به گزارش اکوایران، کره‌شمالی روز یکشنبه چندین موشک کروز ناشناخته شلیک کرد، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که کیم‌جونگ اون، رهبر این کشور لفاظی خود را درباره درگیری احتمالی با آمریکا و کره‌جنوبی افزایش داده است.

به گزارش بلومبرگ، رئیس ستاد مشترک کره‌جنوبی در پیامی اعلام کرد که چندین پرتابه در اطراف آب‌های نزدیک شهر بندری شینپو کره‌شمالی شناسایی شده است. ارتش کره جنوبی گارد خود را تقویت کرده و از نزدیک با ایالات‌متحده همکاری می‌کند.

کره‌شمالی در اوایل ژانویه یک موشک بالستیک میان برد شلیک کرد که برای حمله به پایگاه‌های آمریکا در آسیا  طراحی شده بود و اولین آزمایش موشکی در سال 2024 بود. رسانه‌های رسمی گفتند که این یک موشک «مافوق صوت» بود که می‌تواند کلاهک هسته‌ای حمل کند.

در پی آن، کره شمالی با شلیک موشک‌های کروز متعدد به آب‌های نزدیک سواحل غربی خود و تخریب بنای یادبودی که به اتحاد مجدد با کره‌جنوبی اختصاص داده شده بود، کارزار فشار علیه همسایه را تشدید کرد.

به نظر می‌رسد کیم در حال انتقال مقادیر زیادی سلاح به روسیه است تا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از آن در جنگ خود با اوکراین استفاده کند. آمریکا و کره‌جنوبی گفته‌اند این سلاح‌ها شامل گلوله‌های توپخانه و موشک‌های بالستیک است. روسیه احتمالاً فناوری، مواد و کالاهای کلیدی را در اختیار کیم قرار می‌دهد که می‌تواند به او کمک کند اقتصاد را گسترش دهد و قدرت نظامی خود را افزایش دهد، اقداماتی که سیطره او را بر قدرت محکم می‌کند.

در حالی که این کمک ممکن است به کیم اجازه دهد تا سال‌‌ها از تعامل با غرب اجتناب کند، در عین حال فشار بر این رهبر 40 ساله را کاهش می‌دهد تا روی اقدامات شدیدتر از جمله جنگ قمار کند.

کره‌شمالی و روسیه اتهامات مربوط به انتقال تسلیحات را رد کرده‌اند، اما تصاویر ماهواره‌ای از اکتبر نشان می‌دهد که جریان حمل‌ونقل دریایی بین دو همسایه احتمالاً در آب‌های سرزمینی این دو کشور برای جلوگیری از ممنوعیت بین‌المللی انجام می‌شود.

پیونگ‌یانگ در سال 2023، 30 موشک بالستیک و سه موشک فضایی شلیک کرد. این موشک‌ها شامل 5 موشک بالستیک قاره‌پیما بود که می‌توانست به سرزمین اصلی آمریکا ضربه بزند. رژیم کیم سال گذشته بیش از 70 موشک بالستیک شلیک کرد که یک رکورد برای این کشور است.

کیم درخواست‌های آمریکا برای بازگشت به مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را نادیده گرفته است که از طریق آن پیونگ یانگ می‌تواند در ازای خلع سلاح کمک اقتصادی دریافت کند. اما او مشغول مدرن‌سازی زرادخانه موشک‌های خود و انجام آزمایش‌های سیستم‌هایی برای حمله به کره‌جنوبی و ژاپن است که میزبان بخش عمده پرسنل نظامی آمریکا در منطقه هستند.

کره‌شمالی در اواخر سپتامبر سیاست خود برای افزایش تصاعدی سلاح‌های هسته‌ای را در قانون اساسی گنجانده و کیم گفت که این اقدام را برای مقابله با تهدیدات ایالات‌متحده و شرکای آن برای خفه کردن جاه‌طلبی‌های اتمی پیونگ یانگ و نابودی سیستم آن انجام می‌دهد.