به گزارش اکوایران: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

او فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت شریف ایران تبریک گفت.

جامعه جهانی نمی‌تواند روی آمریکا برای صلح و ثبات در منطقه حساب کند

سخنگوی وزارت خارجه به اوضاع غزه و آمار شهدا و مجروحان و مفقودان جنایت رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین اشاره کرد و گفت: امیدواریم جامعه جهانی بیش از این تعلل نکند و فرصت استمرار جنایت را به جنایتکاران ندهد و با جدیت هر چه تمام‌تر زمینه توقف جنایات جنگی و نسل‌کشی این رژیم را فراهم کند.

کنعانی در خصوص تهاجمات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن و تحولات کنونی در منطقه گفت: نقطه کانونی بحران در منطقه تداوم جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی با حمایت دولت آمریکا و انگلیس علیه ملت فلسطین خاصه در باریکه غزه است؛ ۱۲۲ روز جنگ و جنایت مستمر علیه شهروندان مظلوم فلسطین. کانون بحران در فلسطین است و راه‌حل اساسی و پایدار پایان دادن به این جنایت جنگی و نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی است.

خبر مرتبط
سخنگوی وزارت خارجه حملات آمریکا و انگلیس به یمن را محکوم کرد

اکوایران: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت حمله نظامی به کشورهای منطقه تعارض کاملاً آشکاری با ادعاهای مکرر واشنگتن و لندن دارد که می‌گویند خواستار گسترش جنگ و درگیری در منطقه نیستند.

او ادامه داد: اقداماتی که دولت آمریکا انجام می‌دهد دلیل واضحی است که دولت آمریکا مایل است دست این رژیم را برای ادامه جنگ و نسل‌کشی فلسطینی‌ها باز بگذارد. حمله به دیگر کشورها در منطقه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، عراق و یمن تلاشی ناشیانه برای انحراف اذهان عمومی از نقطه کانونی بحران یعنی فلسطین به سمت دیگر مناطق پیرامونی است. در حالی که کانون بحران همچنان در فلسطین است و راه‌حل اساسی پایان دادن به این جنگ ظالمانه و حملات وحشیانه و نسل کشی این رژیم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه از جمله حملات نظامی این دو کشور به یمن و عراق و سوریه و تداوم حمایت از جنگ طلبی رژیم اسرائیل متناقض با شعارها و پیام‌ها و ادعاهایی است که می‌دهند مبنی بر اینکه مایل به دامنه گسترش جنگ و بحران در منطقه نیستند. آمریکا یا دچار سرگردانی است یا دچار تناقض در گفتار و عمل.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اقدامات آمریکا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها نشان می‌دهد جامعه جهانی نمی‌تواند روی نقش آمریکا برای صلح و ثبات در منطقه و خارج منطقه حساب کند. اقدامات دولت آمریکا و انگلیس نشان می‌دهد درک درستی از مسائل منطقه و راه‌حل‌های آن ندارند و به جای توجه به کانون بحران، توجه به موضوعات پیرامونی و حاشیه‌ای می‌کنند و به جای علت به معلول توجه می‌کنند. 

خبر مرتبط
ادعای وزیر دفاع بریتانیا: ممکن است در 5 سال آینده شاهد درگیری غرب با کشورهای رقیب باشیم

اکوایران: وزیر دفاع بریتانیا با اشاره به شدت گرفتن درگیری‌ها در خاورمیانه و اذعان به این‌که جنگ به نفع هیچ‌کس نیست، ادعا کرد غرب ممکن است طی 5 سال آینده شاهد درگیری با کشورهای رقیب باشد.

ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و هیچ نیروی نیابتی ندارد

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال یک خبرنگار آمریکایی گفت: ما قطعا به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم. عملکرد و اقدامات دیپلماتیک ایران در طول چهار ماه گذشته اثبات کرده است که ایران به دنبال ایجاد زمینه‌های ثبات در منطقه و پیشگیری از توسعه دامنه درگیری‌ها و بحران در منطقه است.

کنعانی با بیان اینکه ما به دنبال تنش با هیچ کشوری نیستیم، تاکید کرد: ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این رژیم آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی خود برای تحقق اهداف خود و تامین منافع  نامشروعش استفاده می‌کند.

نیازی به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه پاسخ به سوال این خبرنگار آمریکایی در مورد لزوم انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در ارتباط با مسائل منطقه تاکید کرد: نیازی به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست، پیام ما در مورد تحولات منطقه روشن است. در این مدت آمریکایی‌ها از طریق واسطه پیام‌هایی ارسال کردند که ما نیز در صورت لزوم از طریق همان واسطه‌ها پاسخ‌های خود را به صورت صریح به آنها داده‌ایم.

ادعاهای ترامپ قابل مسموع نیست

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای مجدد ترامپ مبنی بر این که حمله ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد بین ایران و آمریکا هماهنگ شده بود، گفت: شهادت یک آدم دروغگو، جنایتکار و جنایت‌پیشه که اکنون به دنبال رقابت‌های انتخاباتی است که بار دیگر در راس آمریکا قرار بگیرد، قابل مسموع نیست.

شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران منعی ندارند

او همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر یک شهروند آمریکایی به تهران و حاشیه‌های ایجاد شده در مورد این سفر  با توجه به عکس‌هایی که این شهروند آمریکایی از سفر خود به ایران منتشر کرده‌است؟ خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: اطلاع ندارم که در مورد سفر چه شهروندی صحبت می‌کنید.

کنعانی ادامه داد : همانطور که می‌دانید سفر شهروندان ما به دیگر کشورها و سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران لزوماً از طریق وزارت خارجه انجام نمی‌شود و ساز و کارهای سفرها مشخص است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران منعی ندارند کما این که که شهروندان ایرانی نیز امکان سفر به آمریکا را دارند.

روابط با عراق بیش از گذشته توسعه خواهد یافت

کنعانی به روابط خوب ایران و عراق در حوزه‌های مختلف و همچنین روابط خوب با اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و افزود: منافع مشترک اقتضا می‌کند از برخی موضوعات اختلافی در چارچوب همکاری‌های مشترک عبور کنیم و موانع احتمالی موجود را به کنار بنهیم و زمینه‌های تقویت روابط را بیش از پیش فراهم کنیم. توسعه مناسبت اراده و خواست دو دولت و ملت است و خوشبین هستیم روابط دو کشور هر روز بیش از گذشته توسعه خواهد یافت.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر علی‌اکبر احمدیان به عراق گفت: در چارچوب این سفر تداوم مشورت‌ها و رایزنی‌ها درباره همکاری‌های مشترک و تامین منافع مشترک در حوزه امنیتی در مبارزه با تروریسم و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای برای تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه است.

خبر مرتبط
ویزای چند کشور برای ایرانی‌ها لغو شد/ نام این کشورها اعلام می‌شود

اکوایران: وزیر گردشگری گفت:‌ به دنبال لغو یکطرفه روادید ایران برای اتباع ۳۳ کشور، روادید تعدادی از این کشورها نیز به‌زودی برای شهروندان ایرانی لغو خواهد شد.

لغو رویداد با 28 کشور در راستای تقویت ارتباطات مردمی با کشورهای جهان است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اجرایی شدن لغو روادید با ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن بیان کرد: این در چارچوب تقویت ارتباطات مردمی با کشورهای مختلف جهان و کشورهای دوست و همسایه صورت گرفته است. انتظار می‌رود شاهد اقدامات و رویکردهای مشابهی از سوی آن دسته کشورهایی باشیم که چنین تسهیلاتی را برای شهروندان ایرانی تاکنون اجرا نکرده‌اند.

کنعانی درباره روادید مربوط به رانندگان ترانزیت اظهار داشت: اگر مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد، دستگاه دیپلماسی پیگیری می‌کند و هم در چارچوب سازوکارهای موجود بین‌المللی که ایران هم عضو آنهاست برای تسهیل همکاری‌های ترانزیتی و استفاده از مزایا و امتیازات عضویت در این سازوکارها مراجع ذیربط ایران اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای حل و فصل مشکلاتی که وجود دارد را انجام خواهند داد.

هیات حاکمه موقت افغانستان باید به تعهداتش در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند و آخرین اخبار در این زمینه گفت: خبر جدیدی در این زمینه  ندارم . این موضوع در چارچوب مذاکرات ما با مقامات هیات حاکمه موقت افغانستان در حال پیگیری و مذاکره است و آنها باید به تعهدات خود در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند عمل کنند و این موضوع به صورت مستمر  در مذاکرات با مقامات کشور افغانستان مورد توجه ما است.

او درباره سفر گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، به تهران نیز خاطرنشان کرد: ایران از هرگونه توافقی که منطبق با واقعیات موجود و مورد تایید طرفین باشد و بتواند از رنج و درد ملت یمن و مشکلات آنها کم کند حتما استقبال می‌کند.