به گزارش اکوایران، بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان هشدار داد که ممکن است ولادیمیر پوتین با رویکرد خصمانه فزاینده‌ای که دارد، طی کمتر از یک دهه آینده به ائتلاف نظامی ناتو حمله کند.

به نوشته پولتیکو، پیستوریوس در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد به روزنامه آلمانی تاگِس‌اِشپیگل گفت: «ما تقریباً هر روز از کرملین تهدیدهایی می‌شنویم. بنابراین باید در نظر بگیریم که ممکن است ولادیمیر پوتین روزی به یکی از کشورهای ناتو حمله کند».

در حالی که خطر حمله روسیه «فوری» نیست، وزیر دفاع آلمان افزود: «کارشناسان ما انتظار دارند چنین اتفاقی طی دوره‌ای پنج تا هشت ساله رخ دهد».

پس از حمله همه‌جانبه کرملین به اوکراین، روسیه لفاظی‌های تهاجمی خود علیه برخی از همسایگانش، از جمله کشورهای حوزه بالتیک و لهستان که همگی اعضای ناتو هستند را افزایش داده و مقامات دفاعی ارشد اروپایی را بر آن داشته تا نسبت به خطر جنگی بزرگ هشدار دهند.

روز چهارشنبه، دریاسالار راب بائر، رئیس کمیته رؤسای نظامی ناتو  گفت که ناتو با «خطرناک‌ترین جهان دهه‌های اخیر» مواجه بوده و خواستار «تحول جنگی ناتو» شد.

در اوایل این ماه، ژنرال مایکل بیدن، فرمانده کل ارتش سوئد نیز به همین ترتیب از سوئدی‌ها خواست تا خود را از نظر ذهنی برای جنگ آماده کنند.

در همان روز، کارل اسکار بوهلین، وزیر دفاع مدنی سوئد نیز نیز هشدار داد که «جنگ ممکن است به سوئد بیاید».

پیستوریوس در مصاحبه خود با تاگِس‌اِشپیگل گفت هشدارهای سوئد «از نگاه کشورهای اسکاندیناوی قابل درک است» و افزود که سوئد با توجه به نزدیکی خود به روسیه با «وضعیت جدی‌تری مواجه است». این کشور همچنین هنوز عضو ناتو نشده و منتظر تأیید ترکیه و مجارستان برای پیوستن است.

پیستوریوس هشدار داد: «اما ما همچنین باید یاد بگیریم که دوباره با خطر زندگی کرده و خودمان را از لحاظ نظامی، اجتماعی و دفاع مدنی آماده کنیم».

لهستان که بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال جاری صرف دفاع می‌کند، همچنین نگران غیرقابل پیش‌بینی‌بودن روسیه است.

در اوایل این هفته، ولادیسلاو کوسینیاک کامیس، وزیر دفاع لهستان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «روسیه منطق را به چالش می‌کشد. آنچه در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد غیرممکن به نظر می‌رسید. ما باید برای هر سناریویی آماده باشیم».

در اواخر سال گذشته، آلمان برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ و با هدف آن تبدیل بوندس‌ور (ارتش آلمان) به ارتشی با قابلیت جنگ، دکترین نظامی و استراتژیک خود را تغییر داد.

در اولین بند دکترین جدید آمده است: «جنگ به اروپا بازگشته است. آلمان و متحدانش باید بار دیگر با تهدید نظامی مقابله کنند. نظم بین‌المللی اروپا و سراسر جهان مورد حمله قرار گرفته است. ما در نقطه عطفی زندگی می‌کنیم.».

گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی و منتقد صریح پوتین که یکی از بلندترین صداهای حامی اوکراین در اتحادیه اروپا بوده است، روز پنجشنبه از اروپا خواست تا آماده‌سازی برای حملات بیشتر روسیه را تسریع بخشد.

لاندسبرگیس در مجمع جهانی اقتصاد در داووس به خبرگزاری فرانسه گفت: «ممکن است که روسیه در اوکراین مهار نشود». او هشدار داد: «هیچ سناریویی برای این وجود ندارد که اگر اوکراین پیروز شد، اروپا عاقبت به خیر شود».