به گزارش اکوایران، دیمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین به سی‌ان‌بی‌سی گفت که فکر نمی‌کند در صورت پیروزی مجدد دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تغییر بزرگی در حمایت واشنگتن از کشورش رخ دهد.

کولِبا گفت: «اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود، آیا امکان دارد که پشت سر اوکراین، او و پوتین بر سر چیزی به توافق برسند؟ به نظرم نه».

او که در اجلاس داووس حضور داشت، در مورد جنگ اوکراین و روسیه گفت: «فقط من نیستم که این را صدای بلند می‌گویم، بلکه واقعیتی است که درک از پویایی‌ها را دیکته می‌کند».

کولبا به تصویب تحریم‌های نورد استریم ۲، خط لوله اصلی گاز روسیه به اروپا توسط ترامپ اشاره کرد. او افزود که ترامپ همچنین «اولین کسی بود که به اوکراین تسلیحات مرگبار فروخت».

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در داووس درباره احتمال پیروزی دوباره ترامپ گفت: «یک مرد نمی‌تواند به تنهایی کل ملت را تغییر دهد. این اعتقاد من است».

روز دوشنبه، ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان آیووا با حدود ۳۰ درصد تفاضل آرا پیروز شد. ترامپ پس از پیروزی خود گفت: «ما می‌خواهیم جنگ اوکراین را حل کنیم».

پیش از پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶، رقبایش به او تهمت زدند که عامل روسیه بوده و در صورت پیروزی، در برابر خواسته‌های پوتین تسلیم خواهد شد. ادعاهایی که چند سال بعد نادرستی آن‌ها اثبات شد.

کولبا در ابتدای مصاحبه گفت که «هیچ دلیلی برای شک در صداقت تعهدات دولت بایدن برای ادامه کمک به اوکراین نمی‌بیند».

او توضیح داد: «همچنین دلیلی نمی‌بینم که باور کنم حزب جمهوری‌خواه در کل متوجه نیست که شکست روسیه در اوکراین چقدر اساسی بوده و اجازه نمی‌دهد که روسیه به تخریب نظم جهانی آمریکا ادامه دهد».

او گفت: «باید صادق باشیم، جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، تحت رهبری آمریکا ساخته شده است».

دولت آمریکا همچنان برای تصویب کمک‌های مالی بیشتر در کنگره جهت حمایت از اوکراین تلاش می‌کند. آمریکا متحد سرسخت اوکراین در طول جنگ بوده و بیش از ۷۵ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه، نظامی و مالی ارائه کرده است. تصویب آخرین بسته کمکی واشنگتن برای اوکراین که می‌تواند بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار باشد، در کنگره متوقف شده است؛ زیرا جو بایدن و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان نتوانسته‌اند به توافقی بر سر بودجه کلی آمریکا برسند.

این هفته، زلنسکی با رهبران سیاسی و سرمایه‌گذاران بزرگ بین‌المللی در داووس دیدار کرد و فرصتی یافت تا درباره تأمین کمک‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر گفتگو کند. کولبا به سی‌ان‌بی‌سی گفت که زلنسکی پیام‌های «دلگرم‌کننده‌ای» از رهبران سیاسی و تجاری در داووس شنیده است.