به گزارش اکوایران، اخیرا مقامات چندین کشور اروپایی نسبت به احتمال گسترش دامنه جنگ روسیه و اوکراین و سرایت آن به سایر کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند.

براساس گزارش پولیتیکو، کشورهایی نظیر سوئد، لهستان، آلمان و حتی لیتوانی، معتقدند که اوکراین آخرین هدف برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیست و قطعا پس از تصرف اوکراین، به دنبال تصرف سایر کشورهای اروپایی و گسترش دامنه قدرت خود خواهد بود.

برخی از مقامات اروپایی معتقدند این اتفاق در فاصله‌ای کوتاه رخ خواهد داد، به‌ویژه به این دلیل که اروپایی‌ها تا این لحظه حمایت متحد و یکپارچه‌ای از اوکراین نداشته‌اند. برخی دیگر هم معتقدند این اتفاق ظرف چند سال آینده رخ می‌دهد.

در حال حاضر اکثر کشورهای عضو ناتو این نگرانی را دارند که به هدف بعدیِ پوتین تبدیل شوند. به همین دلیل است که خودشان را برای جنگ آماده می‌کنند و هزینه‌های دفاعی را افزایش می‌دهند. در این بین، بیشترین تلاش را لهستان کرده که بسیار به روسیه هم نزدیک است.

تحلیل‌گرانی که می‌گویند احتمال وقوع این حمله وجود دارد به این نکته اشاره می‌کنند که در مورد حمله روسیه به اوکراین هم کسی انتظار نداشت این اتفاق رخ دهد اما در نهایتِ شگفتی، پوتین وارد جنگ شد و غرب را شوکه کرد. به این ترتیب اکنون هم بعید نیست که بعد از تصرف اوکراین، به سراغ دیگر کشورهای اروپایی برود.

در ویدیوی بالا توضیح داده‌ایم که کدام کشورهای اروپایی نگران حمله پوتین و گسترش دامنه جنگ هستند و دلیل این نگرانی‌ها چیست.