به گزارش اکوایران، در پی تضعیف توانایی روسیه برای تامین مهمات و تجهیزات یدکی به دلیل جنگ در اوکراین، منابع هندی گفتند که دهلی‌نو به دنبال فاصله گرفتن از بزرگترین تامین کننده تسلیحات خود است، اما قصد دارد با احتیاط این کار را انجام دهد تا از نزدیک شدن مسکو به چین جلوگیری کند.

رویگردانی بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات جهان

به نوشته رویترز، بزرگترین واردکننده تسلیحات جهان به آرامی در حال رو کردن به غرب است. این در حالی است که ایالات متحده به دنبال تقویت روابط خود در منطقه هند و اقیانوس آرام است و امیدوار است با حذف وابستگی سنتی این کشور آسیای جنوبی به روسیه، چین رو به رشد را مهار کند.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، روسیه در دو دهه گذشته 65 درصد از خرید تسلیحات هند را به ارزش بیش از 60 میلیارد دلار تامین کرده است، اما جنگ اوکراین انگیزه این کشور برای تنوع بخشیدن به پایگاه تسلیحاتی خود را تسریع کرده است.

ناندان اوننیکریشنان، کارشناس روسیه در اندیشکده بنیاد تحقیقات آبزرور در دهلی نو گفت: «به احتمال زیاد ما هیچ قرارداد نظامی بزرگی با روسیه امضا نمی‌کنیم. این یک خط قرمز برای واشنگتن خواهد بود.»

این علیرغم پیشنهادات مسکو، از جمله برای پلتفرم‌هایی مانند پیشرفته‌ترین هلیکوپترهای کاموف و جنگنده‌های سوخو و میگ، با امتیاز افزوده تولید مشترک در هند.

کارشناسان و مقامات گفتند که روسیه علناً از هند خواسته است تا روابط دفاعی خود را افزایش دهند، اما نخست وزیر نارندرا مودی تمرکز خود را بر تولید داخلی با فناوری غربی معطوف کرده است.

چنین تلاش‌هایی با طرح «ساخت هند» مودی برای تشویق بیشتر تولید داخلی تطابق دارد، به ویژه که او به دنبال انتخاب برای سومین دوره است.

وزیر دفاع هند گفته است که انتظار دارد طی یک دهه آینده برای سفارشات دفاعی نزدیک به 100 میلیارد دلار هزینه کند.

سال گذشته، هند و ایالات متحده قراردادی برای تولید موتور جنرال الکتریک در هند امضا کردند، که راه را برای برای تامین موتورهای جت‌های جنگنده خود باز می‌کند، که اولین مورد از دادن چنین امتیازی توسط ایالات متحده به یک کشور غیر متحد است.

آن‌ها در آن زمان گفتند که همچنین قصد دارند همکاری و تولید مشترک فناوری را در زمینه‌هایی از جنگ هوایی گرفته تا اطلاعاتی، تسریع کنند.

تقویت بیشتر روابط هند با ایالات متحده همچنین به دلیل نگرانی درباره چین است، در حالی که نیروهای این کشور درگیر یک وضعیت بن بست در مرز هیمالیا هستند.

این دو همسایه مجهز به سلاح هسته‌ای در سال 1962 با هم جنگیدند، اما مرز آن‌ها به طول بیش از 3200 کیلومتر هنوز مورد مناقشه است.

نزدیک‌تر به پکن

هند به عنوان بزرگترین خریدار تسلیحات روسیه و از سال 2022 به عنوان یکی از بزرگترین خریداران نفت این کشور، باید یک مسیر باریک را در روابط خود با روسیه طی کند. توقف چنین تجارتی مسکو را به پکن- تنها اقتصاد بزرگ دیگری که با آن سر و کار دارد- نزدیک‌تر خواهد کرد.

1

یک مقام امنیتی هند گفت: «خرید تسلیحات برای شما نفوذ می‌خرد. با توقف آن، شما آن‌ها را مطیع چین می‌کنید.»

آننیکریشنان، تحلیلگر افزود، تجارت با روسیه در حوزه انرژی و سایر زمینه‌ها به «دور نگه داشتن این کشور از چین تا حد امکان کمک می‌کند.»

به گفته مقامات، صادرات تسلیحات روسیه تا حد زیادی از زمان اختلالات اولیه جنگ اوکراین که نگرانی‌ها را در مورد آمادگی ارتش هند تشدید کرده بود، تثبیت شده است، اما این ترس به طور کامل برطرف نشده است. این موضوع به تلاش هند برای تنوع بخشیدن به تامین کنندگان خود کمک کرده است.

هند برای آخرین ناو هواپیمابر خود به جت‌های فرانسوی چشم دوخته است و می‌خواهد زیردریایی‌هایی با فناوری فرانسوی، آلمانی یا اسپانیایی و جت‌های جنگنده با موتورهای آمریکایی و فرانسوی بسازد.

سواستی رائو، تحلیلگر مسائل اوراسیا گفت: «چند جانبه‌گرایی هند برای کاهش روابط با روسیه و متعادل کردن آن با غرب ادامه خواهد یافت، اما توزیع آن برابر نخواهد بود.»

فشار روسی

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، آخرین تلاش برای افزایش توافقات دفاعی با هند را در 27 دسامبر، طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک، با همتای هندی اس. جایشانکار که از مسکو بازدید می‌کرد، انجام داد.

لاوروف گفت که با جیشانکار چشم اندازهای همکاری نظامی و فنی از جمله تولید مشترک تسلیحات را بررسی کرده است و افزود که روسیه نیز آماده حمایت از هدف هند برای افزایش تولید داخلی است.

2

جیشانکار پاسخ داد که روابط بسیار قوی است و تجارت دو طرفه به لطف معاملات در زمینه انرژی، کود، زغال سنگ و فولاد رکورد زده است، اما به همکاری دفاع اشاره نکرد.

تسلیحات روسی، از تانک‌های شوروی یا روسی گرفته تا ناو هواپیمابر و سامانه‌های موشکی زمین به هوا، بیش از 60 درصد از سخت افزار نظامی هند را تشکیل می‌دهند.

مقامات گفتند که دهلی نو به لوازم یدکی روسی برای نگهداری و تعمیر آن‌ها برای نزدیک به دو دهه آینده نیاز دارد.

آن‌ها به طور مشترک موشک کروز براهماس را می‌سازند و قصد دارند اسلحه‌های AK-203 را در هند تولید کنند.

اما چالش‌ها از جمله اظهارنظرهای سال گذشته نیروی هوایی هند مبنی بر ناتوانی روسیه در انجام تعهدات خود وجود دارد.

دو مقام نظامی هند گفتند در تحویل قطعات سیستم دفاع هوایی روسیه که هند در سال 2018 به قیمت 5.5 میلیارد دلار خریداری کرد، بیش از یک سال تاخیر وجود داشته است.