به گزارش اکوایران، 13 ژانویه، تایوان میزبان انتخاباتی بود که نتیجه اش ممکن است نظم سیاسی جهانی را تغییر دهد. در انتهای کارزار  لای چینگ ته، معاون رئیس‌جمهور کنونی حزب حاکم پیشرو دموکراتیک (DPP) توانست رقبا را کنار بزند.پیروزی لای خبری خوبی برای چین نخواهد بود. موضع او به عنوان حامی استقلال در دهه گذشته ملایم شده است. با این حال، لای همچنان هدف حمله منتقدانی قرار دارد که نگرانند ریاست جمهوری اش روابط تایوان با چین را پرتنش تر کند.

انتخاب بین جنگ و صلح

به نوشته اقتصادنیوز، در جریان کارزار دو مقوله تهدید های چین و وخامت روابط بین تنگه‌ای محور شعارها بود. جاو شاو کنگ، نامزد معاون ریاست جمهوری KMT، انتخابات را انتخابی بین «جنگ و صلح» توصیف کرد. دفتر امور تایوان چین نیز عبارت مشابهی را به کار برد.تایوانی ها خواهان صلح هستند، در حالی که سیاست های بلندمدت نشان می دهد که مردم به طور این جزیره به عنوان تایوانی شناخته می شوند و علاقه چندانی به اتحاد ندارند – گزاره ای که باید چین را نگران کند. این که در این باره لای موضعی قدرتمند اتخاذ کند برای روابط آینده این جزیره با چین و جهان بسیار مهم است. با توجه به تغییر دیدگاه شهروندان تایوانی، ممکن است این کار دشواری باشد. با این حال، دولت جدید تقسیم شده، با افزایش سهم کرسی های حزب ملی گرای تایوان در مجلس، ممکن است به این معنی باشد که لای از لفاظی های تند علیه چین استفاده می کند در حالی که سیاست هایش معتدل تر است.

آنگونه که فارین پالسی نوشته، نظرسنجی نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد تایوانی‌ها نگران حمله چین هستند و این نگرانی با هویت حزبی پاسخ‌دهندگان همسو است. در این میان بیش از 60 درصد از مردم تایوان مطمئن نیستند که ایالات متحده از این جزیره دفاع خواهد کرد یا نه، این گزاره نیز با هویت حزبی همسو است. این که حامیان DPP نسبت به سایر رای دهندگان نگرانی کمتری نسبت به درگیری با چین دارند، ممکن است پیامدهایی برای نحوه حکومت داری لای داشته باشد. نظرسنجی ها همچنین نشان می دهد که چگونه دیدگاه های حزبی ممکن است بر سیاست های دولت لای تأثیر بگذارد. چندین تحلیلگر پیشنهاد کرده اند که چین در آینده نزدیک توانایی حمله به تایوان را خواهد داشت، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که چنین حمله ای بعید است. با وجود ناشناخته بودن احتمال وقوع جنگ، 60 درصد از پاسخ دهندگان نگرانی متوسط تا شدیدی را در مورد آغاز جنگ چین با تایوان ابراز کردند.

1200x800

چالش اعتماد به واشنگتن

گروهی از تحلیلگران، محققان و سیاستمداران بر ضرورت حمایت ایالات متحده از تایوان در یک درگیری احتمالی تاکید دارند. تایوان همچنان برای تسلیحات و مهمات به ایالات متحده وابسته است استراتژی موسوم به جوجه تیغی مستلزم انباشت اسلحه و مهمات در مقادیری بالا برای مقاومت در برابر حملات احتمالی است. با این حال، این استراتژی به این فرض بستگی دارد که مردم تایوان برای مقاومت در برابر حملات متحد شوند. نظرسنجی ها  بینشی در مورد اینکه آیا تایوانی ها در پی حمله چینی ها متحد می شوند یا نه، ارائه نمی دهد. در این مورد، ما شاهد اختلاف نظر بین مردم ایالات متحده و تایوانی هستیم. برای اولین بار در تاریخ، اکثریت مردم ایالات متحده خواهان دفاع آمریکا از تایوان هستند، در حالی که اکثر تایوانی هایی انتظار ندارند ایالات متحده از آنها دفاع کند.

عوامل متعددی این اختلاف را در میان هواداران احزاب مختلف توضیح دهد. حامیان حزب دموکراتیک ممکن است به تضمین هایی که اغلب توسط دولت تسای تبلیغ می شود پاسخ دهند، شاید معتقد باشند که دولت تضمین های خصوصی بیشتری از واشنگتن دریافت کرده است. این گروه همچنین ممکن است باورهای هنجاری در مورد وظایف ایالات متحده برای دفاع از دموکراسی های در خطر را حفظ کرده باشند. در مقابل، حامیان حزب کومینتانگ و حزب ملی گرای تایوان ممکن است نسبت به مقاصد ایالات متحده انتقاد بیشتری داشته باشند و چنین تعهداتی را در غیاب درگیری واقعی به عنوان تعهدات خوب اما هزینه در نظر بگیرند. دفاع ایالات متحده به تایوان نیاز دارد که بتواند حداقل به طور موقت از خود نیز دفاع کند، گزاره ای که با وجود اصلاحات اخیر، مانند دوره طولانی تر خدمت اجباری و فروش نظامی ایالات متحده، همچنان یک چالش باقی مانده است.

1

سیاست یک بام و دو هوای بایدن

شواهد نشان می دهد جو بایدن با بیان اینکه ایالات متحده از تایوان در برابر یک حمله غیرقابل تحریک دفاع می کند، از سیاست دیرینه ایالات متحده منحرف شده است. با این حال، بایدن به طرز گیج‌کننده‌ای اعلام کرد که استقلال منوط به خواست تایوان است هرچند اندکی بعد از موضعش عقب نشست. در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، نامزد پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه اخیر خود در باب حمایت از تایوان در برابر حمله چین چیزی نگفت. جاش روگین، ستون نویس واشنگتن پست  کتابی منتشر شد و در آن به نقل از ترامپ آماده که اگر چین به تایوان حمله کند، کاری انجام نخواهد داد. ترامپ همچنین از رشد تایوان در تجارت جهانی ریزتراشه شکایت داشت.

در سوی دیگر اقیانوس آرام، انتظار می‌رود که دولت لای تا حد زیادی به سیاست‌های تسای، از جمله روابط بین تنگه‌ای که در سال‌های اخیر بدتر شده، پایبند باشد. از منظر تایوانی ها روابط بین تنگه ای در سال گذشته بدتر شده است .56.97 درصد چنین باوری دارند و حامیان حزب کومینتانگ و ملی گراها بیشتر احتمال حمله را می دهند. صرف نظر از هر گونه تعهد ایالات متحده، لای احتمالاً با فشارهای فزاینده ای از سوی چین مواجه خواهد شد و برای ایجاد تعادل در روابط عمیق با واشنگتن تلاش خواهد کرد و در عین حال به چین اجازه نخواهد داد که تغییرات یکجانبه خود را در وضعیت موجود توجیه کند. دولت لای در مواجهه با یک دولت تقسیم‌شده، نه تنها ممکن است برای تصویب هزینه‌های نظامی و اصلاح لوایح مبارزه کند، بلکه ممکن است پیام هایی دو پهلو و محرک ارسال کند، گزاره ای که می تواند برای پکن فرصت ساز باشد.