به گزارش اکوایران، پانصد تانک، بیش از 600 خودروی جنگی، صدها هویتزر، چهل هزار نیرو. به گفته فرماندهی شرق اوکراین، روسیه ارتش میدانی عظیمی را در شرق اوکراین در مقابل شهر آزاد اوکراین کوپیانسک جمع آوری کرده است.

واضح است که هدف این ارتش چیست. بازپس گیری بخش عظیمی از استان خارکف که روس‌ها برای مدت کوتاهی در سال 2022 آن را اشغال کردند اما ضد حمله قدرتمند اوکراین در اواخر همان سال بیشتر این استان را آزاد کرد.

به گزارش فوربز، همه چیز در شرق نزدیکترین رودخانه اصلی هدف است. مرکز استراتژی‌های دفاعی اوکراین در این باره گفت: «فدراسیون روسیه قصد دارد تا مارس 2024 کل استان‌های دونتسک و لوهانسک و بخشی از استان خارکف تا رودخانه اوسکیل را تصرف کند. رودخانه از شمال از طریق کوپیانسک می‌گذرد.»

چرا مارس؟ زیرا در آن زمان است روسیه در یک «انتخابات» ملی به رئیس جمهور رای خواهد داد. انتخاباتی که در واقع ولادیمیر پوتین تنها نامزد واقعی آن است و کنترل وحشیانه و دیکتاتوری خود را بر روسیه و جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین حفظ خواهد کرد.

یک تکه از خارکف هدیه روز انتخابات از طرف ارتش روسیه در اوکراین به پوتین خواهد بود.

برخی یا بخشی از حدود 10 تیپ اوکراینی که در شمال توسط تیپ 3 تانک و جنوب توسط تیپ 4 تانک مستقر شده‌اند، از کوپیانسک و شهرک‌های اطراف دفاع می‌کنند. این یک نیروی قابل توجه با شاید 20000 سرباز و صدها تانک، خودروهای جنگی و هویتزر است.

اما نیرو و وسایل نقلیه مشکل اوکراینی‌ها نیستند. مشکل مهمات است. ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین اهداکنندگان گلوله‌های 155 میلی‌متری برای بهترین تفنگ‌های بزرگ اوکراین بود و جمهوری‌خواهان طرفدار روسیه در کنگره آمریکا پاییز گذشته کمک‌های خود را به اوکراین قطع کردند.

از آن زمان، تعداد گلوله‌های روزانه نیروهای اوکراینی با دو سوم کاهش به تنها 2000 گلوله رسیده است. در همین حال، نیروهای روسی به لطف تامین مداوم مهمات از کره شمالی، روزانه 10000 گلوله شلیک می‌کنند.

مزیت جدید قدرت آتش روسیه به این کشور اجازه می‌دهد تا توپخانه را بدون ترس زیاد از آتش اوکراین متمرکز کند و باتری‌های متمرکز را به سمت مراکز جمعیتی هدف قرار دهد.

تیم تحلیل اوکراینی فرانت اینتلیجنس اینسایت توضیح داد: «این وضعیت روسیه را قادر می‌سازد تا یک رویکرد شناخته‌شده را اجرا کند؛ تخریب سیستماتیک مناطق شهری، که آنها را غیرقابل دفاع می‌کند.»

تخریب در حال حاضر آغاز شده است. فرانت اینتلیجنس اینسایت گزارش داد: «تصاویر ماهواره‌ای ما آسیب توپخانه پایدار و شدید را در اطراف کوپیانسک نشان می‌دهد.»

مؤسسه مطالعات جنگ در واشنگتن هشدار داد: «کمبود توپخانه و تأخیر در کمک‌های امنیتی غرب باعث ایجاد ابهام در برنامه‌های عملیاتی اوکراین می‌شود و احتمالاً نیروهای اوکراینی را وادار به خرید تجهیزات می‌کند که ممکن است آن‌ها را مجبور کند تصمیم‌های سختی در مورد اولویت بخشیدن به بخش‌های خاصی از جبهه بر بخش‌هایی که عقب‌نشینی‌های محدود سرزمینی کمترین آسیب را دارد، بگیرند.»

مشخص نیست که آیا کیف مایل به مبادله هر بخشی از استان خارکف است یا نه. خارکف با جمعیت 1.4 میلیون نفری قبل از جنگ، دومین شهر اوکراین است و میزبان صنایع جنگی استراتژیک از جمله کارخانه اصلی تانک اوکراین است.

بنابراین پادگان کوپیانسک باید باقی بماند. با پیش‌بینی حمله آتی، وزارت دفاع اوکراین تیپ‌های مکانیزه جدیدی را سازماندهی کرده و آنها را برای تقویت پادگان در کوپیانسک مستقر کرده است. مهندسان در حال حفر و ساختن سنگر هستند.

شاید مهم‌تر از همه، کارگاه‌های اوکراینی در حال ساخت هواپیماهای بدون سرنشین مملو از مواد منفجره با دید اول شخص هستند، ده‌ها هزار مورد از آنها در ماه. همانطور که مهمات توپخانه کمیاب می‌شود، تیپ‌های اوکراینی این هواپیماها را بیشتر و بیشتر به سمت روس‌ها پرتاب می‌کنند؛ گاهی اوقات هزاران عدد در روز در سراسر جبهه 600 مایلی.

اما رنج این اف پی وی ها فقط تا دو مایل است و برای هدف قرار دادن توپخانه‌هایی که ممکن است 15 مایل از خط تماس فاصله داشته باشند بسیار کوتاه هستند. اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین گروه‌های تهاجمی کوچک روسی را که ماه‌هاست در حال بررسی بخش کوپیانسک هستند، به سرعت انجام داده‌اند.

اما آیا گروهی از پهپادهای دو پوندی، حتی هزاران عدد از آن‌ها، می‌توانند 500 تانک و 650 خودروی جنگی را هنگام حمله پشت دیوار آتش توپخانه شکست دهند؟