به گزارش اکوایران، دیپلمات ارشد روسیه پیشنهاد ایالات متحده برای از سرگیری گفت‌وگو در مورد کنترل تسلیحات هسته‌ای را رد کرد و گفت که در حالی که واشنگتن از اوکراین حمایت نظامی می‌کند، این کار غیرممکن است.

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت که با تشویق اوکراین برای تشدید حملات به خاک روسیه، به خطرات امنیتی جهانی دامن می‌زند و هشدار داد که مسکو بدون توجه به حمایت غرب از کیف، به اهداف خود در درگیری دست خواهد یافت.

به گزارش الجزیره،  لاوروف در مورد پیشنهاد آمریکا برای از سرگیری مذاکرات در حوزه کنترل تسلیحات هسته‌ای گفت که مسکو این پیشنهاد را رد کرده است. او گفت که برای انجام چنین مذاکراتی، ابتدا واشنگتن باید در سیاست فعلی خود در قبال روسیه تجدید نظر کند.

لاوروف مدعی شد که تلاش واشنگتن برای احیای مذاکرات هسته‌ای به دلیل تمایل به از سرگیری بازرسی از سایت‌های تسلیحات هسته‌ای روسیه بوده است. او چنین خواسته‌های ایالات متحده را با توجه به حملات اوکراین به پایگاه‌های بمب افکن اتمی روسیه در جریان درگیری، «شرم‌آور» توصیف کرد.

او گفت: «در بحبوحه جنگ ترکیبی که واشنگتن علیه روسیه به راه انداخته است، ما هیچ مبنایی را نه تنها برای هرگونه اقدام مشترک در حوزه کنترل تسلیحات و کاهش خطرات استراتژیک، بلکه برای هرگونه بحث در مورد مسائل ثبات استراتژیک با ایالات‌متحده نمی‌بینیم.» 

لاوروف گفت: «ما قاطعانه چنین احتمالی را به این موضوع مرتبط می‌دانیم که غرب به طور کامل از مسیر بدخواهانه خود با هدف تضعیف امنیت و منافع روسیه چشم‌پوشی کند.»

وزیر امور خارجه روسیه گفت که فشار واشنگتن برای از سرگیری مذاکرات تسلیحات هسته‌ای ریشه در تمایل به «تلاش برای ایجاد کنترل بر زرادخانه هسته‌ای خود و به حداقل رساندن خطرات هسته‌ای برای خود دارد اما افزود که «این خطرات در نتیجه فشار بر کشور ما رو به رشد است.»

او غرب را به ممانعت از هرگونه گفتگو برای پایان دادن به درگیری و تحریک تشدید حملات به روسیه متهم کرد.

لاوروف گفت: «چنین تشویق‌ها و انتقال سلاح‌های مربوطه نشان می‌دهد که غرب هیچ راه‌حل سازنده‌ای نمی‌خواهد. غرب به سمت تشدید بحران اوکراین پیش می‌رود و این خطرات استراتژیک جدیدی را به همراه دارد.»

لاوروف مجدداً تأکید کرد که روسیه آنچه را که «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، بدون توجه به فشار غرب، دنبال خواهد کرد.

او گفت: «ما به طور مداوم و پیگیر، اهداف عملیات ویژه نظامی را تحت فشار قرار خواهیم داد و به آنها دست خواهیم یافت. آنها نباید امیدی به شکست روسیه داشته باشند. کسانی در غرب که در مورد آن خیال پردازی می‌کنند، نتوانسته‌اند از تاریخ درس بگیرند.»