به گزارش اکوایران، امارات متحده عربی تسلیح گروه شبه نظامی که در حال جنگ با نیروهای مسلح سودان است را تکذیب کرد؛ پس از آن که اسناد افشا شده سازمان ملل شواهد «موثقی» مبنی بر ارسال سلاح توسط ابوظبی به نیروهای پشتیبانی سریع پیدا کرد.

به نوشته فایننشال تایمز، در این گزارش که توسط کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل تهیه شده اما هنوز علنی نشده است، آمده است که هر هفته چندین محموله اسلحه و مهمات از هواپیماهای باری در فرودگاهی در چاد تخلیه شده و در مرز سودان به نیروهای نیروهای پشتیبانی سریع تحویل داده می‌شود.

اما امارات به شدت تسلیح هر گروهی در سودان را تکذیب کرد و به هیئت سازمان ملل گفت که این پروازها کمک‌های بشردوستانه، از جمله برای بیمارستانی که خود ساخته است، را حمل می‌کنند.

یک مقام امارات متحده عربی به فایننشال تایمز گفت که کشور خلیج فارس «در درگیری فعلی طرف گروهی را نمی‌گیرد» و افزود که این کشور «به طور مداوم خواستار کاهش تنش، آتش بس پایدار و آغاز گفتگوهای دیپلماتیک» در سودان شده است.

علیرغم تکذیب امارات، برخی تحلیلگران بر این باورند که حمایت ادعایی این کشور در تقویت نیروهای پشتیبانی سریع بسیار مهم بوده است. حمید خلف الله، کارشناس سودانی و پژوهشگر در دانشگاه منچستر بریتانیا، گفت: «اگر امارات امروز حمایت خود را لغو کند و روابط خود را با نیروهای پشتیبانی سریع قطع کند، 80 درصد احتمال دارد که جنگ فردا پایان یابد».

نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو، معروف به حمیدیتی، از ماه آوریل برای کنترل این کشور با نیروهای مسلح سودان می‌جنگند. نیروهای دولتی توسط رئیس جمهور بالفعل کشور و ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش رهبری می‌شوند.

به گفته آژانس امور بشردوستانه سازمان ملل، جنگ بیش از 13،000 نفر را کشته، حدود 7.6 میلیون نفر را مجبور به فرار کرده و تقریبا 25 میلیون نفر - بیش از نیمی از جمعیت کشور- در نتیجه آن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

شبه نظامیان حمیدیتی اکنون بیشتر منطقه دارفور سودان غربی، پایگاه قدرت خود و بخش‌هایی از پایتخت، خارطوم را کنترل می‌کنند.