به گزارش اکوایران، در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هنوز این را انکار می‌کند، به نظر می‌رسد که ژنرال ارشد این کشور، والری زالوژنی، همین روزهاست که از کار برکنار شود. برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند که این اخراج ممکن است حتی همین هفته اتفاق بیفتد.

میک رایان، ژنرال بازنشسته استرالیایی که اخیراً به کیف سفر کرده است در توییتی نوشت: «عدم موفقیت در ضدحمله 2023، مصاحبه جنجالی ژنرال زالوژنی در اکونومیست در اواخر سال 2023، و تصورات در مورد هدف او برای رئیس جمهور شدن، در چند روز گذشته صحبت‌ها درباره او را به اوج رسانده است.»

تنش‌های طولانی مدت

به نوشته فارن‌پالیسی، اختلافات بین زالوژنی و رهبران سیاسی کشور حتی قبل از جنگ شروع شد، زمانی که زالوژنی تلاش کرد اوکراین را برای نبردی که فکر می‌کرد در راه است آماده کند، در حالی که رهبران اوکراین، از جمله زلنسکی، تهدید این که روسیه واقعاً یک حمله تمام عیار را علیه کیف آغاز کند را نادیده گرفتند.

و اگرچه در سال 2022 زالوژنی با واگذاری موقت قلمرو در شرق اوکراین تسلط خود بر هنر نظامی «مبادله فضا برای زمان» را نشان داد، ارتش اوکراین در سال 2023 در شهر غنی از مواد معدنی باخموت گرفتار شد و نیروها و منابع گرانب‌ها را از ضد حمله حساس در جنوب منحرف کرد.

اکنون، واشنگتن پست گزارش می‌دهد که اعتراض زالوژنی مبنی بر اینکه اوکراین نمی‌تواند بدون بسیج جدید نیروها و تسلیحات بیشتر، مناطق تحت اشغال روسیه را پس بگیرد، روابط او با زلسکی را بیشتر تیره کرده است.

زالوژنی در یادداشتی برای سی‌ان‌ان نوشت: «ما باید مزیت قابل توجهی را که دشمن در بسیج منابع انسانی از آن برخوردار است در نظر داشته باشیم و آن را با ناتوانی نهادهای دولتی اوکراین در بهبود سطح نیروی انسانی نیروهای مسلح ما، بدون استفاده از اقدامات غیرمحبوب (بسیج اجباری مردان) مقایسه کنیم».

فراتر از تنش‌های تاکتیکی، تنش‌های شخصی نیز وجود دارد. کارشناسانی که به کیف سفر کردند گفتند که اصطکاک بین این دو مرد محسوس است، به خصوص که نام زالوژنی بارها در مطبوعات منتشر شد و حتی در فهرست 100 فرد تأثیرگذار جهان در سال 2022 در مجله تایم قرار گرفت. کنستانتین اسکورکین، محقق موسسه کارنگی در ماه دسامبر نوشت: «ژنرال استعداد سیاسی نیز از خود نشان داد که سعی کرد با آن خودنمایی نکند. او موفق شد با محافل شبه نظامی و ناسیونالیستی که به زلنسکی بی اعتماد بودند ارتباط برقرار کند.»

مصاحبه‌ای که زالوژنی در ماه نوامبر با اکونومیست انجام داد، پس از اینکه زالوژنی علناً اذعان کرد که جنگ به بن بست رسیده است، تنش‌ها را بیشتر شعله ور کرد.

GettyImages-1620862612

تغییر نسل

تصمیم زلنسکی برای ارتقای زالوژنی از ژنرال دو ستاره به سطوح بالای ارتش اوکراین در سال 2021 به عنوان یک گسست بزرگ از پیشینه شوروی اوکراین تلقی می‌شد.

زالوژنی بخشی از نسل جدیدی از متفکران است که پس از فروپاشی دیوار برلین ظهور کردند. او اولین فرمانده نظامی اوکراین از زمان استقلال است که هرگز در ارتش سرخ شوروی خدمت نکرده است و قالب «فرماندهی ماموریت» ناتو را پذیرفته است- تاکتیک‌هایی که به سربازان منفرد انعطاف بیشتری می‌دهد تا در گرماگرم نبرد، بدون اینکه از ستاد فرماندهی سوال کنند، تصمیمات تاکتیکی بگیرند.

اکنون، این نگرانی وجود دارد که در صورت اخراج زالوژنی، اوکراین از این تاکتیک‌ها تغییر مسیر دهد. سرهنگ ژنرال الکساندر سیرسکی، یکی از جایگزین های احتمالی زالوژنی، هشت سال از زالوژنی بزرگتر است. او فارغ التحصیل دوران شوروی است و برخی از افراد درجه یک ارتش اوکراین او را منفور می‌دانند. او از کسانی است که اصرار به حفظ قلمروهای بی اهمیت از نظر تاکتیکی، مانند باخموت داشت، به جای قطع دسترسی روسیه به کریمه. نام دیگری که مطرح شده، سپهبد کایریلو بودانوف، رئیس اطلاعات دفاعی اوکراین است که این هفته با کم اهمیت جلوه دادن تأثیر احتمالی انتخاب ترامپ بر اوکراین، خبرساز شد. بودانوف تجربه فرماندهی محدودی دارد اما برای ماموریت‌های خرابکارانه بزرگ مانند حملات اوکراین به پل تنگه کرچ (که کریمه را به اوکراین متصل می‌کند) اعتبار دارد.

بارقه‌های امید

پیش‌بینی‌ها برای سال پیش رو در اوکراین تیره و تار هستند. حمله متقابل سال گذشته نتوانست مناطق قابل توجهی را پس بگیرد و کمک‌های نظامی ایالات متحده در کنگره در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با این حال، همه اخبار از اوکراین بد نیست.

یک مقام ارشد بریتانیایی که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد تا درباره آخرین تحولات جنگ صحبت کند، گفت: «مهم است که بدانیم که اوکراین در واقع در کدام زمینه‌ها به موفقیت‌های زیادی دست یافته است».

او به آنچه که «تغییر استراتژیک پایدار واقعی» در دریای سیاه توصیف کرد اشاره کرد و خاطرنشان کرد که اوکراین موفق شده است کنترل خود را بر نیمه غربی این دریا برقرار کند و عمده ناوگان دریای سیاه روسیه را از اطراف کریمه بیرون براند. او افزود که صادرات غلات اوکراین که به دلیل محاصره روسیه تقریباً متوقف شد که باعث افزایش قیمت مواد غذایی در بیشتر نقاط جهان شد، پیش بینی می‌شود امسال به 80 درصد سطح قبل از تهاجم برسد.