به گزارش اکوایران، به گفته برخی منابع آگاه، عربستان سعودی پس از توقفی که از آغاز جنگ غزه در اوایل اکتبر به وجود آمده بود، مذاکرات با آمریکا را در مورد ایجاد روابط دفاعی نزدیک‌تر از سر گرفته است.

به گفته این منابع گفت‌وگوهایی در شهر العلا در شمال غربی عربستان سعودی میان محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و سناتورهای آمریکایی در اوایل ماه جاری انجام شد. در دستور کار، احیای مذاکرات قبلی در مورد یک پیمان دفاعی بود که همچنین شامل یک پیوند تاریخی بین عربستان سعودی و اسرائیل می‌شد.

به نوشته بلومبرگ، با وجود خشم در سراسر جهان عرب از ادامه حملات اسرائیل، بن‌سلمان به جنگ غزه، هم‌چون فرصتی برای همکاری بیشتر با ایالات‌متحده نگاه می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، یکی از موانع اصلی مذاکرات اما این که عربستان سعودی برای مدت‌ها گفته است که هرگونه معامله با اسرائیل مشروط به ایجاد یک کشور مستقل برای فلسطینی‌ها خواهد بود؛ موضوعی که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به شدت با آن مخالفت می‌کند. 

با این همه، با توجه به واکنش احتمالی اعراب و مسلمانان به هرگونه معامله با اسرائیل، عربستان سعودی با احتیاط عمل می‌کند.

پادشاهی سعودی در حال حاضر امیدوار است سیگنال‌های درستی را به همه طرف‌های ذینفع ارسال می‌کند؛ اطمینان از اینکه هر توافقی اکنون مشروط به تشکیل کشوری برای فلسطینی‌ها است و فشار برای آتش‌بس در غزه در حالی که ایالات‌متحده را با سناریوهای پس از جنگ درگیر می‌کند.

میهمانان شاهزاده محمد بن‌سلمان شامل منتقدانی مانند کریستن گیلیبراند، سناتور نیویورک بودند که قبلا نامه‌ای را به پدرش ملک سلمان امضا کرده بود که در آن از «نقض سیستماتیک حقوق بشر» از جمله قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست ابراز نگرانی کرده بود. یکی دیگر از بازدیدکنندگان، مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا و همچنین یک دموکرات بود که در سال 2018 به «بمباران» عربستان سعودی در یمن اشاره کرده بود.

یکی از علاقه‌های دوجانبه بین عربستان سعودی و ایالات‌متحده این است که چگونه با حوثی‌ها در یمن مقابله کنند، گروهی که ولیعهد عربستان پس از یک دهه جنگ در تلاش برای دستیابی به توافق صلح با آن‌ها است. ایالات‌متحده در حال حاضر در حال انجام حملات هوایی علیه حوثی‌ها است.

ایالات‌متحده همچنین در حال بررسی واکنش به حمله در اردن است که طی آن سه سرباز آمریکایی کشته شدند. ایران در حالی که دخالت در این حمله را رد کرده، از آمریکا خواسته تا از دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

پیش از آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر، یک پیمان دفاعی بین ایالات‌متحده و عربستان سعودی و وعده کمک ایالات متحده در راه‌اندازی برنامه هسته‌ای غیرنظامی از پیش شرط‌های اصلی پادشاهی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود. آن زمان صحبت از تبدیل همه این موارد به یک توافق بود که گرفتن تایید کنگره را آسان کند و به بایدن کمک کند در سال انتخابات دستاورد بزرگی در سیاست خارجی داشته باشد.

اما همه چیز پس از آن تاریخ تغییر کرد، زیرا کمتر از همیشه احتمال می‌رفت که بتوان موضوع تشکیل کشور فلسطین را به حاشیه راند.

مارک کلی، سناتور دموکرات آریزونا و افسر سابق نیروی دریایی ایالات‌متحده که از جمله کسانی بود که در این ماه با بن‌سلمان دیدار کرد، در بیانیه‌ای گفت که با ولیعهد در مورد دوران حضور خود در منطقه طی سال‌های 1990-1991 در زمان جنگ خلیج فارس و «فرصت‌هایی برای تقویت روابط نظامی طولانی مدت کشورهایشان برای مقابله با تهدیدهای [ادعایی] مشترکی مانند ایران»، صحبت کرده است.

به گفته این منابع آگاه خود ولیعهد در درجه اول بر ترمیم و تقویت روابط دفاعی با واشنگتن متمرکز است.

اکنون برای عربستان نشان دادن اینکه این کشور یک مکان امن با وجود درگیری‌های اطراف است، در حالی که این کشور تلاش می‌کند تا برخی از بزرگترین شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران و گردشگران جهان را به عربستان بیاورد که همگی بخشی از یک برنامه بلندپروازانه برای متحول کردن اقتصاد عربستان هستند، ضروری‌تر شده است.

به گفته بلال صعب، مدیر برنامه دفاعی و امنیتی در موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن، یکی از اولویت‌های فوری برای محمد بن سلمان و رهبری عربستان این است که بایدن را متقاعد کنند تا توقف فروش تسلیحات تهاجمی را که سه سال پیش به پادشاهی تحمیل شده بود کاهش دهد یا لغو کند، تا انبارهای موشک، بمب و مهمات هدایت‌شونده دقیق را تکمیل کند. 

صعب با اشاره به نقش واشنگتن به عنوان بزرگترین تامین کننده تسلیحات عربستان سعودی و اینکه اکثر سیستم‌های تسلیحاتی در این پادشاهی آمریکایی هستند، گفت: «آنها همین حالا هم با ایالات متحده پیوند خورده‌اند.»

مارک دوبوویتز، که نزدیک به مقامات اسرائیلی، عربستانی و آمریکایی درگیر در مذاکرات عادی سازی است، هم ادعا کرده که عربستان سعودی قویاً معتقد است که هیچ جایگزین مناسبی برای روابط دفاعی و امنیتی این کشور با واشنگتن وجود ندارد.

به گفته او: «با توجه به پیچیدگی‌های نیاز به یک کابینه  در اسرائیل که مایل به راه حل دو کشوری با فلسطینی‌ها باشد، تقویت روابط دفاعی ایالات متحده و عربستان ممکن است تنها کار قابل انجام در کوتاه مدت باشد.» او گفت: «اکنون پیام عربستان به همه مقامات آمریکایی این است که ما به آمریکا نیاز داریم و آمریکا به ما نیاز دارد.»