به گزارش اکوایران، به گفته دیپلمات‌ها و بر اساس اسناد، چین با کشورهای غیرغربی لابی می‌کند تا پیش از نشست مهم سازمان ملل که در آن در مورد اقدامات خود در هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ با پرسش‌ها و انتقادهایی مواجه می‌شود از سوابق حقوق بشری آن تمجید کنند.

چهار دیپلمات به رویترز گفتند که هیئت چین در سازمان ملل متحد در ژنو در حال ارسال یادداشت‌هایی به نمایندگان در راستای بررسی سوابق پکن توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود، بوده است.

در بیانیه‌ چین در این باره آمده که پکن «قاطعانه با سیاسی شدن حقوق بشر مخالف است» و «حاکمیت جهانی حقوق بشر عادلانه‌تر، بی‌طرفانه‌تر، منصفانه‌تر و فراگیرتر را ترویج می‌کند».

بررسی روز سه‌شنبه اولین مورد از زمانی است که مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل گزارشی در سال 2022 منتشر کرد مبنی بر این‌که بازداشت اویغورها و سایر مسلمانان در منطقه سین‌کیانگ چین ممکن است جنایت علیه بشریت باشد. چین هرگونه سوءرفتار را رد می‌کند.

در اواخر همان سال، اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از جمله اندونزی و امارات متحده عربی، به طرحی که مورد حمایت ایالات‌متحده و سایر اعضای غربی بود که خواستار بحث در مورد آزارهای ادعایی در سین کیانگ بود، رای منفی دادند.

در اوایل ژانویه سال جاری، یک یادداشت دیپلماتیک ارسال شده توسط هیئت دیپلماتیک چین به کشورها که توسط رویترز مشاهده شد، چنین بود: «من از هیئت شما با مهربانی می‌خواهم حمایت ارزشمند از چین و توصیه‌های سازنده در گفت‌وگوی تعاملی با در نظر گرفتن روابط و همکاری دوستانه بین دو کشور ما انجام دهد.»

سایر یادداشت‌های ارسال شده به سه کشور غیرغربی که توسط رویترز مشاهده شده است، شامل نکات صحبت خاصی بود که باید مطرح شود، از جمله نظراتی در ستایش سابقه چین در مورد حقوق زنان و معلولیت.

یک دیپلمات آفریقایی که نخواست نامش فاش شود، تایید کرد که درخواستی برای نشان دادن حمایت از چین در این نشست دریافت کرده و گفت که طبق خواسته این درخواست عمل خواهد کرد.

آنتیگوا و باربودا در سؤالات خود از سازمان ملل از عبارت مورد علاقه رئیس جمهور شی جین پینگ با اشاره به «فرایند کامل دموکراسی مردمی» چین و تمجید از «حقوق دموکراتیک کامل‌تر و گسترده‌تر» که مردم در چین از آن برخوردار هستند، اشاره کردند.

بررسی روز سه‌شنبه اولین بررسی رفتار چین از سال 2018 خواهد بود.

هیأت چین با اشاره به بررسی منظم شورای حقوق بشر سازمان ملل از سوابق حقوق کشورها به رویترز گفت که دولت این کشور «اهمیت زیادی به این چرخه (بررسی دوره‌ای جهانی) می‌دهد». این بیانیه افزود: «پکن هیات بزرگی را اعزام خواهد کرد و امیدوار است که گفتگو بر اساس برابری و احترام متقابل انجام دهد.»

دیپلمات‌ها گفتند که کشورهای دیگر گاهی سعی می‌کنند بر بیانیه‌های دیگران در شورای سازمان ملل تأثیر بگذارند، اما مقیاس لابی‌گری چین استثنایی بود.

رافائل ویانا دیوید از سرویس بین‌المللی حقوق بشر گفت: «این بررسی یک بررسی بسیار مهم و فرصتی برای کشورها برای اعلام نگرانی بر اساس اسناد سازمان ملل است. این نباید یک تلاش مشترک برای تعریف و تمجید از یکدیگر و دست دادن با یکدیگر باشد.»

163 کشور، درخواست‌هایی را برای سخنرانی در جلسه ارائه کرده‌اند.

اسناد سازمان ملل نشان می‌دهد که ایالات‌متحده که دو صفحه سؤال پیشرفته ارسال کرده است، از چین خواسته تا آنچه را که نقض حقوق بشر از جمله بازداشت ناعادلانه، کار اجباری و اقدامات تلافی‌جویانه در سراسر کشور و در تبت، هنگ‌کنگ و سین کیانگ خواند، متوقف کند.

آلمان نیز پرسیده است که چند نفر در بازداشتگاه‌های سین کیانگ هستند.

چین به طور معمول انتقادهای خارجی از سوابق حقوق‌بشری خود را رد کرده و می‌گوید با همه چینی‌ها مطابق قانون به طور یکسان رفتار می‌شود و کشورهای خارجی نباید مداخله کنند.

در حالی که شورای سازمان ملل از نظر قانونی قدرت الزام‌آور ندارد، بحث‌های آن دارای وزن سیاسی است و انتقاد می‌تواند فشار را بر دولت‌ها برای تغییر مسیر یا به‌روز رسانی در مورد سرنوشت افراد افزایش دهد.

تظاهراتی در روز سه‌شنبه در خارج از ساختمان سازمان ملل با حضور فعالان تبتی، اویغور و هنگ‌کنگ و مخالفان چینی برنامه‌ریزی شده است.

سازمان ملل بعد از آن فهرستی از توصیه‌ها را در اواخر هفته منتشر خواهد کرد و گزارش آن در ژوئن یا جولای خوانده می‌شود.