به گزارش اکوایران، عراق هشت بانک خود را از انجام معاملات با دلار آمریکا منع کرد. این اقدام که ادعا شده هدف آن کاهش کلاهبرداری، پولشویی و سایر استفاده‌های غیرقانونی از ارز ایالات متحده است، چند روز پس از سفر یک مقام ارشد خزانه داری ایالات متحده به بغداد انجام می‌شود.

به نوشته رویترز، این بانک‌ها از دسترسی به حراج روزانه دلار بانک مرکزی عراق، منبع اصلی ارز در این کشور منع شده‌اند. در حال حاضر عراق به کانون تلاش آمریکا برای مقابله با دسترسی ایران به دلار تبدیل شده است.

عراق که متحد نادر هم‌زمان ایالات متحده و ایران با بیش از 100 میلیارد دلار ذخایر در ایالات متحده است، به شدت به حسن نیت واشنگتن برای اطمینان از مسدود نشدن دسترسی خود به درآمدهای نفتی و منابع مالی خود متکی است.

یک سند بانک مرکزی عراق که توسط یکی از مقامات بانک تأیید شده است، بانک‌های ممنوعه را فهرست کرده است.

آنها عبارتند از: بانک بین المللی سرمایه گذاری اهسور; بانک سرمایه گذاری عراق؛ یونیون بانک عراق؛ بانک بین المللی سرمایه گذاری و توسعه اسلامی کردستان؛ بانک الهدی؛ بانک سرمایه گذاری و دارایی اسلامی الجنوب ؛ بانک اسلامی عربستان و بانک تجارت حمورابی.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: «ما از اقدامات مستمر بانک مرکزی عراق برای محافظت از سیستم مالی عراق در برابر سوء استفاده که منجر به دسترسی بانک‌های قانونی عراقی به ارتباط بین المللی از طریق روابط بین بانکی شده است، قدردانی می‌کنیم.»

در جولای 2023، عراق به عنوان بخشی از سرکوب گسترده تر قاچاق دلار، 14 بانک را از انجام معاملات دلاری از طریق سیستم بانکی عراق منع کرد. به گفته مقامات عراقی و آمریکایی، این تصمیم پس از درخواست واشنگتن اتخاذ شده است.

بانک مرکزی می‌گوید بانک‌هایی که از تراکنش‌های دلاری منع شده‌اند، مجاز به ادامه فعالیت و مجاز به انجام معاملات با سایر ارزها هستند.

برایان نلسون، مقام ارشد تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، هفته گذشته با مقامات ارشد عراقی در بغداد دیدار کرد و درباره چگونگی محافظت از سیستم‌های مالی عراقی و بین‌المللی صحبت کرد.

وزارت خزانه داری در جریان این سفر از اقدام علیه بانک الهدی خبر داد و گفت که این بانک در انتقال میلیاردها دلار به گروه‌های عراقی دست داشته است.

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری به رویترز گفت که واشنگتن انتظار دارد عراق پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی، کمک‌های بیشتری برای مقابله با این گروه‌ها انجام دهد.