به گزارش اکوایران، دولت بایدن در شش ماه گذشته تلاش کرده تا چین و روسیه را برای کنترل تسلیحات هسته‌ای همراه کند. ناظران اکنون می‌پرسند که نتیجه تلاش‌های ایالات متحده چه بوده است؟ به گفته یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید، واشنگتن چندان موفقیتی نداشته است.

به نوشته دَنیِل اسکولِنبرگ برای وبگاه ریسپانسبل استیت‌کرفت، در سخنرانی پرانای وادی، مدیر ارشد بخش کنترل، خلع و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای شورای امنیت ملی آمریکا طی رویدادی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (سی‌اِس‌آی‌اِس)، اطلاعات مهمی از تلاش‌های دولت بایدن در مورد کنترل تسلیحات اتمی ارائه شد. وضعیت بخش روسیه و چین را می‌توان چیزی بین بغرنج و ناامیدکننده توصیف کرد.

تقلای دیپلماتیک

وقتی صحبت از روسیه می‌شود، استراتژی تعامل دولت بایدن با شکست مواجه شده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تنها ساعاتی قبل از برگزاری این رویداد، پیشنهاد ایالات متحده برای از سر گیری گفت‌وگو درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای را رد کرد. همانطور که وادی توضیح داد، ایالات متحده در ماه سپتامبر پیشنهادی رسمی به روسیه ارائه داده بود که شامل سه بخش می‌شد؛ بحث در مورد مشکلات عدم رعایت مفاد معاهده «شروع جدید» (آخرین توافق باقیمانده که زرادخانه‌های ایالات متحده و روسیه را محدود می‌کند)، بحث در مورد چهارچوب پس از معاهده که در تاریخ ۲۰۲۶ منقضی می‌شود و مدیریت خطرات هسته‌ای. وادی گفت که روسیه این پیشنهاد را در ماه دسامبر به طور رسمی رد کرد و از آن زمان تاکنون نیز هیچ پیشنهاد اساسی ارائه نداده است.

در مورد چین، حداقل تحولاتی مثبت در روابط کلی دیده می‌شود که ارزش برجسته‌کردن دارد. در ماه نوامبر، دو طرف کارگروهی دوجانبه در مورد کنترل تسلیحات و عدم اشاعه را مجدداً تأسیس کردند. سپس در اواخر همان ماه، بایدن و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در حاشیه اجلاس اِیپَک با یکدیگر ملاقات کرده و از برقراری مجدد گفتگوهای نظامی-نظامی خبر دادند. در ۹ ژانویه، مقامات نظامی آمریکا و چین مذاکرات هماهنگی سیاست دفاعی (دی‌پی‌سی‌تی) را برگزار کردند. به گفته وادی، مذاکرات بین ارتش دو کشور اهمیت ویژه‌ای داشت، «زیرا مدت‌هاست که تأکید ما بر کاهش ریسک استراتژیک است».

ناامیدی واشنگتن از کنترل چین و روسیه

وادی افزود اگرچه گفتگوهای اولیه مهم‌اند، اما دولت بایدن می‌خواهد بحث‌ها بر سر کنترل تسلیحات «نتیجه‌محور» بوده و با هدف دستیابی به «راه‌حل‌های عملی» برای مشکلات امنیتی مشترک انجام گیرد. این انتظاری منطقی است، اما همچنین نشان می‌دهد که دولت بایدن نگران است که به دلیل بی‌علاقگی طولانی‌مدت چین به چنین مذاکراتی، این گفتگوها فراتر از حرف و تبادل نظر پیش نرود. در هر صورت، وادی هیچ نشانه‌ای از اینکه می‌توان در آینده‌ای نزدیک، انتظار پیشرفتی اساسی در فرآیند کنترل تسلیحات داشته داشت، بروز نداد.

فقدان پیشرفت در زمینه کنترل تسلیحات یک ناامیدی بزرگ برای کاخ سفید است که تنها شش ماه پس از سخنرانی پرطمطراق جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در انجمن کنترل تسلیحات مشاهده شده است. سالیوان با توصیف لحظه کنونی به عنوان «نقطه عطفی» در نظم امنیت هسته‌ای جهانی، برنامه دولت بایدن برای کنترل تسلیحات در عصر رقابت قدرت‌های بزرگ را شرح داد. چشم‌انداز کاخ سفید شامل حل چالش پیش‌آمده توسط روسیه و تن‌ندادن مسکو به معاهده «شروع جدید» می‌شود. در این برنامه همچنین به سؤالات و نگرانی‌های مربوط به گسترش مداوم زرادخانه هسته‌ای چین، با توجه به سیاست دیرینه پکن در مورد «عدم استفاده ابتدایی از تسلیحات اتمی» و سنت بازدارندگی هسته‌ای محدود چین، پرداخته می‌شود.

شکست دولت بایدن در برقراری هرگونه کنترل اساسی تسلیحات هسته‌ای از طریق استراتژی «تعامل با حسن نیت»، مقاومت در برابر فشارها برای ورود آمریکا به رقابت جدید گسترش تسلیحات هسته‌ای را سخت‌تر خواهد کرد. وادی وقتی به این احتمال می‌نگرد که ممکن است روسیه به معاهده «شروع جدید» احترام نگذارد، اعتراف می‌کند که امکان ورود آمریکا به رقابت تسلیحاتی واقعی بوده و «باید به مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود بیاندیشیم».

فشارهای داخلی برای گسترش تسلیحات هسته‌ای

در حالی که وادی به سؤالات در مورد مدرن‌سازی زرادخانه آمریکا پاسخ می‌داد، بحث به موضوع کمیته «رویکرد استراتژیک» کنگره رسید. این کمیته که بر اساس قانون سال ۲۰۲۲ «اجازه دفاع ملی» تشکیل شد، وظیفه ارزیابی و مشورت‌دهی در مورد وضعیت استراتژیک بلندمدت و استراتژی هسته‌ای ایالات متحده را دارد. اگرچه اعضای کمیسیون ظاهراً ساختاری فراحزبی دارد، اما طبق یافته‌های موجود در گزارش نهایی آن که در ۱۶ اکتبر منتشر شد، نشانه‌ای از فراحزبی‌بودن در آن وجود ندارد که احتمالاً بازتابی از نفوذ و منافع صنعت بخش دفاعی آمریکا است. گزارش شده که ۹ نفر از ۱۲ عضو این کمیته ارتباط محکمی با صنعت دفاعی دارد.

از آنجایی که توصیه‌های این کمیته فراتر از آن چیزی است که در بررسی وضعیت هسته‌ای خود دولت بایدن خواسته شده، وادی تأکید دارد که سؤالات در مورد وضعیت هسته‌ای و کنترل تسلیحات ایالات متحده صرفاً به قوه مجریه و فرآیند میان‌سازمانی ایجادشده مربوط می‌شود و این گزارش تنها شامل داده‌های مهمی می‌شود که باید هنگام سیاست‌گذاری در نظر گرفت.

وادی با اشاره به فشارهای این گزارش بر بحث‌های داخلی دولت، افزود که گزارش کمیته مباحث داغی را در مورد موضع هسته‌ای ایالات متحده، هم در داخل و هم در خارج از کشور برانگیخته است. وادی خاطرنشان کرد که متحدان و شرکای نزدیک آمریکا پرسیده‌اند که رویکرد دولت در قبال گزارش کمیسیون چست. او افزود که کاخ سفید چاره‌ای جز تعامل با آن نداشته و در حالی که دولت به «فصل جلسات استماع کنگره» نزدیک می‌شود، این توصیه‌ها احتمالاً به عنوان «منبع اطلاعات» عمل می‌کنند.

این جلسات معمولاً در ماه‌های بهار تشکیل می‌شوند که در آن، وزیر دفاع و سایر رهبران نظامی در مقابل کمیته‌های خدمات مسلح کنگره و سنا برای توجیه بودجه درخواستی حاضر می‌شوند. کنگره بدون شک مشتاق خواهد بود که توصیه‌های گزارشی را به بودجه سال آینده برساند.

در مجموع، به نظر می‌رسد که احتمال دستیابی به ابتکارات واقعی و قابل‌احترام برای کنترل تسلیحات چین و روسیه تا پایان دوره اول ریاست‌جمهوری بایدن کمتر شده و در عین حال، خطر بروز جنگی اتمی میان قدرت‌های بزرگ افزایش می‌یابد.