به گزارش اکوایران، نیمی از جهان در سال 2024 پای صندوق‌های رای می‌روند و حدود 30 کشور رئیس‌جمهور خود را انتخاب می‌کنند. از اندونزی تا آفریقا سرنوشت بسیاری از ملت‌ها در این سال مشخص می‌شود. مهم‌ترین انتخابات اما قطعا مبارزه احتمالی ترامپ و جو بایدن است. انتخابات آمریکا می‌تواند آینده بزرگترین دموکراسی جهان را برای همیشه تغییر دهد. پس از سالی تعریف شده با جنگ و تنش، 2024 می‌تواند سال انتخاب صلح یا دامن زدن به آتش جنگ‌ها باشد.

دیدار دوباره ترامپ و بایدن؟

در 5 نوامبر، ده‌ها میلیون آمریکایی در رقابتی که می‌تواند جو بایدن را تا سن 86 سالگی در قدرت نگه دارد، رئیس‌جمهور ایالات متحده را انتخاب می‌کنند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر رأی‌دهندگان فکر می‌کنند بایدن دموکرات پیرتر از آن است که فرمانده کل قوا باشد، علی‌رغم اینکه رقیب احتمالی او، رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ، نیز در ۷۷ سالگی لغزش‌های مشابهی دارد.

به نظر می‌رسد انتشار اطلاعات نادرست یکی از ویژگی‌های کمپین انتخاباتی باشد، نشانی از آخرین رقابت مشابه که با هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا به پایان رسید.

علیرغم محاکمه‌های کیفری متعددی که بر سر راه او وجود دارد، ترامپ در رقابت‌های نامزدی حزب جمهوری خواه آشکارا نامزد محبوب است. برای بایدن اما اوضاع چندان خوب نیست. پس از آن که مجلس نمایندگان به رهبری جمهوری‌خواهان در ماه دسامبر، به بررسی رسمی استیضاح بایدن رای داد، کارزار انتخاباتی او ضربه دیگری خورد.

حتی اگر دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور انتخاب نشود، رای‌گیری و مبارزات انتخاباتی منتهی به 5 نوامبر می‌تواند تار و پود دموکراسی را در ایالات متحده از بین ببرد. و اگر او انتخاب شود، می تواند تاثیر زیادی بر بخش‌های بزرگی از جهان داشته باشد.

ترامپ روز شنبه در جریان مبارزات انتخاباتی در نیوهمپشایر به نقل از پوتین، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را «تهدیدی برای دموکراسی» خواند. او در همان مراسم از کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و ویکتور اوربان نخست وزیر تندرو ملی گرای مجارستان تمجید کرد. از این گذشته، او قبلاً متعهد شده است که با رئیس جمهور جدید راست افراطی آرژانتین، خاویر مایلی، که پیشنهاد جایگزینی پزو با دلار آمریکا را داده است، دیدار کند.

پوتین چشم به قدرت مادام‌العمر دارد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که به تازگی اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و از موفقیت سربازانش در حفظ مواضع روسیه در اوکراین انرژی گرفته است، امیدوار است که در انتخابات ماه مارس حکومت 24 ساله خود را برای شش سال دیگر تمدید کند.

در این که پوتین تمام تلاشش را می‌کند تا قدرت را به صورت دائم در دست بگیرد شک کمی وجود دارد. او در 8 دسامبر اعلام کرد که برای پنجمین دوره نامزد ریاست‌جمهوری می‌شود. در صورت پیروزی، پوتین تا سال 2030 در قدرت باقی می‌ماند.

در سال 2020 پوتین قانون اساسی را اصلاح کرد تا به او اجازه دهد از نظر تئوریک تا سال 2036 در قدرت بماند، قانونی که به طور بالقوه می‌تواند باعث شود او برای مدتی بیش از جوزف استالین حکومت کند.

با توجه به اینکه از جنگ اوکراین برای حبس یا ساکت کردن مخالفان استفاده می‌شود، احتمال کمی وجود دارد که کسی سر راه او بایستد. دشمن دیرینه او الکسی ناوالنی نیز در حال گذراندن حکم ۱۹ سال زندان است و اخیرا از محل نگهداری و سلامتی‌اش هیچ اطلاعی در دست نیست.

قدرت بازی مودی

نزدیک به یک میلیارد هندی در ماه آوریل تا مه، زمانی که پرجمعیت‌ترین کشور جهان به پای صندوق‌های رای می‌رود در انتخاباتی که در آن نخست وزیر نارندرا مودی و حزب ملی‌گرای او به دنبال دوره سوم هستند، رای خواهند داد.

حرفه سیاسی و موفقیت مودی مبتنی بر حمایت بیش از یک میلیارد هندو و به گفته منتقدان، دامن زدن به دشمنی با اقلیت بزرگ مسلمان این کشور بوده است. علیرغم سرکوب آزادی‌های مدنی، او به‌عنوان برگزیده مشخص در انتخابات شرکت می‌کند و حامیانش به او این اعتبار را می‌دهند که جایگاه کشورش را در صحنه جهانی تقویت کرده است.

آزمون اتحادیه اروپا در مقابل پوپولیست‌ها

بزرگترین نظرسنجی فراملی جهان در ماه ژوئن نشان می‌دهد که بیش از 400 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات پارلمان اروپا هستند.

این رای، آزمونی برای حمایت از پوپولیست‌های راست‌گرا خواهد بود که پس از پیروزی حزب آزادی خیرت ویلدرز، مخالف اتحادیه اروپا در انتخابات نوامبر هلند و پیروزی سال گذشته برای حزب جورجیا ملونی در ایتالیا، باد در بادبان‌هایشان وزیده است.

با این حال، بروکسل می‌تواند به لهستان خوش بین باشد. جایی که دونالد تاسک با یک پلتفرم کاملاً طرفدار اتحادیه اروپا به قدرت بازگشته است.

اولین رئیس جمهور زن مکزیک؟

شهردار چپ‌گرای سابق پایتخت و یک تاجر با ریشه‌های بومی، هر دو برای تاریخ‌سازی در مکزیک در ماه ژوئن، با تبدیل شدن به اولین رئیس‌جمهور زن کشوری با سنت مردسالارانه، رقابت می‌کنند.

کلودیا شینبام، شهردار سابق مکزیکو سیتی، به نمایندگی از حزب مورنا، رئیس جمهور مستعفی آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، نامزد انتخابات می‌شود. رقیب او خوچیتل گالوز به نمایندگی از یک ائتلاف مخالف، جبهه گسترده برای مکزیک، انتخاب شده است.

انتخابات در دو کشور مسلمان

در ماه فوریه، دو کشور مسلمان پرجمعیت جهان، پاکستان و اندونزی، در فاصله یک هفته انتخابات برگزار می‌کنند. پاکستان اولین انتخابات عمومی خود را پس از برکناری عمران خان، نخست وزیر پیشین که به فساد متهم شده برگزار می‌کند. (او همه اتهامات را رد می‌کند.) اگرچه عمران خان در این انتخابات نامزد نیست، اما همچنان نیروی محرکه حزب سیاسی خود است.

اندونزی نیز بزرگترین انتخابات یک روزه جهان را با حضور بیش از 200 میلیون رای دهنده در این کشور و 1.75 میلیون نفر از مهاجران اندونزیایی، برگزار خواهد کرد. اگرچه بعید است که رای‌دهندگان بتوانند قدرت نخبگان تجاری و نظامی ثروتمند را از بین ببرند.

مهم‌ترین انتخابات آفریقا

آفریقای جنوبی در دوره پر دردسر پس از نلسون ماندلا شاید مهم‌ترین انتخابات را در قاره آفریقا برگزار کند. زمانی که مردم آفریقای جنوبی دو سال پیش در انتخابات شهرداری به پای صندوق‌های رای رفتند، حزب کنگره ملی آفریقا برای اولین بار کمتر از 50 درصد آرا را به دست آورد، در حالی که رای‌دهندگان از بی نظمی و فسادی که بیش از حد در آن دیده می‌شد ناامید شده بودند. اگر این روند نزولی در انتخابات عمومی 2024 ادامه یابد، این یک لحظه تعیین کننده در آفریقای جنوبی خواهد بود.

تایوان و انتخابات در میان تنش‌ها

خطرات به ویژه در این دوره تنش شدید بین پکن و تایپه بالا است، در حالی که ایالات متحده همچنان به حمایت از دموکراسی تایوان ادامه می‌دهد.

لای چینگ ته با سه نامزد ریاست جمهوری، نامزد پیشتاز و حزب حاکم ترقی خواه دموکراتیک با تعهد خود برای ادامه دفاع مصمم از حاکمیت جزیره که توسط رئیس جمهور فعلی تسای اینگ ون تعیین شده است، برای چینی‌ها منفور است. نفر دوم، هو یو-آیه از مخالفان کومینتانگ، می‌خواهد گفتگو با پکن را آغاز کند. سومین نفر، کو ون جه از حزب مردم تایوان و شهردار سابق تایپه، راه میانه و به سمت آشتی ارائه می‌دهد.

اگر رای دهندگان با وضعیت موجود پیش بروند، انتظار داشته باشید که پکن فشار را افزایش دهد. «انتخاب بین جنگ و صلح» مسئله اصلی تایواند در انتخابات سال آینده خواهد بود.

این که جهان در یک سال آینده کجا خواهد بود، توسط میلیاردها رای دهنده که با درجات مختلف آزادی و شفافیت پای صندوق‌های رای می‌روند یا از آنها دوری می کنند، و سیاستمدارانی که نشان خواهند داد تا چه حد به انتخاب‌های مردم خود احترام می گذارند، تعیین می‌شود.