضه منتشر شده توسط دولت، عمدتاً در ماه‌های اول جنگ منتشر کرد و شکاف‌های ماهانه را قبل از ایجاد جریان ثابت بودجه توسط اهداکنندگان بین‌المللی کاهش داد.

اما تامین مالی پولی در میان مقامات بانک مرکزی که در مورد پایداری آن هشدار داده بودند، محبوبیت نداشت.  

صندوق بین المللی پول، که قرار است سال آینده 5.3 میلیارد دلار وام پرداخت کند، محدودیت‌هایی را برای این عمل به عنوان بخشی از شرایط خود تعیین کرد: ه گفته صندوق بین المللی پول، در صورت کمبود منابع مالی خارجی، کی یف متعهد شده که پس از رسیدن به سقف وام در بازار، تأمین مالی پولی را به حدود 50 میلیارد هریونا در هر سه ماهه محدود کند.

سیاستگذاران اوکراینی تا حدودی ابراز اطمینان کرده‌اند که با نگاهی به رقابت های داخلی در واشنگتن و بروکسل، کمک‌کنندگان بین‌المللی در نهایت این بودجه را تامین خواهند کرد. هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول روز دوشنبه با پرداخت 900 میلیون دلار کمک موافقت کرد.

تغییر جهت حمایت‌ها

اما حمایت قابل توجه و تغییر تمرکز غرب به درگیری اسرائیل و حماس، به واقعیتی نگران‌کننده در اوکراین تبدیل شده است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه کیل برای اقتصاد جهانی، کمک‌های تازه تعهد شده به اوکراین به پایین‌ترین سطح از زمان حمله روسیه در فوریه 2022 کاهش یافته است -بر اساس داده‌های ردیابی شده توسط موسسه کیل برای اقتصاد جهانی که روز پنجشنبه منتشر شد، بین اوت و اکتبر تقریباً 90 درصد نسبت به دوره سال قبل کاهش یافت و به 2.11 میلیارد یورو رسید.

کریستوف تربش، سرپرست تیم مسئول ردیاب پشتیبانی اوکراین و مدیر یک مرکز تحقیقاتی در مؤسسه کیل، در بیانیه‌ای گفت: «ارقام ما تصور یک نگرش مرددتر اهداکننده را در ماه‌های اخیر تأیید می‌کند».

این تردید در ایالات متحده کاملاً نمایان است، جایی که پس از آن‌که جمهوری‌خواهان قانون بودجه را مسدود کردند، بایدن آن‌ها را متهم کرد که «با امنیت ملی ما بازی می‌کنند» .

به گفته یکی از دستیاران رهبری سنا، رهبر اوکراین قرار است در نشستی با سناتورهای آمریکایی سخنرانی کند. مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز با رئیس‌جمهور اوکراین دیدار خواهد کرد.

زلنسکی روز دوشنبه در حضور لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: «دوستان، اجازه دهید با شما صریح باشم. اگر کسی از مسائل حل نشده در کنگره سود برده باشد، فقط پوتین و دارودسته بیمارش هستند. وقتی دنیای آزاد مردد است، آن وقت است که دیکتاتوری‌ها جشن می‌گیرند»