به گزارش اکوایران، جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه اعلام کرد سه ماهواره را با موفقیت به فضا پرتاب کرده است. 

به نوشته خبرگزاری ایرنا، این پرتاب شاهد استفاده موفقیت‌آمیز از موشک سیمرغ ایران بود که در گذشته شکست‌های متعددی داشته است.

به گزارش بلومبرگ، تصاویر منتشر شده توسط تلویزیون دولتی ایران پرتاب موشک سیمرغ در شب را نشان می‌دهد. تحلیل آسوشیتدپرس از جزئیات این فیلم نشان داد که این فیلم در فرودگاه فضایی امام خمینی در استان سمنان ایران رخ داده است. این آخرین مورد از برنامه‌ای است که غرب ادعا می‌کند موجب پیشرفت موشک‌های بالستیک تهران خواهد شد.

تلویزیون ایران ماهواره‌های پرتاب شده را مهدا، کیهان-2 و هاتف-1 نامگذاری کرد. این تلویزیون مهدا را یک ماهواره تحقیقاتی توصیف کرد، در حالی که کیهان و هاتف به ترتیب نانوماهواره‌هایی بودند که بر موقعیت‌یابی جهانی و ارتباطات متمرکز بودند.

برای برنامه سیمرغ، یکی دیگر از موشک‌های حامل ماهواره، پنج پرتاب ناموفق متوالی صورت گرفته است.

ایالات متحده قبلاً ادعا بود که پرتاب ماهواره‌های ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند و از تهران خواسته بود که هیچ گونه فعالیتی در مورد موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای انجام ندهد. 

تحریم‌های سازمان ملل مربوط به برنامه موشکی بالستیک ایران اکتبر گذشته منقضی شد. جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده در ارزیابی تهدید جهانی سال 2023 ادعا کرده که توسعه وسایل پرتاب ماهواره «مدت زمانی» ایران را برای توسعه یک موشک بالستیک قاره‌پیما کوتاه می‌کند زیرا از فناوری مشابه استفاده می‌کند.

این پرتاب‌ها یک روز پس از آن که سه قدرت اروپایی عضو برجام با انتشار بیانیه‌ای مشترک، از پرتاب ماهواره ثریا با استفاده از ماهواره‌بر «قائم۱۰۰» را انتقاد کردند، انجام شد.

روز گذشته بریتانیا، فرانسه، و آلمان، اعلام کردند که ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ از فناوری ضروری برای توسعه سامانه موشکی دوربُرد بالستیک بهره می‌گیرد که به ادعای آن‌ها نشان دهنده نادیده‌گرفتن محدودیت‌های وضع‌شده توسط سازمان ملل متحد توسط ایران است.