به گزارش اکوایران، به گفته کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، اگر دونالد ترامپ به کاخ سفید بازگردد، اروپا باید برای تهدیدهای احتمالی علیه اقتصاد خود، از جمله تعرفه‌های جدید آمریکا بر صادراتش، آماده شود.

او روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با ریچارد کوئست از سی‌ان‌ان گفت: «اگر به سال‌هایی که آقای ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده بود، نگاه کنید، ممکن است تهدیدهایی وجود داشته باشد و ممکن است مسائلی وجود داشته باشد که اروپایی‌ها باید برای آن آماده باشند.

بیایید خود را برای تعرفه‌های بالقوه آماده کنیم، برای تصمیم‌های سخت احتمالی که غیرمنتظره هستند. بگذارید در خانه قوی باشیم.»

لاگارد آخرین مقام اتحادیه اروپا است که در مورد اینکه دومین دور ریاست‌جمهوری ترامپ برای اقتصاد 16 تریلیون دلاری اتحادیه اروپا که به شدت به تجارت با ایالات‌متحده وابسته است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد، صحبت می‌کرد.

روابط ترانس آتلانتیک در دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ، به ویژه به دلیل اختلاف تجاری بین واشنگتن و بروکسل، تیره شد. این اختلاف باعث شد که ایالات‌متحده بر فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا تعرفه وضع کند که اتحادیه اروپا با اعمال تعرفه بر 3 میلیارد دلار کالاهای آمریکایی از جمله ویسکی، موتورسیکلت و جین به آن پاسخ داد.

پس از موفقیت زودهنگام ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان، مقامات اروپایی با این چشم‌انداز مواجه هستند که او می‌تواند ژانویه سال آینده به دفتر بیضی کاخ سفید بازگردد، نتیجه‌ای با پیامدهای بالقوه برای همه چیز، از سیاست تجاری ایالات‌متحده گرفته تا حمایت مالی آمریکا از اوکراین در جنگ علیه روسیه.

ایالات‌متحده بزرگترین منبع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اتحادیه اروپا است. بر اساس آمارهای رسمی، تجارت کالا و خدمات بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا در سال 2022 بالغ بر 1.3 تریلیون دلار بوده است که آن را به بزرگترین روابط تجاری و سرمایه‌گذاری دوجانبه در جهان تبدیل می‌کند.