به گزارش اکوایران، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) بامداد روز پنجشنبه اعلام کرد ایالات متحده یک پهپاد را که از منطقه تحت کنترل حوثی‌ها پرتاب شده بود در پاسخ به درخواست یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال در جنوب دریای سرخ، سرنگون کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، سنتکام در پستی در شبکه اجتماعی ایکس که قبلاً به عنوان توییتر شناخته می‌شد، گفت: «ناوشکن میسون نیروی دریایی ایالات‌متحده یک هواپیمای بدون سرنشین را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها پس از حمله این گروه به کشتی تجاری آردمور انکانتر در اسکیف‌ها به هوا پرتاب شده بود، سرنگون کرد.»

سنتکام افزود: «یک جفت موشک از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن شلیک شد که به کشتی اصابت نکرد و اردمور اینکانتر توانست بدون حادثه بیشتر به راهش ادامه دهد.»

به گفته سنتکام، هیچ گونه تلفات یا خسارتی به کشتی و پرسنل وارد نشده است.

این آخرین مورد از مجموعه حوادثی است که در آن گروه حوثی‌های مستقر در شمال یمن، کشتی‌هایی را که به گفته آنها متعلق به اسرائیل است یا کشتی‌هایی که به گفته آنها به سمت اسرائیل در حرکت هستند را هدف قرار داده است.

در همین شرایط، بلومبرگ گزارش داده، ایالات متحده سعی دارد با متحدان خود تلاشی چندملیتی برای محافظت از کشتی‌های عبوری از دریای سرخ انجام دهد تا از افزایش حملات جنگجویان حوثی جلوگیری کند. حملاتی که باعث ایجاد دردسر برای تجارت و بازرگانی در یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان شده است.

پس از هفته‌ها رایزنی درباره خشونت‌ها، که بعد از حمله شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل در 7 اکتبر و حمله اسرائیل به نوار غزه آغاز شد، این اعلام ممکن است در هر روزی منتشر شود. حوثی‌ها متعهد شدند که دارایی‌های اسرائیل را تا زمانی که حملات خود برای نابودی حماس را متوقف کند، هدف قرار دهند.

کاتلین هیکس معاون وزیر دفاع و مقام شماره 2 پنتاگون در مصاحبه‌ای با بلومبرگ در روز چهارشنبه گفت: «ما معتقدیم که آزادی دریانوردی و آب‌های بین المللی یک قانون نظام بین‌المللی است که باید رعایت شود. این یک مشکل بین‌المللی است و یک راه‌حل بین‌المللی خواهد داشت و ما با متحدان و شرکا در این زمینه کار می‌کنیم.»

خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه گزارش داد، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران، این طرح را «احمقانه» خواند و گفت که اگر آمریکا به آن عمل کند، «با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد.» او افزود: «هیچکس نمی‌تواند در منطقه‌ای که ما بر آن تسلط داریم مانور دهد.»

آشتیانی گفته: «منطقه دیگر فضای این را ندارد که کسی در آن بیش از این تردد کرده و تضارب نیرو داشته باشد. این‌ها هم قطعا چنین کاری را نمی کنند و اگر بخواهند چنین بی عقلی انجام دهند با مشکلات فوق العاده‌ای مواجه خواهند شد... همه کشورها در این منطقه حضور دارند ولی این منطقه، منطقه ماست و ما روی آن منطقه‌ای که تسلط داریم، قطعا کسی نمی‌تواند مانور بدهد».

در اوایل هفته، سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، در یک نشست خبری گفت که وزارت دفاع «در آینده نزدیک» جزئیات بیشتری در مورد «اجرای یک نیروی عملیات دریایی» خواهد داشت. در حالی که هیکس گفت که یک پاسخ بین‌المللی در راه است، جدول زمانی ارائه نکرد یا آن را به عنوان یگان ویژه توصیف نکرد.

مقامات دولت بایدن در واکنش به سیل حملات در دریا با دوراهی مواجه هستند. آنها گفته‌اند که نمی‌خواهند در یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای متحدش از جمله حوثی‌ها در آن حضور دارند، درگیر شوند.

جرالد فایرشتاین، دیپلمات کهنه‌کار و سفیر سابق ایالات متحده در یمن، گفت: «ایالات متحده موضع دفاعی در این زمینه اتخاذ کرده است و تلاش می‌کند تا اطمینان حاصل کند که آن‌ها در انجام حرکت مهمی که در واقع پاسخی را تحمیل کند، موفق نشوند. حوثی‌ها ممکن است به شدت خواستار این باشند که شرایط را به سمتی ببرند که آمریکا را وادار به واکنش تهاجمی کنند، زیرا فکر می‌کنند که این وضعیت آنها را به عنوان عضوی از محور مقاومت در جایگاه خوبی قرار می‌دهد.»

این موضوع در بحبوحه افزایش حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ که حدود 12 درصد تجارت جهانی را اداره می‌کند، اضطراری شده است. تلاش برای جلوگیری از حملات بیشتر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری از جمله موضوعاتی بود که روز چهارشنبه توسط جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی مورد بحث قرار گرفت.

در یکی از حملات دریای سرخ، نگهبانان مسلح در یک کشتی – اردمور اینکانتر- با مهاجمان در یک قایق کوچک درگیر شدند و به سمت یکدیگر شلیک کردند. این حادثه چند روز پس از آن اتفاق افتاد که تانکر سوخت دیگری به نام استریندا که توسط انی اسپا استخدام شده بود و به سمت ایتالیا می‌رفت، در دریای سرخ مورد اصابت یک موشک قرار گرفت.

حوثی‌ها گفتند که این کشتی را هدف قرار دادند زیرا مقصد آن اسرائیل بود و اطلاعات بندر نشان می‌دهد که قرار بود اوایل سال آینده به آنجا برود.

حوثی‌ها همچنان یک ناو حامل خودرو به نام گلکسی لیدر را که در 19 نوامبر توقیف کرده بودند، در اختیار دارند. این کشتی متعلق به شرکتی از تاجر اسرائیلی رامی اونگار است.

ایالات متحده می‌گوید یک نیروی نظامی گسترده در منطقه به جلوگیری از حملات آتی حوثی‌ها کمک خواهد کرد. اما برخی از قانونگذاران جمهوری‌خواه گفته‌اند که دولت بایدن در حمله به حوثی‌ها و دیگر شبه نظامیان مورد حمایت ایران بسیار کند و محتاط عمل کرده است.