به گزارش اکوایران، در ماه‌های پس آغاز جنگ غزه، درگیری در سراسر خاورمیانه گسترش یافته است. در مجموع، تقریبا ده کشور اکنون درگیر جنگ هستند. در غزه، تی در شرایطی که 2 میلیون نفر با خطر قحطی روبرو هستند، جنگ ادامه دارد. در آن سوی مرز  لبنان، حزب الله و اسرائیل درگیر یک جنگ کم‌شدت هستند. حوثی‌های یمن، به هواخواهی غزه در دریای سرخ مشغول زد و خورد با آمریکا و بریتانیا هستند که بحران مالی در مصر را تشدید می‌کند. کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن در 28 ژانویه هم می‌تواند زمینه‌ساز درگیری آمریکا با محور مقاومت شود.

توافق در میانه بحران

به نوشته اکونومیست، ناامید شدن آسان است، اما راهی برای خروج از بحران وجود دارد. در بحبوحه دیپلماسی شدید به رهبری آمریکا و عربستان سعودی، یک توافق  در حال شکل گیری است که امور را متحول می‌کند؛ بر اساس شنیده‌های اکونومیست، پیشنهاد شده در ازای آزادی اسرا، سیاست اسرائیل به سوی به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی تغییر خواهد یافت. سپس تعهد اسرائیل نسبت به این مسئله مبنای توافق بین این رژیم  و عربستان سعودی خواهد شد. مقامات آمریکایی به اکونومیست گفته‌اند که احتمال توافق بر سر اسرا ممکن است 50 درصد باشد و ببدین ترتیب، احتمال توافق عربستان و اسرائیل نیز می تواند 50 درصد باشد. بدیهی است که این معامله قطعی نیست، اما حکایت از یک معماری جدید اقتصادی و امنیتی در خاورمیانه را می‌کند.

بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت که اسرائیل کارزار خونینش را متوقف کند. بسیاری از اسرائیلی‌ها ناامیدانه منتظر بازگشت اسرا هستند و ادامه جنگ باعث آزادی آن‌ها نمی‌شود. حماس نیز نیمی از قلمرو خود و احتمالا نیمی از نیروها، یک سوم شبکه تونلی و تعداد قابل توجهی از فرماندهانش (البته نه ارشدترین آن‌ها) را از دست داده است. اسراییل اکنون با کاهش دستاوردهای نظامی، افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه و کاهش بیش‌تر اعتبار در دنیا مواجه است.

کورسوی آتش‌بس جدید

به نوشته اکونومیست، هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد جنگی ویرانگر در منطقه باشد. طرح مذکور با یک توقف بشردوستانه با میانجی‌گری آمریکا، قطر و مصر آغاز می‌شود. اولین آتش بس، در نوامبر، تنها هفت روز به طول انجامید. آتش‌بس جدید می‌تواند یک یا دو ماه دوام بیاورد. این امر می‌تواند سیاست اسرائیل را دوباره تنظیم کند. به ادعای اکونومیست، آمریکا و عربستان سعودی از اسرائیل می خواهند که خود را متعهد به تشکیل کشور فلسطینی کند و عزم خود را در مواردی چون توقف شهرک سازی‌ها در کرانه باختری ثابت کند.

بر اساس گزارش اکونومیست، گام بعدی شامل محمد بن سلمان، رهبر مستبد اما تجددخواه عربستان سعودی است. او قبل از 7 اکتبر روی توافقی کار می‌کرد که در ازای یک معاهده دفاعی با آمریکا، اسرائیل را به رسمیت می شناخت. در واقع، یکی از انگیزه‌های احتمالی در پسِ حمله حماس، در هم ریختن نقشه‌های او بود. بر خلاف تصورات اولیه، عربستان هم‌چنان برای رسیدن به این چشم‌انداز در تلاش است. ادعا شده توافق مذکور اسرائیل را ملزم به تعهد در برابر تشکیل کشور فلسطین خواهد کرد.