به گزارش اکوایران، یک رسانه غربی مدعی شد آمریکا از چین خواسته تا به مهار عملیات انصارلله یمن در دریای سرخ همکاری کند.

به نوشته فایننشال‌تایمز، به گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده از چین خواسته است تا از تهران بخواهد که در توقف حملات اصارالله یمن در دریای سرخ کمک کند؛ اما به گفته مقامات آمریکایی، نشانه‌ای از همکاری پکن دیده نمی‌شود.

این روزنامه مدعی شده مقامات آمریکایی در سه ماه گذشته بارها این موضوع را با مقامات ارشد چین در میان گذاشته و از آن‌ها خواسته‌اند تا این پیام را به ایران برسانند تا به ادعای آن‌ها به سرریز تنش‌های جنگ غزه به خاورمیانه جلوگیری کنند.

به گفته مقامات آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و جان فاینر، معاونش، در دیدارهای این ماه در واشنگتن با لیو جیانچائو، رئیس بخش بین‌الملل حزب کمونیست چین، این موضوع را مورد بحث قرار دادند. یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا هم به فایننشال‌تایمز گفته که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه نیز این موضوع را مطرح کرده است.

اما مقامات آمریکایی گفته‌اند شواهدی وجود ندارد که چین چنین کاری کرده باشد و از بیانیه ملایمی که پکن هفته گذشته منتشر کرد و از طرف‌های درگیر خواست امنیت کشتی‌های در حال تردد در دریای سرخ را رعایت کنند، پا فراتر نگذاشته است. پکن در همین بیانیه در انتقادی ضمنی از حملات ایالات متحده و بریتانیا به یمن، از «طرف‌های درگیر خواست تا از ریختن بنزین روی آتش خودداری کنند» و متذکر شد که شورای امنیت سازمان ملل «هرگز اجازه استفاده از زور توسط هیچ کشوری را در یمن نداده است». 

فشار دیپلماتیک علیه پکن در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و متحدانش به بمباران یمن ادامه می‌دهند و در روز دوشنبه حملات گسترده‌ای را ترتیب دادند.

یکی از مقامات آمریکایی گفت که واشنگتن هم‌چنان به طرح این موضوع با پکن ادامه خواهد داد، هر چند نسبت به تغییر نگرش چین خوشبین نیست.

 

دنیس وایلدر، کارشناس ارشد سابق سازمان سیا در حوزه چین که اکنون در دانشگاه جورج تاون مشغول به کار است، به فایننشال‌تایمز گفته که پکن برای منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی با کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران، «با جدیت کار کرده است». اما به گفته او پکن تمایلی کمی به استفاده از نفوذ خود بر دولت‌های منطقه خواهد داشت به گونه‌ای که تنها منافع ایالات متحده را بدون داشتن منافعی برای خودش در نظر بگیرد.

سوزان مالونی، رئیس مطالعات سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز، گفته که این موضوع را با کارشناسان چینی در میان گذاشته و سرنخی از تمایل جدی برای ورود پکن به این مسئله ندیده است. به گفته او: «من می‌توانم تصور کنم آن‌ها چه چیزی را محاسبه کرده‌اند... این بحرانی است که ایالات متحده و شرکای آن را درگیر کرده است و تأثیر قابل توجهی بر کشتیرانی چین نداشته است».