ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ مواضع رسانه‌ای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: روابط ایران با آژانس بر اساس تعهدات لازم الاجرا و مطابق موافقتنامه پادمان جامع است. بنابراین، هرگونه انتظاری که خارج از این تعهدات باشد، مبنای قانونی نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، کنعانی همچنین عنوان کرد که گروسی درخواست‌هایی را مطرح می‌کند که مغایر با تعهدات موافقتنامه پادمانی است. او تاکید کرد که این نوع درخواست‌ها عمدتاً از سوی آمریکا و دولت‌های اروپایی مطرح شده و خود آژانس نیز باید تعهدات خود را در چارچوب موافقتنامه تنظیم کند.

در ادامه، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد که آمریکا و اروپا همواره تلاش می‌کنند با افزایش مطالبات خود، از تعهدات خود فرار کنند. او افزود که مسئولیت اصلی برجام را آمریکا بر عهده داشته است که از آن خارج شد، و اروپائی‌ها نیز تعهدات خود را اجرا نکردند. این نوع رویکرد از سوی آژانس، اعتبار آن را خدشه‌دار خواهد کرد و در تعامل با یک کشور پایبند به تعهدات خود، موثر نیست.

کنعانی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر ۱۱۷ بازرس اختصاصی ایران در اختیار آژانس است و تلاش گروسی برای محدود کردن اجرای وظایف پادمانی به کارشناسان خاص، تعجب‌آور است. او افزود که نظارت‌های پادمانی تاکنون بدون مشکلی انجام شده و هیچ خللی در بازرسی‌ها ایجاد نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه به موضوعات دیگر نیز اشاره کرد و بیان کرد که در شرایطی که جنایات رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری مورد بررسی قرار دارد و تهدیدات هسته‌ای این رژیم به کشورهای اسلامی و به ویژه مردم غزه مطرح می‌شود، گروسی باید مواقع خاص خود را در این زمینه مطرح کند. او تاکید کرد که سکوت او مورد انتقاد جدی عمومی قرار گرفته و ادامه این سکوت به ادامه جنایات و تهدیدات ضد بشری رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

گفتنی است که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رغم همکاری‌های ایران با این نهاد بین‌المللی، بار دیگر ادعاهایی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تکرار کرده است و طی اظهاراتی سیاسی مدعی شده است که تهران همکاری با آژانس اتمی را به دلیل اختلاف با غرب به گروگان گرفته است!