به گزارش اکوایران، پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز جمعه در جمع خبرنگاران ضمن تایید رسمی ترور یکی از رهبران جنبش نُجَباء در عراق، از همکاری نیروهای امنیتی این کشور با ایالات متحده در شناسایی نیروهای همسو با ایران خبر داد.

رایدر گفت: «نیروهای آمریکایی اقدام لازم و متناسب را علیه مشتاق جواد کاظم الجباری، معروف به ابوتقوا، یکی از رهبران جنبش نُجَباء، انجام دادند. ابوتقوا فعالانه در برنامه‌ریزی و انجام حملات علیه نیروهای آمریکایی مشارکت داشت.»

به نوشته یورونیوز، این ژنرال ارتش آمریکا گفت: «ما نه به دنبال درگیری گسترده‌تر با ایران هستیم و نه به دنبال درگیری با نیروهای تحت حمایت ایران، اما نمی‌خواهیم کنار ایستاده و از دور نظاره‌گر تهدید شدن نیروهایمان باشیم بدون آنکه اقدامات محافظتی لازم را انجام دهیم.»

او همچنین افزود: «نیروهای امنیتی عراق به ما کمک می‌کنند تا برای شناسایی مواردی که نیروهای نیابتی ایران علیه نیروهای آمریکایی حملاتی انجام داده‌اند، اقدام کنیم و ما بسیار قدردان این حمایت‌ها هستیم.»

سخنگوی پنتاگون تاکید کرد: «می‌دانید که عراق شریکی بسیار مهمی برای ماست و ما همچنان بر این رابطه تکیه داریم.»

به طور جداگانه، واشنگتن پست در گزارشی نوشت حمله روز گذشته فشارها بر دولت عراق برای تسریع در روند اخراج نیروهای آمریکایی را افزایش داده و این در شرایطی است که ۲.۵ سال از پایان مأموریت اعلامی برای مبارزه با داعش گذشته است. یحیی رسول سخنگوی ارتش عراق نیز حمله آمریکا در روز گذشته را «خلاف وظیفه مبارزه با تروریسم» دانست.

یک مقام مسؤول نظامی آمریکایی نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد که از ۱۷ اکتبر گذشته تاکنون، دست‌کم ۱۱۸ عملیات علیه مقرهای نظامیان آمریکایی در عراق وسوریه صورت گرفته است.

به نوشته المیادین، از آن تاریخ تاکنون، مقاومت اسلامی عراق به هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی در دو کشور مذکور ادامه داده و در بیانیه‌های خود تاکید کرده که این حملات در راستای موضع مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق و منطقه و در پاسخ به قتل عام مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی است.