به گزارش اکوایران، روزنامه تلگراف به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد برنامه‌هایی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای جدید ایالات متحده در سافولک بریتانیا در جریان است.

مقامات ارشد در هر دو سوی اقیانوس اطلس خواستار افزایش آمادگی‌ها در صورت وقوع جنگ احتمالی بین نیروهای ناتو و روسیه شده‌اند.

تلگراف گزارش داده است که بر اساس اسناد پنتاگون برای تقویت اتحاد، سلاح‌های هسته‌ای در سافولک مستقر خواهند شد.

گفته می‌شود قدرت آنها سه برابر بمب هیروشیما است.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در پاسخ به این گزارش گفت: «این یک سیاست دیرینه بریتانیا و ناتو باقی مانده است که وجود تسلیحات هسته‌ای در یک مکان خاص را تایید یا رد نکنند.»

موشک‌های هسته‌ای ایالات متحده آخرین بار در سال 2008 در بریتانیا نگهداری می‌شدند، و به دلیل کاهش خطر جنگ سرد روسیه، از این کشور خارج شدند.

ایالات متحده در حال حاضر در پنج کشور اروپایی یعنی آلمان، بلژیک، ایتالیا، هلند و ترکیه به عنوان بخشی از ناتو دارای تسلیحات هسته‌ای است. 

گمان می‌رود تسلیحات هسته‌ای که می‌توانند در این پایگاه قرار گیرند، بمب‌های گرانشی B61-12 هستند که می‌توانند از طریق جت‌های جنگنده مورد استفاده قرار بگیرند.

به گزارش تلگراف، این بخشی از برنامه ناتو برای «توسعه و ارتقای سایت‌های هسته‌ای» در پی حمله روسیه به اوکراین است.

در اوایل این هفته، ژنرال سر پاتریک سندرز، رئیس مستعفی ارتش بریتانیا، گفت که رده‌های ۷۴ هزار نفری ارتش باید توسط حداقل ۴۵ هزار نیروی ذخیره و شهروند تقویت شوند.

ژنرال سر ریچارد شریف، معاون سابق فرماندهی عالی متحدان ناتو، به اسکای‌نیوز گفت که بودجه دفاعی بریتانیا به تنهایی برای گسترش نیروهای مسلح کافی نیست.

او افزود: «زمان آن فرا رسیده است که «غیر قابل تصور را تصور کنیم» و برای آماده کردن کشور برای جنگ زمینی احتمالی، خدمت اجباری را معرفی کنیم.»

او گفت: «من فکر می‌کنم ما باید بیشتر پیش برویم و با دقت به سربازی اجباری نگاه کنیم.»

اما داونینگ استریت هرگونه برنامه برای خدمت اجباری را رد کرد و گفت که خدمت ارتش داوطلبانه باقی خواهد ماند.

کارلوس دل تورو، وزیر نیروی دریایی آمریکا، از بریتانیا خواسته است تا با توجه به تهدیداتی که امروز وجود دارد، در اندازه نیروهای مسلح خود بازنگری کند.

داونینگ استریت از هزینه‌های دولت برای ارتش دفاع کرد و گفت که بریتانیا به دلیل «قدرت نظامی» «شریک منتخب» واشنگتن در حملاتش علیه شورشیان حوثی در دریای سرخ بوده است.