به گزارش اکوایران، چین یک دانشمند برجسته موشکی را از کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین اخراج کرد. این آخرین نشانه از پاکسازی گسترده در نیروی موشکی و پیمانکاران هوافضای ارتش چین است.

خبرگزاری دولتی شین هوا گزارش داد که کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین (CPPCC) وانگ شیائوجون را در نشستی در پکن در روز دوشنبه، تنها یک سال پس از انتصاب او به عنوان عضو، برکنار کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، وانگ، 54 ساله، تا همین اواخر آکادمی فناوری خودروهای پرتاب چین را رهبری می‌کرد، یک موسسه دولتی معتبر که به عنوان مهد صنعت هوافضای چین شناخته می‌شود.

بر اساس وب‌سایت رسمی، این آکادمی خود را «قدیمی‌ترین و بزرگترین پایگاه ملی برای توسعه، آزمایش و تولید سلاح‌های موشکی و وسایل پرتاب» معرفی می‌کند.

وانگ تقریباً سه دهه فعالیت حرفه‌ای خود را در طراحی موشک در آکادمی، یکی از شرکت‌های تابعه پیمانکار اصلی برنامه فضایی چین، شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین، گذراند.

اخراج وانگ از بدنه سیاسی نخبه جدیدترین تغییر در بدنه نظامی-صنعتی چین است. در ماه دسامبر، سه مدیر هوافضا، از جمله رئیس شرکت علوم و فناوری هوافضای چین کنار گذاشته شدند.

دو روز بعد، 9 افسر عالی رتبه ارتش آزادیبخش خلق از مجلس عالی کشور برکنار شدند. پنج نفر از آنها به نیروی موشکی مرتبط بودند، شاخه‌ای نخبه که توسط شی‌ جین‌پینگ، رهبر چین برای نظارت بر توسعه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک این کشور ایجاد شده است.

هیچ دلیلی برای این اخراج در ماه دسامبر ارائه نشده است، اما کارشناسانی که مدت‌هاست در مورد ارتش چین مطالعه کرده‌اند، به پاکسازی فساد به‌عنوان علت احتمالی اشاره می‌کنند. تهیه و توسعه تجهیزات برای نیروی موشکی، یک میدان بسیار مخفی و پرسود که با میلیاردها دلار پر شده است می‌تواند زمینه مناسبی را برای فساد مالی ایجاد کند.

در ماه جولای، نیروی موشکی به طور ناگهانی دو رهبر خود، فرمانده و کمیسر سیاسی را بدون هیچ توضیحی جایگزین کرد.

وانگ که تنها در ژانویه سال گذشته به عضویت کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین درآمد، به دلیل هدایت توسعه موشک لانگ مارس ۷، یک موشک نسل جدید که برای پرتاب فضاپیمای باری به ایستگاه فضایی تیانگونگ چین طراحی شده است، شناخته شده است.

شین هوا در سال 2016 گفت که وانگ «سهم مهمی در موفقیت اولین پرواز فضایی سرنشین‌دار کشورمان و تحقق رویای هزار ساله کشور چین برای پرواز به فضا داشته است.» در این گزارش آمده است که او همچنین جوایز متعدد دولتی دریافت کرده است.

در فوریه سال گذشته، وانگ مقاله‌ای در روزنامه مردمی حزب کمونیست حاکم نوشت و شی را به دلیل «برنامه‌های استراتژیک مهم» برای تسریع تلاش‌ها برای تبدیل چین به «یک کشور قدرتمند هوافضا» تحسین کرد.

وانگ نوشت دستورالعمل‌های شی «راه رو به جلو را برای علم و فناوری هوافضای کشورمان برای دستیابی به خوداتکایی در سطح بالا نشان می‌دهد.»

طبق وب سایت کالت، آخرین حضور عمومی این دانشمند در ماه ژوئن و زمانی بود که او از استان جنوبی هونان بازدید کرد و با مقامات ارشد استانی برای گفتگو در مورد همکاری ملاقات کرد.

وانگ از آن زمان به عنوان مدیر کالت جایگزین شد.

اولین مدیر کالت که در سال 1957 تأسیس شد، چن سیشن، یک قهرمان ملی بود که به عنوان پدر برنامه موشکی و فضایی چین شناخته می‌شود. تحت فرمان چن، اولین موشک بالستیک چین به نام دانگ فنگ-1 ساخته شد که از یک موشک کوتاه برد شوروی الگوبرداری شد و در سال 1960 با موفقیت آزمایش شد.