به گزارش اکوایران، روز دوشنبه در یک مراسم مذهبی به رهبری نارندرا مودی معبدی باشکوه برای خدای هندو لرد رام در مکانی در هند افتتاح می‌شود که میلیون‌ها نفر معتقدند زادگاه اوست. این مراسم ماه‌ها قبل از اینکه مودی به دنبال سومین دوره حضور در انتخابات باشد، برگزار می‌شود.

به گزارش رویترز، ساخت معبد یک وعده 35 ساله و محوری حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتای مودی و یک موضوع سیاسی بحث برانگیز است که به سوق دادن حزب به سمت شهرت و قدرت کمک کرد.

گروه‌های هندو مراسم تحلیف در شهر شمالی آیودیا را به عنوان اوج بیداری هندوها پس از قرن‌ها انقیاد توسط قدرت‌های مسلمان و استعماری به تصویر می‌کشند.

این مراسم همچنین به عنوان آغاز مبارزات انتخاباتی مجدد مودی، برای انتخابات عمومی که تا ماه می برگزار می‌شود، تلقی می‌شود.

 ده‌ها سال بود که هم هندوها و هم مسلمانان ادعای مالکیت مکان معبد را داشتند و پس از آن که یک گروه هندو در سال 1992 مسجد قرن شانزدهمی را که در آنجا بود تخریب کردند، نقطه عطفی برای خشونت به وجود آمد.

اکثریت هندوهای هند می‌گویند که این مکان زادگاه لرد رام است و مدت‌ها قبل از اینکه مغول‌های مسلمان معبدی را در آن نقطه تخریب کنند و در سال 1528 مسجد بابری را در آنجا بسازند برای آنها مقدس بوده است.

در سال 2019، دادگاه عالی زمین را به هندوها واگذار کرد و دستور داد یک قطعه زمین جداگانه به مسلمانان اختصاص یابد.

هند

مودی روز دوشنبه در مراسم افتتاح معبد شرکت خواهد کرد که انتظار می‌رود هزاران نفر از اعضای حزب او و وابستگان آن، رهبران مذهبی و فداییان از سراسر کشور برای آن در آیودیا گرد هم آیند.

سازمان‌دهندگان گفتند که برخی از تجار بزرگ هند، بازیگران سینما و ورزشکاران نیز برای مراسم تقدیس دعوت شده‌اند.

مودی در شبکه اجتماعی ایکس در حالی که 11 روز مراسم ویژه را پیش از مراسم تحلیف آغاز کرد، گفت: «خداوند من را ابزاری برای نمایندگی همه مردم هند در طول مراسم تقدیس ساخته است.»

مودی که این مراسم را «لحظه‌ای تاریخی» می‌خواند که لرد رام جای خود را در معبد باشکوه خود می‌گیرد، از هندی‌ها خواسته است تا عصر دوشنبه در خانه‌ها و معابد محله‌شان چراغی روشن کنند و یک بار دیگر دیوالی، جشنواره روشنایی هندو را جشن بگیرند. 

پریثوی داتا چاندرا شوبی، مفسر سیاسی که در دانشگاه کرا در جنوب هند تدریس می‌کند، گفت: «تقدیس معبد بیشتر شبیه به راه‌اندازی کمپین انتخابات عمومی است تا یک مراسم مذهبی.»

او گفت: «به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر در نقش امپراتوری زندگی می‌کند که در حال انجام یک مراسم بزرگ آیینی قربانی است.»

این معبد در زمینی به مساحت 1.08 هکتار در داخل مجموعه ای به وسعت 28.33 ساخته شده است و تنها فاز اول آن آماده است. انتظار می‌رود فاز دوم و نهایی در دسامبر 2025 تکمیل شود.

هزینه این پروژه 15 میلیارد روپیه (181 میلیون دلار) برآورد شده است و تماماً از طریق کمک‌های مالی از داخل کشور تأمین می‌شود.

هند

هند پیش از مراسم تقدیس، شاهد طغیان عاطفی در میان هندوها بوده است، با بازارهایی که پرچم‌های مقدس را برافراشته‌اند، نمازهای ویژه را سازماندهی می‌کنند و برنامه‌هایی را برای نمایش پخش زنده رویداد روز دوشنبه روی صفحه‌های غول پیکر انجام می‌دهند.

این مراسم همچنین جنجال سیاسی را با احزاب اصلی مخالف، از جمله کنگره اصلی اپوزیسیون به راه انداخت و آن‌ها دعوت‌ برای شرکت در آن را رد کردند و گفتند که این مراسم به یک رویداد سیاسی برای مودی تبدیل شده است.

گروه‌های مسلمان از حکم دادگاه در سال 2019 که محل را در اختیار هندوها قرار داد راضی نبودند، اما گفتند که آن را «با فروتنی» می‌پذیرند. 

زفر احمد فاروقی، رئیس بنیاد فرهنگی هندی-اسلامی که در حال ساخت یک مسجد جدید در آیودیا در حدود 25 کیلومتری (15 مایلی) معبد است، گفت: «ساخت معبد طبق دستور دادگاه عالی در حال انجام است، بنابراین ما از آن استقبال می‌کنیم. من فکر نمی‌کنم در جامعه مسلمانان احساس بدخواهی وجود داشته باشد.»