به گزارش اکوایران، فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که ایالات متحده چهار پهپاد را که به سمت یک ناوشکن آمریکایی در جنوب دریای سرخ در حرکت بود و از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بود، سرنگون کرد.

سنتکام در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «این حملات چهاردهمین و پانزدهمین حمله شبه نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری از 17 اکتبر را است».

به گزارش گاردین، حوثی‌ها که کنترل بسیاری از مناطق یمن را در دست دارند، هفته‌هاست که با حمله به کشتی‌هایی که از تنگه باب‌المندب در انتهای جنوبی دریای سرخ می‌گذرند، تجارت جهانی را مختل کرده‌اند. حملاتی که به گفته آنها پاسخی به جنگ اسرائیل در غزه است.

سنتکام گفت که فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده به تماس‌های دو کشتی مورد حمله قرار گرفته پاسخ داد.

بر اساس این پست، یک تانکر شیمیایی/نفتی با پرچم نروژ، از یک حمله پهپاد حوثی خبر داد، و یک تانکر نفت خام متعلق به گابن با پرچم هند گزارش داد که مورد اصابت یک حمله یک طرفه قرار گرفته است. دو موشک بالستیک حوثی‌ها نیز از مناطق تحت کنترل این گروه در یمن به خطوط کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ جنوبی شلیک شدند. بر اساس این اعلام، «هیچ کشتی مورد اصابت موشک‌های بالستیک گزارش نشده است.»

آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا پیشتر گزارش داده بود که یک سامانه هوایی بدون سرنشین در نزدیکی یک کشتی در تنگه باب المندب، در 45 مایل دریایی جنوب غربی سلیف، یمن منفجر شده است.

در همین حال پنتاگون ادعا کرده، یک نفتکش شیمیایی متعلق به ژاپن که روز شنبه در سواحل هند مورد حمله قرار گرفت، هدف یک پهپاد «شلیک شده از ایران» قرار گرفته است.

به گفته این سازمان، حمله روز شنبه حدود ساعت 10 صبح به وقت محلی انجام شد و هیچ خسارتی به کشتی وارد نشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ارتش ایالات متحده همچنان با این کشتی در مسیرش به سمت مقصدی در هند در ارتباط است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اولین بار بود که پنتاگون آشکارا ایران را به هدف قرار دادن مستقیم کشتی‌ها از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه حماس متهم کرد.

در بیانیه پنتاگون آمده است که کشتی کم پلوتو با پرچم لیبریا حرکت می‌کرد و توسط یک نهاد هلندی اداره می‌شد، اگرچه کشتی متعلق به یک شرکت ژاپنی است.

آمبری، یک شرکت امنیتی دریایی، گفت: «نفتکش مواد شیمیایی/محصولات وابسته به اسرائیل بود و از عربستان سعودی به هند در حرکت بود.» نیروی دریایی هند گفت که به درخواست کمک پاسخ داده است.

یک مقام نیروی دریایی به خبرگزاری فرانسه گفت: «یک هواپیما اعزام شد و به بالای کشتی رسید و ایمنی کشتی درگیر و خدمه آن را تامین کرد.»

حملات دریای سرخ به کشتی‌ها از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، شرکت‌های بزرگ را بر آن داشت تا با وجود هزینه‌های سوخت بالاتر سفرهای طولانی‌تر، کشتی‌های باری خود را به سمت نواحی جنوبی آفریقا تغییر مسیر دهند.

به ادعای پنتاگون، حوثی‌ها بیش از 100 حمله پهپادی و موشکی انجام داده‌اند که در آن 10 کشتی تجاری از بیش از 35 کشور مختلف را هدف قرار داده‌اند.

در همین شرایط، روز شنبه، یک مقام سپاه پاسداران نسبت به بسته شدن اجباری آبراه‌های دیگر هشدار داد. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم ، محمدرضا نقدی گفت: «با تداوم این جنایات، آمریکا و متحدانش باید منتظر ظهور نیروهای مقاومت جدید و بسته شدن دیگر آبراه ها باشند.»

ایالات متحده سه روز پیش عملیات نگهبان سعادت را آغاز کرد و گفت که بیش از دوازده کشور موافقت کرده‌اند در تلاشی که شامل گشت‌زنی مشترک در آب‌های دریای سرخ در نزدیکی یمن می‌شود، شرکت کنند.