به گزارش اکوایران؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، درباره پیگیری‌های انجام شده در ارتباط با پرونده ترور شهید سلیمانی اظهار کرد: پیگیری جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی را با جدیت دنبال خواهیم کرد و این موضوع هیچ‌گاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد. ضمن این‌که در ارتباط با پرونده ترور شهید سلیمانی در فواصل مختلف مسئولان ذیربط اطلاع رسانی‌های مختلفی را انجام دادند، گمان می‌کنم در این روزها اطلاعات جدیدی از سوی مسئولان ذیربط و کمیته پی‌گیری حقوقی شهادت سردار سلیمانی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری اطلاعات تکمیلی انجام خواهد شد.

کنعانی افزود: وزارت خارجه نیز نقش خود را ایفا می‌کند، در بعد داخلی، ابعاد حقوقی و کیفری پرونده علیه آمریکا و جنایتکاران آمریکایی اقدامات و پی‌گیری‌های حقوقی در حال انجام است و در بعد بین‌المللی نیز با استناد به کنوانسیون ۱۹۷۲ اقدامات از طریق وزارت امور خارجه و مرکز حقوقی بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری در حال انجام است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: معتقد هستیم اگر محکمه کیفری عادلانه‌ای وجود داشته باشد حتما مساله ترور شهید سلیمانی مشمول جنایت بین‌المللی است و فرمانده این ترور باید توسط چنین محکمه‌ای پیگرد، محاکمه و اجرای حکم قرار گیرد. 

او تاکید کرد: بنابراین محاکم بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی کیفری می‌تواند به این مساله رسیدگی کرده و حکم صادر کند، این موضوع به عنوان یکی از ماموریت‌های مهم دولت و دستگاه دیپلماسی در دستور کار قرار دارد.

آژانس اقدامات حرفه‌ای را دنبال و از سیاست‌زدگی پرهیز کند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اظهارات اخیر مطرح شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما در این ارتباط اعلام موضع کرده و بارها نیز اعلام کردیم ایران به تمامی تعهدات خودش در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه معاهده جامع پایبند بوده و هست و از زمان اجرای برجام تاکنون ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی‌ها توسط کارشناسان و بازرسان آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های آن صورت گرفته است. بنابراین طرح موضوعات و مباحثی از این قبیل سازنده و متناسب با واقعیت موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران و کم و کیف همکاری سازنده و موثر و میزان تعهد و پایبندی ایران به همکاری تخصصی و فنی با آژانس نیست.

کنعانی تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل این آژانس انتظار می‌رود اقدامات حرفه‌ای خودشان را دنبال کنند، از سیاست‌زدگی پرهیز کنند و اجازه دهند همکاری‌های سازنده ایران با آژانس به صورت حرفه‌ای، فنی وتخصصی در چارچوب هم موافقتنامه جامع پادمان و هم در چارچوب معاهده عدم اشاعه و نیز بیانیه‌ای که میان ایران و آژانس تنطیم و منتشر شده پیش برود.

او درباره ادعاهای آژانس و گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌هایی که از سوی اروپایی‌ها برای جلسه آتی شورای حکام وجود دارد گفت: به این سوال پاسخ نخواهم دارد. گمانه‌زنی است و ما به استقبال گمانه زنی‌ها نمی‌رویم.

فضای مثبتی میان ایران و مصر وجود دارد

کنعانی درباره ارتقای روابط ایران و مصر و تبادل سفرا میان دو کشور اظهار کرد: روابط میان ایران و مصر براساس نقشه‌راهی که میان دو وزیر خارجه در دیدارشان در نیویورک بر مبنای نگاه روسای دو کشور ترسیم شده در حال پیگیری است، فضای مثبتی در میان دو کشور وجود دارد، گفت‌وگوها میان دو وزیر و روسای جمهور در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی اسلامی در ریاض و گفت‌و گوی تلفنی اخیر میان مقامات انجام شده علاقه مند هستیم در چارچوب نقشه راه دو کشور روابط دو کشور اثرگذار در منطقه ارتقاء یابد و شاهد آثار مثبت در روابط دو جانبه باشیم. 

روابط قوی ایران و روسیه مانع از آن نیست که مواضع خود را مطرح نکنیم

کنعانی در مورد مواضع اخیر روسیه در مسائل منطقه‌ای اظهار کرد: من پاسخگوی مواضع روسیه در مورد مسائل منطقه‌ای نیستم، روابط ایران و روسیه روابطی سازنده، رو به جلو و مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور است و در مسیر توسعه مناسبات ایران با کشورهای همسایه و در چارچوب سیاست همسایگی و ارتقاء وضعیت همکاری‌ها با کشورهای مهم و موثر در منطقه است. همچنین شاهد گسترش روز افزون روابط ایران و روسیه در زمینه های مختلف بودیم که بر مبنای اراده سیاسی رهبران ۲ کشور و مبتنی بر توسعه منافع مشترک ۲ کشور است. 

او تاکید کرد: کشورها در ارتباط با موضوعات مختلف دیدگاه‌های ملی و خواست خود و مبتنی بر منافع و مصالحی که تشخیص می‌دهند، دارند، البته مواردی هست که ایران دیدگاه خود را دارد، روسیه یا هر دولتی که خارج از منطقه با او کار می‌کنیم نیز ممکن است دیدگاه خود را داشته باشد و این مساله امری طبیعی و شناخته شده است، مادامی که روابط میان کشورها براساس احترام و منافع مشترک شکل بگیرد قابلیت توسعه دارد و اختلاف نظرها مادامی که مخل روابط نباشد می تواند امری پذیرفته باشد . 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات روسیه مرتبط با جزایر سه‌گانه گفت: جزایر سه گانه همیشه ایران، موضوعی است که در این ارتباط موضع رسمی صریح خودمان را اعلام کردیم و در گفت‌وگو با مقامات روسیه و وزیر خارجه آن دیدگاه صریح ایران مطرح شد، بنابراین روابط سازنده و قوی ایران و روسیه مانع از آن نیست که مواضع اصولی خود را مطرح نکنیم یا درمورد دیگر موضوعات منطقه ای هم ما مواضع خود را صریح و شفاف اعلام کرده و می‌کنیم.

رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اظهارنظر کند

کنعانی درباره اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در ارتباط با مساله هسته‌ای ایران گفت: در ارتباط با اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی ما همواره دیدگاه روشنی داریم، رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که در ارتباط با فعالیت‌های صلح‌آمیز اظهارنظر کند، رژیم صهیونیستی خود متهم و ناقض قوانین بین‌المللی در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای است که غیر قانونی دارای کلاهک‌های هسته‌ای است و فعالیت های هسته ای آن تحت نظارت پادمانی آژانس قرار ندارد و ظرفیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی تهدیدی علیه امنیت و صلح در منطقه است. 

او اظهار کرد: متاسفانه با توجه به سابقه شرارت آمیز و جنایت آمیز این رژیم خطر استفاده و تهدید از سوی رژیم صهیونیستی علیه اهداف منطقه ای از جمله در فلسطین وجود دارد چنین اظهاراتی نشان دهنده عینیت یافتن تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی است،‌ مراجع ذیربط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل دراین زمینه مسئولیت دارند. 

بریکس با پیوستن اعضای جدید، نظم در معادلات بین‌المللی به دست آورده است

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد عضویت رسمی ایران در بریکس گفت: از امروز ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود. بریکس با پیوستن اعضای جدید، نظم در معادلات بین‌المللی به دست آورده است، ایران چند جانبه‌گرایی و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن را با جدیت مورد پی‌گیری قرار داد و بریکس به‌عنوان ساز و کار چندجانبه قطعا فرصت‌های بیشتری را در حوزه مناسبات چند جانبه بین‌المللی در اختیار ایران قرار می‌دهد. عضویت کامل ایران در بریکس یکی از نتایج بین‌المللی برای ایران به شمار می‌رود، ایران با استفاده از ظرفیت‌های این گروه نقش سازنده و اثرگذار خودش را در معادلات چندجانبه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد.

 

 

آمریکایی‌ها یا کره زمین را درست نمی‌شناسند یا وزن ایران را در کره زمین نمی‌دانند

کنعانی در مورد اظهارات برخی از نمایندگان کنگره آمریکا علیه ایران گفت: یا کره زمین را درست نمی‌شناسند یا وزن ایران را در کره زمین نمی‌دانند، این‌گونه اظهار نظرها نشانگر عمق تفکرات جنون آمیز در میان لایه‌های مقامات سیاسی آمریکا و برخی از اعضای کنگره آمریکا است، عمق دلباختگی این نمایندگان به رژیم صهیونیستی موجب طرح اظهارات جنون آمیزی از این دست می‌شود. 

مدت‌هاست زمان برای پایان دادن به جنگ غزه رسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این‌که چه پیش‌بینی برای آینده جنگ غزه وجود دارد، گفت: پیش‌بینی کار من نیست. در ارتباط با غزه صورت مساله روشن است؛ حمله رژیم صهیونیستی یک حمله تجاوزکارانه و ناقض همه اصول شناخته شده بین‌المللی است و این‌که رژیم صهیونیستی در آنِ واحد همه چهار جرم اصلی بین‌المللی یعنی تجاوز، جنایت جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را به طور همزمان در حال ارتکاب است، نمی‌توان در این حجم از جنایت چشم‌پوشی کرد. اساسا چه اقدام دیگری قرار است بیفتد که شورای امنیت از آن به عنوان خطری برای صلح و امنیت بین المللی تعبیر کند؟ اساسا کشورهای دنیا تا چه اندازه می‌توانند صبوری کنند که یک کشور با سوءاستفاده از حق وتو رای به ادامه جنایت بین‌المللی دهد. این اتفاق علنا می‌افتد. آیا زمان برای پایان جنگ رسیده است ؟ بله.  مدت‌هاست زمان برای پایان دادن به جنگ رسیده است. 

امکان استفاده از دارایی‌ها برای دولت ایران وجود دارد

کنعانی درباره این‌که پس از توافق ایران و آمریکا برای تبادل دارایی‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران گفته می‌شد یخ روابط آب می شود آیا اتفاقی رخ داده است؟، اظهار داشت: مساله کاملا روشن است دارایی‌ها منتقل شده و امکان استفاده برای دولت ایران وجود دارد، تحول دیگری در این ارتباط رخ نداده است. 

رژیم صهیونیستی مسئول پیامدهای ناشی از شهادت سردار موسوی است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدام رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن شهید سید رضی موسوی مستشار کشورمان در سوریه و مواضع ایران نسبت به این اقدام گفت: شهید سید رضی موسوی مستشار ارشد نظامی ایران در حال ماموریت پشتیبانی و مستشاری از ارتش سوریه در روند مبارزه علیه تروریسم بود که به دعوت رسمی سوریه نیروهای مستشاری ما در آن کشور حضور دارند و در حال ماموریت  علیه تروریسم هستند. مباشرت رژیم صهیونیستی در ترور سید رضی موسوی قابل تردید نیست و قطعا مقامات این رژیم مسئول هرگونه پیامدهای ناشی از این اقدام هستند. 

کنعانی تاکید کرد: همانطور که گفتیم حق ایران برای پاسخگویی در زمان و مکان مناسب محفوظ است و حمله رژیم صهیونیستی به مستشاران ایرانی در داخل سوریه قانونی و رسمی و به درخواست رسمی دولت سوریه و دراستای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید براین که اقدام رژیم صهیونیستی مصداق بارز نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه است و همچنین ماجراجویی با هدف به چالش کشیدن صلح و امنیت منطقه، مسئولان این رژیم مسئول این اقدامات هستند و حق پاسخگویی برای ایران قانونی و شناخته شده است. همچنین  براساس منشور ملل متحد ایران حق دارد به این اقدام رژیم صهیونیستی در زمان و مکان مناسب پاسخ دهد. علاوه براین حق دولت سوریه است که براساس قوانین بین‌المللی برای اتحاذ اقدامات لازم عمل کند . لذا تاکید می‌کنیم در چارچوب روند حقوقی و دیپلماتیکی که پیش گرفتیم به‌عنوان بخشی از پاسخ ایران از طریق نمایندگی ایران در سازمان ملل با دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت رسما مکاتبه کرده و درخواست کردیم به مسئولیت و تعهدات خودر درحفظ صلح وامنیت بین المللی و ایجاد بازدارندگی اقدامات رژیم صهیونیستی جامه عمل بپوشانند.

فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدید گفت‌وگوها وجود دارد

کنعانی درباره بازگشت به میز مذاکره در مساله هسته‌ای ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب التزام خود به روند دیپلماتیک و پایبندی به میز مذاکره در صورت بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها آماده است. همه طرف‌ها مسئولانه به روند مذاکرات برگردند. گزارش‌های رسانه‌ای متعدد مطرح می‌شود نمی‌توان به تک تک ادعاها پاسخ داد. لذا فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدید گفت وگوها همچنان وجود دارد، در چارچوب خطوط قرمز ایران برای دور جدید و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام مشکلی نداریم. قبلا در این زمینه مواضع خود را اعلام کردیم.