به گزارش اکوایران، زید حسین 45 ساله، 230 کیلومتر از خانه خود در صنعا تا منطقه بندر حدیده یمن رانده است. او از پایتخت شلوغ به السلیف، یک روستای کوچک ساحلی که در خلیجی در یکی از غربی‌ترین نقاط یمن واقع شده است، رسیده است. حسین آنجا نیست تا از صدای امواجی که به ساحل برخورد می‌کند یا از آرامش ساحل لذت ببرد، هر چقدر هم که زیبا باشد.

او به همراه یمنی‌هایی از سراسر کشور در السلیف هستند تا از کشتی گلکسی لیدر بازدید کنند. کشتی‌ای که نیروهای حوثی یمن در 19 نوامبر در دریای سرخ در نزدیکی سواحل حدیده توقیف کردند. از آن زمان 25 نفر از خدمه کشتی در داخل کشتی بازداشت هستند.

بر عرشه کشتی توقیفی

حوثی‌ها این تصرف و حملات بعدی را که کشتی‌هایی را هدف قرار داده که به گفته آنها به اسرائیل مرتبط هستند، به عنوان یک اقدام برای حمایت از فلسطینیان در غزه تحت بمباران اسرائیل، توصیف کرده‌اند.

اسرائیل تصرف این کشتی را «اقدام تروریستی» خوانده است، در حالی که ایالات متحده و 9 تن از متحدانش یک نیروی دریایی برای مقابله با حملات حوثی‌ها راه‌اندازی کرده‌اند. 

اما در یمن، السلیف پر از گردشگران محلی شادی است که امیدوارند از کشتی باری توقیف شده بالا بروند. حسین و نه نفر دیگر روی یک قایق کوچک نشسته‌اند و منتظرند تا به کشتی بزرگتر منتقل شوند.

یاسر محمد، جهانگرد یمنی به میدل‌ایست‌آی می‌گوید: «بیایید برای دیدن کشتی اسرائیلی برویم و به دستاوردهای نیروهای مسلح خود افتخار کنیم.»

بهت جهانی

کسانی که در گروه تورهای حضور دارند از استان‌های دور و نزدیک یمن از جمله صنعا، ضمار و ریمه آمده‌اند. حس انتظار و هیجان در میان گروه حاکم می‌شود، زیرا قایق کوچک در نزدیکی کشتی توقف می‌کند و گردشگران در نهایت از طریق یک نردبان بالا می‌روند.

طوفان الاقصی حوثی یمن اسراییل گلکسی لیدر

یاسر محمد که از استان ضمار در شمال این کشور آمده است، معتقد است که بازیگران بین‌المللی از اقدامات یمن مبهوت شده‌اند. محمد 43 ساله در حالی که نشسته بود گفت: «زمانی که اسرائیل جنگ خود را با غزه آغاز کرد، احتمالا نگران واکنش‌های لبنان، مصر، اردن، عربستان سعودی یا دیگر کشورها بود. فکر می‌کنم هرگز واکنش یمن را محاسبه نکرده بود». محمد درباره سرنوشت کشتی با چند نفر دیگر در بالای عرشه بحث می‌کند.

مقامات اسرائیلی مدعیند که گلکسی لیدر متعلق به بریتانیا و ژاپن است. اما بر اساس پایگاه‌های اطلاعاتی حمل‌ونقل عمومی، مالکیت کشتی به شرکت ری کار کریرز که توسط ابراهام رامی اونگار، سرمایه‌دار اسرائیلی تاسیس شده است، مرتبط است.

محمد گفت: «اسراییلی‌ها محله‌های زیادی را در غزه با خاک یکسان کرده‌اند و هزاران نفر را کشته‌اند. اگر اسرائیل توانست به کسانی که به قتل رسانده زندگی ببخشد و غزه را بازسازی کند، آن وقت باید به این کشتی اجازه داده شود که به صاحبان اسرائیلی خود بازگردد.»

بر اساس گزارش‌ها، در روزهای اخیر، اعضای خدمه بازداشت شده - که اهل بلغارستان، اوکراین، فیلیپین، مکزیک و رومانی هستند - اجازه تماس محدود با خانواده‌های خود را داشته‌اند. بازدیدکنندگان یمنی کشتی اغلب با خدمه صحبت می‌کنند و با آنها عکس می‌گیرند.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ناتو اوایل این هفته بیانیه مشترکی منتشر کردند و توقیف کشتی و بازداشت 25 خدمه آن را «وحشتناک» توصیف کردند.

امتناع عربی

روز دوشنبه، 10 کشور یک گروه ویژه برای مقابله با حملات حوثی‌ها راه اندازی کردند. شایان ذکر است که تنها یک کشور عربی به نام بحرین در میان شرکت کنندگان حضور داشت.

تحلیلگران به میدل‌ایست‌آی گفتند که امثال عربستان سعودی و امارات متحده عربی احتمالاً نمی‌خواهند تلاش‌های ایجاد روابط حسنه در منطقه را به خطر بیندازند یا به عنوان مخالف عمل همبستگی فلسطینی تلقی شوند.

از زمان آغاز جنگ در دو ماه و نیم پیش، بیش از 20000 فلسطینی در غزه در اثر بمباران اسرائیل کشته شده‌اند.

البته همه بازیگران در یمن از توقیف کشتی حمایت نمی‌کنند. دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی کارآیی آن را زیر سوال برده است. معمر العریانی، وزیر اطلاعات یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصرف کهکشان لیدر نمی‌تواند «تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر اشغالگری وحشیانه اسرائیل» داشته باشد.  در عوض، او معتقد بود که این تلاش حوثی‌ها برای مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهای خارجی در آب‌های منطقه است. 

حوثی‌ها در سال 2014 صنعا را تصرف کردند و دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی را مجبور به فرار به عربستان سعودی کردند. در مارس 2015، یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، شامل امارات متحده عربی، برای عقب راندن حوثی‌ها مداخله کرد. جنگ ویرانگر یمن به عنوان بدترین بحران انسانی جهان توصیف شده است.

بی‌باک در برابر دشمن، استقلال در رهبری

برای برخی در صفوف حوثی‌ها، تصرف کشتی گلکسی جدیت این گروه را در رویارویی با دشمنانش نشان داده است.

حوثی یمن

یکی از سربازان حوثی که خود را ابوعلی معرفی می‌کند، گفت: «در سال‌های گذشته، ما شعار «مرگ بر اسرائیل» سر داده‌ایم. بسیاری از مردم یمن به شعار ما می‌خندیدند. امروز، مردم بیشتری آن را سر می‌دهند زیرا به آن اعتقاد پیدا کرده‌اند.»

او در حالی که در ساحل الصلیف تفنگش را روی شانه راستش  می‌انداخت گفت: «تسخیر کشتی مردم را بسیج کرده و به ما کمک کرده تا مبارزان بیشتری جذب کنیم که با پاداش‌های مالی و ارزش‌های اخلاقی نمی‌توان آنها را حفظ کرد. جانبداری از فلسطینی‌های مظلوم در غزه یکی از بالاترین ارزش‌های اخلاقی است». ابوعلی معتقد است که توقیف کشتی اثبات استقلال رهبری حوثی‌ها بود.

او می‌گوید: «رهبری ما وقتی تصمیم گرفت کشتی اسرائیلی را در اختیار بگیرد با هیچ کشوری مشورت نکرد و اکنون هیچ کشوری نمی‌تواند ما را مجبور کند که یک شبه آن را آزاد کنیم.»

هنوز هیچ اطلاعیه‌ای از سوی حوثی‌ها درباره زمان آزادی کشتی و خدمه آن اعلام نشده است.