به گزارش اکوایران، سه منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند اسرائیل و حماس به طور کلی بر سر این اصول توافق دارند که مبادله اسرای اسرائیلی با اسرای فلسطینی ممکن است در طول یک «آتش‌بس یک ماهه» انجام شود، اما این طرح به دلیل اختلافات دو طرف در مورد نحوه پایان دائمی جنگ غزه متوقف شده است.

به نوشته رویترز، تلاش‌های شدید میانجی‌گرایانه به رهبری قطر، واشنگتن و مصر در هفته‌های اخیر بر رویکردی چند مرحله‌ای برای آزادی گروه‌های مختلف اسرای اسرائیلی، در ازای وقفه در درگیری‌ها، آزادی اسرای فلسطینی و غیره متمرکز شده است.

یک مقام رسمی در جریان مذاکرات به این خبرگزاری گفته آخرین دور دیپلماسی در 28 دسامبر آغاز شد و پس از آنکه حماس برای اولین بار پیشنهاد توقف چند ماهه را مطرح کرد، اختلافات طول مدت آتش بس اولیه را به حدود 30 روز کاهش داد.

یکی از منابع فلسطینی که به تلاش‌های میانجی‌گری نزدیک است، گفت: در حالی که اسرائیل به دنبال مذاکره مرحله به مرحله است، حماس به دنبال «یک بسته توافقی» قبل از آزادی اسرا در مرحله اول است که شامل آتش‌بس دائمی باشد. اسرائیل و حماس از طریق میانجی‌ها صحبت می‌کنند، نه مستقیماً.

دو منبع امنیتی مصری گفتند که کار در جریان است تا حماس را متقاعد کنند که آتش بس یک ماهه را بپذیرد و پس از آن آتش بس دائمی برقرار شود. به گفته این منابع، حماس به منظور موافقت با آتش بس اولیه، ضمانت‌هایی را برای اجرای مرحله دوم توافق می‌خو.اهد.