به گزارش اکوایران، دو منبع آگاه روز پنجشنبه به رویترز گفتند که عربستان سعودی پس از درخواست برای پیوستن به گروه بریکس در سال گذشته، همچنان در حال بررسی دعوت برای عضویت در این گروه است.

این گروه در ماه اوت از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، ایران، آرژانتین و اتیوپی دعوت کرده بود که از اول ژانویه به این گروه بپیوندند، آرژانتین اعلام کرد که این دعوت را قبول نخواهد کرد. این دو منبع گفتند که اول ژانویه ددلاینی برای تصمیم‌گیری نبود و یکی از آنها اضافه کرد که پیوستن به بلوک مزایای زیادی دارد زیرا چین و هند بزرگترین شرکای تجاری پادشاهی عربستان هستند.

یکی از این منابع گفت: «عربستان در حال ارزیابی منافع است و سپس تصمیم می‌گیرد، این روندی است که در حال انجام است.»

گسترش این گروه، به بریکس که اعضای فعلی آن چین، برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی هستند، وزن اقتصادی اضافه می‌کند. همچنین می‌تواند جاه‌طلبی اعلام شده بریکس را اثرگذاری در کشورهای توسعه نیافته تقویت کند.

بررسی عضویت عربستان سعودی در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده بین ایالات‌متحده، چین و روسیه وجود دارد و گرم شدن روابط پادشاهی با پکن باعث نگرانی واشنگتن شده است.

علیرغم تداوم روابط مستحکم با ایالات متحده، عربستان سعودی به دلیل نگرانی از اینکه واشنگتن نسبت به گذشته کمتر به امنیت خلیج فارس متعهد است، به طور فزاینده مسیر خود را دنبال کرده است.

روز سه‌شنبه، وزیر بازرگانی عربستان سعودی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که عربستان سعودی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس به بریکس نپیوسته است.

به دنبال اظهارات این وزیر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که ادغام عربستان سعودی در بلوک بریکس کار بسیار مهمی است.

تلویزیون دولتی عربستان در اوایل ماه جاری گزارش داد که پادشاهی به این بلوک پیوسته است، اما بعداً این گزارش‌ها از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی‌اش حذف شد.

به گفته وزارت امور خارجه، عضو شورای همکاری خلیج فارس، امارات متحده عربی، گفت که این دعوت را پذیرفته و به این بلوک پیوسته است.

عبدالله بن طوق الماری، وزیر اقتصاد روز پنجشنبه گفت که این تصمیم بر اساس ملاحظات اقتصادی و نه سیاسی بود.

الماری در نشستی در داووس گفت: «ما در یک جنگ سرد زندگی نمی‌کنیم. پیوستن به بریکس از موضع سیاسی نیست، بلکه از موضع اقتصادی است.

بله قطبی شدن اتفاق افتاده است، از دهه 1980 بی‌سابقه بوده است، اما پیوستن به بریکس بیشتر یک دستور کار جنوب-جنوب است. امارات همیشه با غرب در ارتباط خواهد بود.»