به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد نظامی ناتو روز چهارشنبه از نهادهای دولتی و خصوصی در غرب خواست تا برای عصری آماده شوند که در آن هر اتفاقی ممکن است در هر زمانی رخ دهد، از جمله جنگیدن.

دریاسالار هلندی راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو هنگام افتتاح نشست دو روزه روسای دفاع ملی در بروکسل گفت: «ما به یک تحول جنگی در ناتو نیاز داریم.»

او خاطرنشان کرد که در گذشته، دولت‌ها و نهادهای خصوصی عضو ناتو در دوره‌ای زندگی می‌کردند که در آن همه چیز فراوان، قابل پیش‌بینی، قابل کنترل و تمرکز بر کارایی بود.

او گفت: «ما از نهادهای دولتی و خصوصی می‌خواهیم دیدگاه خود را از دورانی که مشخصه آن برنامه‌ریزی دقیق، قابل پیش‌بینی و کنترل و نیز کارایی است، به دورانی که رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند در هر لحظه رخ دهد تغییر دهند.»

اظهارات او در زمانی بیان می‌شود که کمک‌های نظامی به اوکراین به دلیل کشمکش‌های سیاسی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا یا متوقف شده یا محدود شده است.

بائر متعهد شد که ناتو به اوکراین کمک کند.

او گفت: «اوکراین از همه روزهایی که در راه است حمایت ما را خواهد داشت، زیرا نتیجه این جنگ سرنوشت جهان را تعیین خواهد کرد.»

روز سه‌شنبه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هشدار داد که تردید غرب در حمایت از کیف و ترس از تشدید جنگ با روسیه ممکن است جنگ را سال‌ها طولانی کند.

هفته گذشته، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، متحدان اتحادیه اروپا را به دلیل آنچه که او حمایت ناکافی از کیف خواند، مورد انتقاد قرار داد و از آنها خواست تا تلاش‌های خود را افزایش دهند.

همزمان، او گفت مطمئن است که اتحادیه با بسته کمکی پیشنهادی 50 میلیارد یورویی خود برای کیف در نشست اضطراری آتی در 1 فوریه موافقت خواهد کرد. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس کمیته نظامی ناتو در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که «برای حفظ اثربخشی بهینه در آینده، ناتو به تحولی نیاز دارد که بتواند خود را به سمت رویکردی فعالانه در مقابله با چالش‌ها، هماهنگ کند.»