به گزارش اکوایران، زرادخانه جدید موشک‌های بالستیک کره‌شمالی برای اولین آزمایش واقعی خود در میدان نبرد در اوکراین آماده شده است. اما کیم جونگ اون ممکن است به دلیل موفقیت سیستم‌های رهگیر ایالات متحده در آن درگیری، نگران باشد.

به گزارش بلومبرگ، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با نزدیک شدن به مرز دوساله جنگ در اوکراین، در حالی که ذخایر تسلیحاتی‌اش رو به پایان است،  برای دریافت موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و بیش از یک میلیون گلوله توپ به کیم روی آورده است. کارشناسان تسلیحاتی می‌گویند موشک‌های کره شمالی ارسال شده تاکنون از نظر اندازه و دینامیک پرواز مشابه سری اسکندر روسیه هستند.

گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی نشان می‌دهد که سامانه پدافند هوایی پاتریوت آمریکا تاکنون تا حد زیادی در مقابله با موشک‌های روسیه موثر بوده است. به گفته سی‌اس‌ای‌اس، در ماه ژوئن، زمانی که روسیه تلاش کرد یک سامانه پاتریوت را که از کی‌یف محافظت می‌کرد منهدم کند، این سیستم تمام 34 موشک اسکندر و کینژال را که روسیه شلیک کرد، سرنگون کرد.

این هشداری به پوتین در مورد موشک‌های KN-23 و KN-24 است که گمان می‌رود کیم تامین می‌کند. این سیستم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به سرعت، قابل مانور در پرواز و با درجه‌ای از دقت به اهداف ضربه بزنند. اما این ممکن است کافی نباشد.

شان شیخ، یکی از اعضای پروژه دفاع موشکی در سی‌اس‌ای‌اس، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، گفت: «سیستم دفاع موشکی پاتریوت باید بتواند موشک‌های بالستیک کوتاه برد کره‌شمالی را با توجه به اثربخشی آن در برابر اسکندرهای روسی رهگیری کند.»

ارتش کیم از سال 2019 حدود 120 موشک را در آزمایش‌های خود شلیک کرده است و احتمالاً قصد دارد زرادخانه‌ای بسازد که در نهایت به هزاران موشک برسد. براساس داده‌های گردآوری‌شده توسط موسسه تحلیل‌های دفاعی کره که در سال 2022 توسط قانون‌گذار کره‌جنوبی شین وون سیک منتشر شد، موشک‌های کره‌شمالی هر کدام حدود 5 میلیون دلار قیمت دارند، اما هزینه‌ها برای کیم احتمالاً از آن زمان به بعد با افزایش تولید کاهش یافته است. 

این امر فروش تسلیحات را به محرک بالقوه قابل توجهی برای درآمد خارجی یا کالاهای حیاتی از خارج تبدیل می‌کند، چیزی که اقتصاد تحریم شده کره‌شمالی به شدت به آن نیاز دارد. با این حال، رژیم منزوی کیم، که مدت‌هاست از فعالیت‌های مشکوک برای تولید پول نقد استفاده می‌کند، فقط به دلایل تجاری این موشک‌ها را در اختیار پوتین قرار نمی‌دهد.

به نظر می‌رسد استفاده از موشک‌های کره شمالی کاملاً جدید باشد و اطلاعات مربوط به عملکرد آن‌ها احتمالاً کم است. هر اطلاعاتی که کیم بتواند در مورد عملکرد تسلیحات خود در نبردهای دنیای واقعی به دست آورد، می‌تواند به رژیم او در اصلاح طرح‌های آینده و استراتژی‌های حمله نیز کمک کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مشترک در این ماه که شامل حدود 50 کشور بود، گفت: «استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک کره شمالی در اوکراین همچنین بینش‌های فنی و نظامی ارزشمندی را برای کره شمالی فراهم می‌کند.»

لاشه‌هایی که گمان می‌رود از موشک‌های کره شمالی باشد، در بقایای حملات در خارکف در اوایل ژانویه بود، زمانی که شهر احتمالاً تحت محافظت پاتریوت نبود. به گزارش آسوشیتدپرس، دمیترو چوبنکو، سخنگوی دفتر دادستانی خارکف، به خبرنگاران گفت این موشک‌ها از جنبه‌های کلیدی با مدل‌های روسی متفاوت است و او معتقد است که از کره‌شمالی است.

انتقال چنین موشک‌هایی از کره‌شمالی، با بردی در حدود 400 تا 800 کیلومتر (250 تا 500 مایل)، مجموعه تسلیحاتی را که کرملین می‌تواند برای حمله به اوکراین از آن استفاده کند، افزایش می‌دهد.

موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در گزارش اخیر خود اعلام کرد: «انتقال ده‌ها موشک بالستیک کوتاه‌برد به کره‌شمالی مورد استقبال مسکو قرار خواهد گرفت، مسکو که با وجود تلاش‌ها برای افزایش تولید موشک، ذخایر قبل از جنگ خود را تخلیه کرده است.»

در همین حال، کیم در تلاش است تا زرادخانه خود را بیش از پیش مدرن کند. رژیم او سال را با شلیک نوع جدیدی از کلاهک آغاز کرد که می‌گفت با سرعت بالا حرکت می‌کند و در هوا می‌چرخد، که بر روی یک موشک میان‌برد طراحی شده برای هدف قرار دادن تمام پایگاه‌های ژاپن و ایالات‌متحده در گوام نصب شده است.

کره جنوبی و ژاپن هر دو از سامانه‌های پاتریوت برای محافظت از مناطق کلیدی در برابر کره‌شمالی استفاده می‌کنند. بر اساس گزارش انجمن کنترل تسلیحات، نیروهای کره جنوبی 8 سامانه PAC-2 و PAC-3 را در اطراف سئول و نیروهای آمریکایی سیستم‌های PAC-3 را در ژاپن در پایگاه‌های نظامی ایالات‌متحده، به ویژه اوکیناوا، به کار می‌گیرند.

بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره، سامانه پاتریوت دارای رادار قدرتمندی است که قادر است تا 100 هدف از جمله موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و هواپیما را ردیابی کند.

با این وجود، روسیه از رگبارهای موشکی سنگین برای غلبه بر دفاع اوکراین استفاده کرده است. در اواخر دسامبر، روسیه بمباران خود را تشدید کرد و صدها موشک به شهرهای سراسر اوکراین شلیک کرد که ده‌ها کشته برجای گذاشت. ایالات‌متحده به این نتیجه رسید که روسیه احتمالاً از موشک‌های کره شمالی در آن حمله استفاده کرده است.

ورود موشک از کره شمالی احتمالاً ذخایر موشک‌های پاتریوت و سایر سیستم‌های دفاع هوایی در اوکراین را کاهش می‌دهد. در نتیجه، اعضای ناتو در ژانویه متعهد شدند که تولید و خرید 1000 موشک پاتریوت را برای تقویت دفاع هوایی اوکراین با هزینه 5.5 میلیارد دلار افزایش دهند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در اکتبر، زمانی که آلمان متعهد شد یک سامانه پاتریوت برای محافظت از اوکراین ارائه کند، گفت: «پاتریوت تنها سیستمی است که می‌تواند با انواع موشک‌های روسی مقابله کند.» اکنون او خواهد دید که آیا این شامل انواع جدیدتر موشک‌های کره‌شمالی نیز می شود یا خیر.